• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

stockrosen skrev 2010-07-07 23:57:07 följande:
    Tullemi skrev 2010-07-07 08:31:06 följande:
    Stockrosen, nu får du sluta surfa på nätet efter maneter . Du har manetsurfförbud nu!!
    Jepp! Nu slutar jag....Och åter igen så ber jag om ursäkt om  jag skrämt upp er. Lovar, det var inte syftet.
    MEN jag blir inte klokare än så. De finns där, de är livsfarliga men risken att smittas är ju inte så stor.

Funderar faktiskt på om man kan hålla sig till poolbadning men när man åker regjuljärt så vet jag inte om man kan hitta hotell med barnpooler. Det skulle vara skönt att kunna veta att man KAN göra det. Men jag har bara sett barnpooler på hotell som använder sig av charter.....Eller så har jag aldrig kollat efter det.....

Det finns barnpool om man åker reguljärt, men oftast är det en liten pool brevid den djupare, eller en bit av den som är grund.

Där vi ska bo finns det en grund del, och där vi bodde förut med. På förra hotellet rörde det sig dock om en liten rund, inte mycket större än en stor bubbelpool i storlek.

• Thegran
    stockrosen skrev 2010-07-08 00:11:39 följande:
    Är det ingen som är sugen på phi phi.....?
    Själv ÄLSKAR jag Phi Phi även om det är väldigt turistiskt! Men jag gillar den där "easy going" atmosfärern. Fast det är en del festande där förstås.
    Vi har tänkt spendera ett par nätter på PhiPhi. Hittade en strand och resort som verkade mysig.
    http://krabidir.com/phiphirelaxbeachresort/
    du har möjligvis inte varit där? :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-07-08 08:01:26 följande:
    En liteen fråga :när släpper Thai sina billiga flygbiljetter ?
    under vilken period menar du?
    just nu finns det kampanjbiljetter fram till slutet av september, tror jag det var.
    annars, när det inte är höst eller sommarkampanj, så gäller det oftast att boka så tidigt som möjligt för att få bäst pris med Thai. Biljetterna släpps 11 mån i förväg.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-07-08 20:12:08 följande:
    Är det någon som har åkt med Jade Travel?
    Egentligen hade vi tänkt att åka med Fritidsresor, men så har vi
    kollat upp Jade Travel och haft flitig mailkontakt. De verkar så
    otroligt trevliga och seriösa!
    Men nu är det så att vi är tvungna att betala flygbiljetterna direkt nu (nästan 21000 kr
    totalt för 2 vuxna och 1 barn med reguljärflyg Arlanda-Bangkok och därefter
    inrikesflyg Bangkok-Phuket. Allt med Thai Airways.).
    Någon mer som också har fått betala flygbiljetterna direkt efter bokning?
    Det är ju trots allt en stor summa som man måste betala ca 9 månader innan
    själva resan. Iofs har vi fått ett avbetalningserbjudande med Nordea, men då
    måste man betala HELA resan, d.v.s flyg+boende på 4 månaders delbetalning.
    Och allt har funkat ok sedan med flyg och boende när ni har bokat med Jade Travel?
    Jade är seriösa och bra! Ska inte vara några problem att boka via dem! Lena som arbetar där är toppen!
    Vi fick till en deal att betala biljetterna en mån innan avresa när vi hade kontakt med dem, så det är inte omöjligt. Det är väl dock inget de har som "standarserbjudande", men de kunde göra undantag...
    Däremot så blir biljetterna dyrare om man köper sådana.

Hör med Jordenresor också annars, Jordenresors ägare är samma person som en gång startade Jade.
    Hos dem kan man också betala biljetterna en mån innan avresa, men som sagt, då stiger priset.
    Vi tyckte dock att det var värt det, då kan vi avboka allt utan att förlora en krona. När vi väl lägger vår betalning, så kommer vi köpa till deras försäkring för 190 kr som gör att man kan avboka och få pengarna tillbaka oavsett orsak (inget läkarintyg eller sånt behövs) det enda man förlorar då är 1500 kr per biljett.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-11 19:51:00 följande:
    Ojojoj, det har blivit ett stort STORT fel med vår bokning. När min man bokade så satt jag bredvid och vi såg till att datum o.dyl var korrekta, men nu när vi printat ut vår bokning så ser vi att hemresedatum är en månad senare än vad vi bokat. Hur kommer man till rätta med detta nu tro . Vi har ju bokat via destination.se och vi har alltså ingen direkt kontakt att ringa, plus att det inte går att se det hela som annat än att vi bokat fel. Inget går ju att bevisa..... fattar inte hur det har kunnat bli så fel bara....
    Även destination måste ju ha någon form av kundservice som man kan ringa, eller iallafall maila. Har du kollat på sidan? Dock så kan det ju vara svårt att få rätt, i värsta fall får ni kanske göra en avbokning...
    Förresten, har ni kollat så ni inte har köpt ombokningsbara biljetter? 

Är ni helt super hundra på att verkligen fyllde i rätt? det är lätt att råka välja fel siffra på sådana sidor...
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-11 20:04:14 följande:
    Vi ska kolla närmare på det hela imorgon, det finns alldeles säkert någon typ av kundservice. Jag tror inte att vi kan få rätt och man blir ju väldigt osäker på sig själv plötsligt (även om vi båda satt och bokade och dubbelkollade) så vi får förhoppningsvis boka om. Ev tillkommer avgifter men så får det bli.
    Om vi inte kan boka om så får jag, min far och barnen vara kvar en månad extra medan mannen åker hem och jobbar. Det blir lite dyrt, men vi har ju inget hemma som väntar
    då var det ju en bra felbokning :) en månad extra är ju toppen om man kan vara borta lite till :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 08:28:45 följande:
    Jo, vi såg på våra papper att det var en annan resebyrå. Destination är bara en samlingsplats, som du skriver. Vi skickade iväg ett mail igår och frågade om vi kunde få ändra hemresedatum. Det gick inte att utläsa ifall just våra biljetter var ombokningsbara. Det kunde man bara få reda på genom att maila resebyrån, så vi få väl se senare i veckan vad som sägs. Jag är inte så värst pigg på att stanna 1 månad extra utan maken. Min far kommer ju vara med, men vi kommer ju inte ha jättemycket pengar så vi får se.... Då hoppas jag att vi kan flytta på oss de sista veckorna för 7 veckor i Karon....njae, det låter så där just nu.
    men om ni bokar av och bokar nya?
    eller har ni sådana biljetter som ni bara får tillbaka pengarna om ni har läkarintyg?
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-12 09:50:03 följande:

Vill gärna ha åsikter för resa med barn, om följande stränder:

Klong Nin Beach

Ba Kan Tiang Bay

Klong Dao Beach

Jag skulle välja Klong dao, eller Long beach, framför allt för närheten till saladan, och sen göra utflykter till de andra stränderna.
    Klong Nin och Kantiang är dock betydligt vackrare. Skulle jag välja mellan Klong Nin och Kantiang skulle valet bli Klong Nin pga utbudet som finns runt stranden.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 12:12:35 följande:
    Än så länge vet vi inte vad det är för biljetter. Vi hittar ingen info alls
    men det måste ha stått när ni bokade dem? har ni inte kvar någon info om resevillkoren?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-12 18:24:43 följande:
    Vi får inte boka om våra biljetter, inte ens mot en kostnad så nu får vi se hur enkelt det är att avbeställa hela resan istället. Det finns ingen info på hemsidan om vad som gäller, men vi har åtminstone avbeställningsskydd.
    ok, hoppas det går bra att avboka och att det inte krävs läkarintyg!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)