• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-08-03 21:47:35 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken så jag googlade och det står att drycker, som typ saft och liknande inte räknas som barnmat och därför får man inte ta med det. Men om du nu har fått det så blir man ju lite osäker på vad som gäller......hm.
    www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/.../
    tillägg: småflaskor på max 100 ml ska gå om man lägger det i zippåse.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi kanske skulle starta en bi-tråd där man kan skriva in om man har saker som man kommer lämna kvar. Eller om man loggar in (om man kan) när man är i Thailand och skriver om man har saker/oöppnad mat tex. Är det nåt som skulle funka???

• Tullemi

Idag slog det mig att vi måste förlänga vår reseförsäkring. Den vi har via hemförsäkringen gäller ju bara i 45 dagar och vi behöver ytterligare 11 dagar.....hrm, massa utgifter.....

• Tullemi
    MissCh skrev 2010-08-05 17:23:54 följande:
    Ja, allt plockar på... suck. Men jag skaffade det tillägget nyligen, och det var en rätt liten kostnad som tur var.
    Tog du genom ert försäkringsbolag eller? Vad fick ni betala? Och hur många dagar behövde ni lägga till? Massa frågor här, haha
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-08-05 19:13:35 följande:
    när jag ändå terrar tråden så....jag måste bara slå ett slag för JORDENRESOR ännu en gång, för er som inte bokat än :)
    De är så fantastiskt bra (och nej, jag arbetar inte där, äger det inte och är inte sponsrad ;) )
    Mailsvar på 10 min nu ikväll, de har svarat på mail både kvällar och röda dagar och alltid inom bara några timmar.
    Personliga, proffsiga och den bästa service jag stött på någonsin!
    Åååh, det måste kännas tryggt. Om vi ändå inte hade haft så jädra bråttom.....
  • Tullemi
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-05 20:42:30 följande:
    Vi har planer på att spendera 6 nätter på Koh Lanta, 6 nätter på Koh Phi Phi samt 2 nätter i Ao Nang. Men nu har jag börjat bli lite tveksam till att vara så länge på Phi Phi. Vi kommer att ha tre barn med oss i åldrarna 2, 3 och 9 år... Efter att googlat en massa så verkar Phi Phi ha blivit en riktig party-ö..?!
    Det är helt klart min uppfattning om PhiPhi, MEN vi var bara där 2 nätter och nyårafton var en av dedagarna. Det var lite backpacker stil, det fanns t.o.m ett ställe som hyrde ut gitarrer (du vet sitta i ring på stranden i skenet av brasan ). Jag är inte sugen på att åka dit igen iaf. Kul att ha sett ön dock. 
  • Tullemi
    MissCh skrev 2010-08-05 22:13:28 följande:
    Ja, vi tog det som en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen, som vi ju bara gäller 45 dagars resor. Vi har Trygg Hansa. Tror det kostade 249 kr per år för hela familjen. Så här står det om den på trygg hansa:
    ResPlus  För dig som reser då och då.
    Gäller för obegränsat antal resor hela året och för alla i familjen. Reser två personer utomlands en gång under året tjänar ni in premien eftersom ni inte behöver betala resebyråns avbeställningsskydd.
    Innehåller bland annat avbeställningsskydd för resan, den hyrda stugan eller lägenheten om dessa är betalda innan avresan.
    Ersättningsresa- ny resa för alla som omfattas av försäkringen och deltog i resan, detta på grund av att du under mer än halva restiden antingen blir inlagd på sjukhus eller av läkare ordineras vila inomhus.
    Höjer ersättningen för personliga tillhörigheter som tas med på resan.

Reser vi kortare tid än 45 dagar så gör vi inte det här tillägget, kan jag nämna, för då betalar vi med kort och får ungefär motsvarande när det gäller avbeställningsskydd etc.
    Ah, fy sjutton vad billigt. Folksam vill ha 375:- för ett extra avbeställningsskydd och utöver det: 1000:- för de överskjutande dagarna (11 dagar).......suck!
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-08-06 11:19:40 följande:
    sjutton vad bökigt när de tagit bort fotoautomaterna där man kunde ta id-kort förut.
    Nu måste vi till fotograf eller nån fotobutik för att fixa foton till visumen! suck.

jaja. bara att ta tag i det, sen börjar det mesta bli klart.
    Som tur är så har vi faktiskt en automat i köpcentrumet som ligger här där vi bor. Gäller bara att få barnen att posera snyggt. Kan bli kul, Lucas är 6 månader så vi får nog hitta på nåt käckt där, haha
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)