Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2011-01-12 10:58:21 följande:
    Det står en liten tipsruta ang bagage och boknin Airasia

Did you know that Express baggage costs up to RM20 per kilogram?
    Be smart! Supersize your bagage online and save up to 50% or more

Vad menas?? Jag är helt enkelt för dum för att fatta
    Det är nog mycket dyrare till Malaysia skulle jag tro. Men testa olika datum och tider, det varierar ju mycket. Ibland har de kampanjer. Jag tror, utan att vara säker, att de menar att det är dyrt att checka in ett icke förbokat bagage och att det är bättre att lägga till det från början (?).
    Nej, man behöver inte ringa för att man har barn.
  • Smilla75
    obelix skrev 2011-01-13 10:58:55 följande:
    Svensk mat kan vi äta hemma   vi kommer nog att äta mycket på mindre thai ställen för det tror jag inte är nån fara, eller? tänker på magarna...  vad heter det om man vill ha mild mat till barnen? har du nått tips på nått man ska kolla efter som inte är så starkt, Ja frukost kommer vi nog äta hemma, och som du säger lite pasta kan ju vara bra att ha i fall de inte vill äta nått annat den dagen... då blir det till att packa ner lite mer sommar kläder hemifrån än planerat...
    vad härligt med nån som kan thai.... kommer han från thailand eller lärt sig thai ändå, måste ju vara toppen när man är där, kommer lite bort från allt som ska bli så turistit
    Mae phet uttalas "inte så starkt".
  • Smilla75
    CBN skrev 2011-01-17 13:19:13 följande:
    Som tur är skall vi vara borta i 4 veckor. Men skit att det är försenat på vägen ner, man vill bara komma fram. Hade varit bättre tvärt om
    Men har du betalat med kort så får ni ju en rejäl ersättning, toppen att ha de pengarna där nere!
  • Smilla75
    CBN skrev 2011-01-17 13:44:40 följande:
    Det är bara det  att man måste vara minst 24 timmar försenat för att få något från Visa/Mastercard. Och förseningsersättningen från Fritidsresor betala ut 2-3 veckor efter hemnkomst.
    Vad synd, vårt VISA gav 2000 kr för 4 timmars.
  • Smilla75
    Frosk skrev 2011-01-18 14:25:15 följande:
    Behöver hjälp från er som har varit nere innan.
    Vi ska åka till Phuket på torsdag och behöver veta vilka blöjor som finns på plats? Finns libero eller pampers tex? Undrar eftersom dotter inte tål vissa blöjor :/
    Nej, men Mamy poko är bra.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2011-01-20 18:40:51 följande:
    vi kommer ta med hjälm. jag vet inte om en cykelhjälm hjälper vid en olycka men vi tänker i ala fall ha den på dottern. känns bättre än att inte ha?
    Med eller utan cykelhjälm spelar nog ingen roll vid krock med tuktuk, störtkruka är det enda som skyddar.
  • Smilla75
    Smilla75 skrev 2011-01-20 18:45:16 följande:
    Med eller utan cykelhjälm spelar nog ingen roll vid krock med tuktuk, störtkruka är det enda som skyddar.
    Inte om du åker i mer än 10 km / h och krockar med något som rör sig från motsatt håll i samma hastighet.
    Vad jag menar är att klart det är bättre med cykelhjälm än utan men det kommer inte att rädda livet vid en krock. Tuktuk är det farligaste med hela vistelsen. Fast vi åker med tre barn under fem år utan något som helst skydd förutom att vi håller tummarna.
  • Smilla75
    Coors skrev 2011-01-28 13:35:01 följande:
    Vi åker i mars med en 6månaders och har nu fått reda på att man räknar in vagnen i bargaget (20kilo) och inte som speciallbargare?
    Vi flyger med fritidsresor.
    Nån som varit med om de? Trodde aldrig att de kunne vara så....?
    Nej, det har jag då aldrig hört! Flygit mycket med Fritidsresor med maxat bagage plus vagn utan problem. Kolla upp det igen.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2011-01-29 13:58:15 följande:
    Väl hemma så tyckte jag att båda barnen blev gladare och mer sig själva igen. Men nu har ju Lucas blivit riktigt dålig så det är svårt att säga. Är han lika dålig inatt så kommer vi ringa sjukvården imorgon bitti.
    Milea pratar om Thailand och det var mycket hon tyckte var roligt, men hon hade varit nöjd med en betydligt kortare resa..när en 3-åring säger "jag vill hem till Partille"....ja då är det nog lite för lång semester.
    Lucas hade nog kunnat vara utan semestern (nu låter jag som vår tråkiga vaccinationsläkare) men lite kul har det säkert/förhoppningsvis varit för honom också.

Resan var jobbig för Lucas ville a.b.s.o.l.u.t inte sitta still. Han ville upp och gå. Inga leksaker var bra, vi bar och vi bar men det var inte heller bra. Han sov otroligt lite, likaså Milea (dagsflyg, brrrr). Sen var ju jag och min pappa JÄTTEtrötta själva (sov knappt nåt natten innan avresa) och det hjälpte ju inte ett dugg. Barnen kände säkert av vår trötthet och stress. Nattflyg, säger jag bara!!!
    Det finns en risk att han fått salmonella, campolybakter och allt vad det heter. Min son som var ca 9 månader när vi var en månad i Thailand i november blev sjuk efter två veckor. Feber och dålig mage. Vi fick ju vara inne med honom dygnet runt. Tog några veckor efter hemkomst innan han blev bra. Läkaren i Sverige tog mängder av prover men de gav inte utslag för något. Vänd dig till vården i morgon om han inte är bättre.
    VI fick dock tillbaka 12 000 kr från försäkringen pga hans sjukdom så det var ju himla roligt. Nu har vi bokat biljetter till kommande november.

Jag delar en hel del av dina erfarenheter av att åka med små barn, vi har ju tre stycken som är under 5 år gamla.
  • Smilla75

De menar att barn under två år inte får ta med något bagage överhuvudtaget men däremot en barnvagn.
    Vaggor måste förbokas.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)