• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-08-10 15:32:15 följande:
    Vi tar alltid Ducoral och även till barnen (över 2 år). Risken för kolera är förvisso låg men det skyddar för mkt andra magåkommer med. Vi tycker det är jobbigt nog att vara iväg med alla barn (och härligt förstås men ni förstår säkert hur jag menar) utan att vara halvkassa i magen. Eftersom jag jämt är gravid eller ammar....så får jag inte ta thailändska mediciner.
    Jag hittar ingen info om att Dukoral skyddar mot andra magåkommor också, endast mot kolera. Vi står i valet och kvalet om vi ska ta det eller ej, men om det bara är ett kolera-skydd så avstår vi nog.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi tog ju Dukoralen för 2 år sen och då borde det räcka med en påfyllnadsdos om jag fattat det rätt?  OM vi nu tar det dvs.

• Tullemi
    winters skrev 2010-08-11 14:06:18 följande:
    Vi tog 2 doser 2004 och sedan 1 dos 2007, vi vill ta nu igen, räcker det med bara en då? Vet någon om man kan köpa det på typ vårdcentralen oxå, eller måste vi ta oss till ett vaccinationsställe?

Oscar är för liten för att få, men ska få något för Hepatit och MPR. Han kommer bara hinna få två sprutor Twinrix innan vi åker pga åldern, är det tillräckligt, eller ska vi försöka satsa på Havrix i stället, eller finns det något annat bättre alternativ? Ska till BVC på måndag och då ska vi planera höstens vaccinationer inför avresan som snart är tre månader bort! Skrattande
    Jag läste någonstans att gränsen för att det ska räcka med en påfyllnadsdos är 2 år.
    Angående Twinrix så tror jag att man får ett skydd just inför resan med 2 doser, men för att få det långvariga skyddet så behövs dos 3.
    Just det ja, vi (bor i Partille/GBG) kan bara köpa Dukoral på vaccinationsklinik. Får ingen hjälp på VC eller BVC.
  • Tullemi

Jag har för mig att det fanns en tråd om tips på saker att ha med sig på resan. Var tog den listan vägen, tro? Eller ska vi starta en ny och lägga den som länk i TS?

• Tullemi

TessaG: du kanske har sett den redan, men OBH Nordica har en fin liten resekokare, fast skönt om man slipper släpa med sig så klart

• Tullemi

Visst är det dyrt och jag vill inte ens tänka på vad resan kommer att ha kostat totalt, MEN ett par bekanta var med sin son i Grekland i 2 veckor och det kostade runt 50.000:- och när jag hör det så tycker jag att vi som reser till Thailand får mycket för pengarna trots allt

• Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 18:35:54 följande:

Så, då var en 2 veckors resa bokad till Karon. Blev vad det blev, när saker och ting inte alltid är som man tänkt sej. Får väl hoppas att vi råkat boka lite fler veckor, som du Mileas Mamma

Vad säger ni om Karon? Bra och dåligt? Vad bör man se???

Dåligt: att det är höga vågor i havet vissa dagar, skräddarna och deras inkastare, lite chartervarning, ganska o-exotiskt

Bra: lagom stort, inte något störande nattliv (kan dock bero på var man bor), nära till shopping och andra stränder om man vill se sig runt. Kvällsmarknaden vid templet är lite rolig.

Tja, det är vad jag kommer på nu . När ska ni dit?
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 20:16:54 följande:
    Tack Den 3 December är det dags. Känns lite som att man får falukorv istället för fläskfilé, men men... Allt kan man inte styra över *surar* 
    Varför åker ni till Karon då? Eller jag menar....du vill hellre någon annanstan låter det som. Var det inte möjligt att boka annat resemål?
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 20:22:49 följande:
    Nej, det var inte resmålet i sej jag menade, utan att vi hade planer på att vara borta läääänge å så blir det bara 2 veckor. Jag tycker det blir roligt att kika runt lite  Sen är det ju inte sååå långt till Kamala där vi varit förr och trvis. Plus att vi ska flyga hem från Krabi, vilket innebär att vi kommer kunna vara nån sista natt evt i AoNang - vårat paradis
    Aaaaaha
  • Tullemi
    Karisma skrev 2010-08-15 20:25:50 följande:
    Tror jag börjar bli smått beroende av thailand, varje ledig stund så sitter jag och söker på olika ställen och ja allt möjligt om thailand.Skrattande

Någon som varit i Kamala/Kamala beach som kan berätta vad de tyckte om den orten?

Vi kommer vara i Thailand i ung 5veckor vi har bara inte bestämt var vi ska fara, Kamala är ett av ställena jag är lite nyfiken på.

Någon som har tips på någon som hyr ut hus där som är ärlig, vill verkligen undvika att bli lurad. Om möjligt. Tungan ute

/K
    Har du kikat på www.sawadee.com?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)