• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jackie85 skrev 2010-07-12 10:38:08 följande:
    Det låter så underbart att kunna åka iväg i 2-3 månader...hur har ni löst det med jobb och liknande? Har ni sparat all semester de senaste åren, eller hur gör man?
    när vi planerade en längre resa (6 mån) så tänkte vi lösa det genom att sambon tog tjänstledigt och jag fortsatte som här hemma, läsa på distans.
    Nu blev jag gravid och den resan ställdes in, men har planer på en sån resa om ett par år när det fungerar med skolan igen..i år får vi nöja oss med sex veckor.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:33:16 följande:
    Jag läste på deras hemsida och det står att det är extremt restriktiva regler som gäller för avbeställning....... Det bådar inte gott. Vi har dessutom kommit på hur felet  uppstått och det är tyvätt vårt eget fel (min mans fel och jag kan strypa honom just nu)....grrrr.
    ja, tyvärr har de flesta bokningssidor sådana regler ang av - och ombokning, och även resebyråer om man köper de billigare biljetterna. 

Vi har betalat extra, och får på så sätt ombokningsbara ända fram till avgång,och avbokningsbara  (oavsett orsak). Det sistnämnda har vi eftersom vi köpt till en sådan försäkring via resebyrån för 190 kr men ombokningsbara ingick i biljettpriset.

vad jobbigt att det blivit som det blivit för er! Men kanske ändå skönt att ni vet HUR felet kom till.

Hur ska ni göra, blir du och barnen kvar en mån?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:52:27 följande:
    Vi får se vad dom svarar först. Min man är fortfarande optimistisk, men det är inte jag. Han tycker inte att det är lågprisbiljetter och han tror inte att det kan vara så strikta regler, men han fattar inte. Det ÄR lågprisbiljetter och det ÄR strikta regler.
    Det blir väldigt mycket dyrare för oss att stanna en månad extra. De verkar vara billigare att boka separata enkelbiljetter hem istället. Eller det går kanske på ett ut....
    när vi kollade enkelbiljetter var det DYRT. Men då kollade vi åt andra hållet iof (sv - thai) minns inte vad det kostade, men det var iaf samma pris som att boka en ToR, om inte ännu dyrare.
    Kan ju dock ha ändrat sig, och är kanske annat om man flyger åt andra hållet. Var ett par år sen vi tittade på det.

Hur är det med namnbyte på biljetterna? går det? Då kan ni ju ev försöka sälja dem.
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-12 19:50:00 följande:
    Skulle ni helst resa med Malaysian Airlines eller Thai?
    Thai, eftersom det är direktflyg arlanda - bkk. och dessutom får du en extremt billig inrikesbiljett inbakad :)
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-12 20:51:06 följande:
    Namnbyte har jag gjort en gång, jag hade gjort fel. Skrev omvänt för/efternamn. Har inte berättat det för sambon men jag fick betala bågra hundra för det. Det var via ngn nätbokning.
    undra dock om det är samma summa om man gör ett sånt byte du gjorde och om man skriver över biljetten på en helt annan person?

har ingen erfarenhet alls av namnbyten, men läst på forum och sett annonser ibland om folk som säljer resor och då får man betala en viss summa för att ändra namn.
    tror dock inte det är möjligt på alla biljetter...
  • Thegran
    Stormis skrev 2010-07-13 10:36:45 följande:
    Hej hej!
    Vi åker till Hua Hin (för att vi kan låna hus nästan gratis där) i 6 v med utfärd 20 augusti (hem 1 okt). Sitter och plöjer genom tråden och blev helst plötsligt lite nervös över visum som vi fått för oss att vi inte behöver. Men det gör vi kanske??? Gah, hinner vi, hur gör man????

*pinsamt*
    visum behöver ni.
    fixas på plats hos ambassaden i sthlm eller på plats eller via post hos ambassaden i gbg
  • Thegran
    Stormis skrev 2010-07-13 11:14:07 följande:
    Ok, hittade den nu och såklart har de semesterstängt tom sista juli Obestämd. Frågan är då om det räcker att åka dit efter det. Vi har ju dryga 2 v på oss då, eller är det bättre att posta passen till Sthlm nu, ca 5  v innan?
    ambassaden i sthlm tar inte emot visumansökningar via post utan man måste åka dit, antingen själv eller skicka ett ombud.

vet inte alls hur lång tid det tar att få passet tyvärr, vi ska fixa vårt i aug först.
  • Thegran

ett litet tips, var på ÖB nyss och de sålde Ldb sunlotion i olika styrkor för 39 kr (eller om det var 29 kr..) har ingen aning om det är bra eller rent skräp, men köpte två flaskor till mig och sambon att testa.

de hade även niveas barnsolkräm för runt 60 kr, men bara i 25 spf., ifall nån har äldre barn och vill ha det.
    (vi kör med solskyddskläder och 50 spf på resten av kroppen på dottern)

• Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-13 20:26:14 följande:
    Det är ok tills han fyller två. Han får itne ha fyllt två innan ni åker hem bara, då får man betala för en flygstol.. Men, kan du inte maila researangören så det säkert är ok? Det är ju en liten detalj dom borde kunna justera. KOntakta flygbolaget och dubbelkolla annars (via mail, och spara om det nu skulle bli bekymmer..)
    det beror på vilka man flyger med.
    Hos Thai är det åldern vid inresan som gäller.
    vår dotter fyller två år under resans gång och hon flyger som infant (sitter i vårt knä och inte i egen stol)

tycker dock, precis som du skriver, att det lämpligaste är att höra med resebolaget för att undvika strul.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-13 21:07:39 följande:
    mm.. Tänkte väl snarast att det jag skrev är det "sämsta" som kan vara att det är utreseåldern som räknas. Men jag tror det är som infant till 2 hos alla väl?
    ja, till två år infant hos samtliga bolag. många bolag räknar dock åldern vid hemresa men en del (bl.a thai) räknar ålder vid ditresa.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)