• TomMon

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi var där innan barnen kom men har de en sådan regel hoppas jag att de tydligt skriver ut den på hemsidan. Skulle förvåna mig.

• TomMon

Men vad bra att de är tydliga med det. Hade jag och mannen varit på romantisk getaway utan kids är det sådan tydlighet jag hade uppskattat. Hoppas tydligheten kvarstår tills jag når pensionsåldern, haha! :D

• TomMon

Jag har flugit med:

Thai - det bolag jag flugit allra mest med och det jag trivs bäst med överlag. Speciellt nu med de nya maskinerna.

Aeroflot - åkt 2 ggr T/r, kommer inte att göra om det. På den tiden var de billigast och jag räknade ören. Men det fanns en anledning till att de var så billiga, man får vad man betalar för.

Austrian - helt ok. Trist mellanlandning i Wien. Tråkig mat, rent ut sagt äcklig.

Två chartervändor - ont om benutrymme och allt kostade extra, aldrig mer.

KLM - gillas, förutom maten. KLM tyckte jag var outstanding när det gällde att resa som småbarnsförälder.

SAS - helt ok, bra service.

Tror inte jag glömt någon. Men thai är enligt mig helt klart bäst. Bra service, bra mat för att vara på flygplan, bra standard även på Economy.

• TomMon

Haha, har inte heller fött än (dags i mars) och vill resa i sommar!! Men vi tänkte hålla oss till sommaren 2015... :(

• TomMon

Som jag fattar det finns där numera, eller rätt snart, ett lotus i Ao Nang. Där finns allt man behöver i den jättestora supermarketen som brukar vara på vån 2.

• TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-02-27 17:41:46 följande:

Hej..! Vi ska nu för första gången göra en utlandssemester med familjen. Jag, sambon o våra 2 söner på 5 & 6,5år.

Vi ska vara i khao lak, 4,5 km från centrum på fritidsresors khao lak ibriza resort. Funderar nu lite på hur man ska sysselsätta barnen på planet i 11,5 timme som dessutom går dagtid härifrån. Hade vart mkt bättre om det va nattflyg som ving har exvis. Som de e nu kommer vi va framme 00 svensk tid i Phuket, alltså 6 på morgonen thaitid.

Hur är de med jetlag? Kommer banen kunna sova efter en 11,5 timmars flygresa o kan man vänta sig lång väntetid på hotell rummet innan man får tillgång till det? Och hur sysselsätter man barnen på bästa sätt på planet?

Vi planerar att ha med oss 21,000 sek under de 2 veckor vi ska vara där. Tror ni det räcker? Tänkte göra en djungelutflykt med elefantridning, en resa med buss till Phuket o äventyrsbadet där samt lite shopping i Phuket. Ev en snorkel utflykt till nån ö och turas om att snorkla medan den andra är på stranden med barnen. Övrigt ska vi bara bara på hotellet o stranden o åka in till khao lak o gå på nån resturang där, kolla in Tusnami museet osv.. Så tror ni 21.000 kr räcker till de vi planerat? Några få utflykter, mat (lunch och middag samt dryck) och lite shopping?

Vi brukar vara nere i ca två veckor och gör då av med 10000-12000, då är boendet betalt sedan innan. Er budget räcker till mycket lyx! Vi åt gott närhelst vi var sugna, åkte mycket taxi och var på 2-3 utflykter typ elefanttrekking. Sist var barnen 4 och 5 år.

När det gäller flygresan så hade vi med oss en iPad och ett Nintendo ds. Vi använde dem knappt på flyget då det fanns filmer och spel i sätet som barnen var helt paralyserade av de stunder de var vakna. Jetlaggen är värst på hemresan, iaf för oss som nästan alltid åker med Thai Airways och landar i Köpenhamn vid 7 på morgonen. Packa även ner lite överraskningar, typ snacks eller någon pysselbok, kan vara poppis om humöret tryter!
  • TomMon
    Peak skrev 2014-03-11 07:57:04 följande:

Är det krångligt att skaffa visum? Vi var borta 4v sist och nu vill min man vara borta minst 5v! Men vår stora son kommer gå i 2:an i vinter, måste han gå i skola i Thailand då? Någon med erfarenhet?

Går han i kommunal skola här hemma? Hur många skoldagar är det som ni måste ansöka om ledighet för?
  • TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-11 14:50:04 följande:

Nu är de inte många dar innan ci reser. Åker till Sthlm 19e och planet lyfter 20e 13,50. Vilken tid bör man vara på flygplatsen för att slippa stressa?

Nån som ha nått tips på hur man slipper magsjuka där nere förutom sunt förnuft med handhygien osv? Tänkte på val av resturang mm mm? Större risk att få magsjuka på resturanger med mycket turister o västerländsk mat? De små vagnarna i centrum man hört talas om med majskolvar, kycklingspett mm mm är dessa säkra?

De gånger vi blivit dåliga (och även hört samma sak av andra) är om vi väljer en restaurang där inte så många äter. Då är det inte så stor omsättning på råvaror och risken är större att det blivit gammalt. Nu åker vi iofs alltid på lågsäsong och då är risken för "öde" restauranger större. Gatustånd är i stort sett alltid välbesökta, där har vi aldrig haft några bekymmer. Sedan tycker jag att ställen med västerländska bufféer är lite ofräscha, där går liksom alla och pillar, men sådana har vi inte besökt (annat än ev frukostbuffé) så det kan jag inte uttala mig om.
  • TomMon
    nellang skrev 2014-03-16 21:49:36 följande:

Hej Ska till Thailand (Ao Nang) i november med en 4åring och en bebis (6 månader). Läste att det är bra att ta med vagn även för de äldre barnet då de kan somna i vagnen på restaurangen. Använder väldigt sällan vagn idag till sonen. Kanske är det klokt att ha med en, vad tror ni? Sonen har aldrig somnat i min famn eller hemma i någons soffa.

Vi åkte med en 4åring och en 5 åring i somras. Vi hade ingen vagn med oss. Å andra sidan hade vi valt ett boende med altan där vi kunde sitta och mysa efter nattning. Inga sena utekvällar direkt alltså. Det funkade utmärkt för oss då vi inte längre har behov av att vara ute sent om nätterna. Men hade vi fortfarande prioriterat det så hade vi nog tänkt annorlunda gällande vagn.
  • TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-18 15:25:11 följande:

Wiie! Imorgon drar vi ner till huvudstaden med tåg, sover på park western hotell Arlanda och så går flyget kl 13,50 på torsdag! Nu är vi spända o fulla av förväntan! Åh va vi längtar! När tycker ni man bara vara på plats på flygplatsen om man lyfter kl 13,50?

Visst fanns de lekplats och rökrum på terminal 5? Är tyvärr en inbiten nikotinist å de ska nog bli jobbigast med denna flygresa. Men finns de rökrum på Arlanda så kan man ju röka de sista man gör innan man går in i gaten.

Åh nu är de bara timmar kvar! Men problemet ja har är att ja vet inte hur mkt man ska packa? Räcker 2 plagg var åt varje person? Typ två par shorts, två par strumpor osv?

Vårt plan brukar lyfta 14.25. Då åker vi så vi är där vid 10.30-11. Checkar in och äter sedan lite lunch. Brukar bli bra, fast vi gillar att ta det med ro. Något år var köerna till incheckning galna så då fick vi springa genom hela flygplatsen för att hinna, INTE kul...
  • TomMon
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-22 17:48:45 följande:

Hej! Ni som varit i Thailand både hög o låg/sen säsong. Är de nån skillnad på luftfuktigheten? När vi klev av planet igår kändes de sön att kliva in i en bastu. Så fruktansvärt kvavt o ja började fundera på vad vi gett oss in på egentligen :-P inte blev de bättre av att sonen på 6 år blev åksjuk av Fritidsresors transferbussen som körde som en galning. :-P men nu har vi börjat vänja oss något vid värmen ialf. Men tänkte höra om de e nån skillnad på januari o mars med tanke på fukten?

Det är stor skillnad på tex dec o juni. På lågsäsong är luftfuktighet på 98% inte ovanligt. Högsäsong är mer torr och het, peakar typ i feb-mars och kan bli 45 grader varmt.
  • TomMon
    Peak skrev 2014-04-01 10:48:03 följande:
    Ja det gör han. man får väl pricka in jullovet så egentligen blir det väl inte jättemånga dagar då, julen ligger ju bra i år! Så jag får det till 11 dgr att ta ledigt, 9 i år och 2 nästa år. Det borde väl gå bra!?

Men visum? Är det krångligt? Kostnad?

Tänk om man kunde hyra ut sitt hus när man är borta i 5v, vad mycket man skulle spara då! Men vem vill hyra ett hus om man inte bor i Sthlm Rynkar på näsan

Det borde inte bli problem nej.

Ang visum så hade jag förberett innan resan genom att fråga Thailands ambassad i Stockholm om ett så långt visum som möjligt. Det gjorde jag, jag skulle iofs jobba men man vet aldrig vad de kan hjälpa till med! :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)