• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2011-10-14 20:02:11 följande:
    hej på er! för fyra veckor sen blev jag plötsligt o utan förvarning dumpad av min fru. Kaos o panik o kris följde. O vår inplanerade thailandsresa i vinte rkändes ju HELT uteslutet. så för att inte plåga mig själv så tog jag bort den här tråden från mina favoriter... Men! idag har jag bestämt mig. Resan finns,d en är betald. och dottern och jag kan ju fortfarande åka. Jag tror vi ska göra det! jag är faktiskt rätt skraj, resa iväg ensam md min sjuåring, vågar man? det är långt bort och jag har ju dessutom en skada som ger mycket värk (men i thaivärmen förra resan så mådde jag verkligen bättre än någonsin!) o av skadan får jag migrånliknande anfall då jag blir liggande ibalnd hela dagen. Jisses törs jag? (förra resan hade jag dock itne ett enda anfall, kroppen mådde hur bra som helst!) min plan är att vi åker till ett rikigt tryggt barnhotell i kao lak. med bamseklubb/superkids och roomservice om jag blir dålig någon dag. o så köper jag med mig en portabel dvd (vilken är det nu man ska ha som går på både ström o batteri? och kan man stoppa i ett usbminne med filmer? Det kan funka för dottern en dag OM jag blir liggande) Så. nu behöver jag er uppmuntran Vad härligt att "se" er igen! nu ska jag läsa bakåt o se allt jag missat!
    Tråkigt att höra! Hoppas ni får en bra resa ändå.
    Angående dvd-spelare så vill jag bara tipsa om att tänka ipad istället, om man har möjlighet. Första modellen finns ju att köpa begagnade nu också. Det var lysande för oss när vi reste. Jättelång batteritid, smidigt format, lätt att använda så att femåringen klarar det själv, finns både spel, rita, filmer etc i samma. Och så är ju betraktningsvinkeln mycket bättre, så två kan titta på samma skärm.
  • MissCh
    am76 skrev 2012-03-05 14:18:05 följande:
    Får ni inte i barnet väska är det sjukhus o dropp som gäller. Hände oss när sonen var 9 månader i Turkiet.
    Precis som am76. Vänta absolut inte om hon inte får i sig vätska och inte mår bra, det är känsligt för små barn snabbt, särskilt i varmt klimat. Min flicka låg ett par dagar på Bangkok International hospital i somras.
  • MissCh

Hej! Det var ett tag sen jag var i tråden, eftersom vi inte haft någon aktuell Thailandsresa sen förra årets resa. Men kul att se att allt är igång :)

Någon som funderar på att åka till Lanta nästa säsong (13/14) och gå på skolorna?
    Vi gör det, är i tidig planeringsfas, har skrivit in preliminära tider i avresetråden.

• MissCh
    Trexxx skrev 2012-10-05 11:02:07 följande:

Jag sitter och försöker hitta boende i BKK, men jag vet inte i vilket område som är bäst att bo i!

Kan ni hjälpa oss...

En familj med 2 barn och vi hade tänkt lägga 1500-1700Bath/dag för boende i BKK.
    Vi vill gärna bo nära restauranger + shopping och gärna pool.

Detta stället hittade jag, vet inte alls hur central m.m det ligger.
    Är det någon som bott  här?

www.booking.com/hotel/th/somerset-lake-point....

Hej! Vi bodde på Asia Hotel Bangkok och var nöjda. Det var prisvärt har jag för mig och låg direkt i anslutning till Skytrain, en station från Siam Square och MBK tror jag.
  • MissCh
    MiniPyret skrev 2012-10-23 15:16:09 följande:
    Vi åkte någon av dem förra året, men just nu minns jag inte. Måste titta.
    Vet att vi bytte båt på Phi phi och där fick vi springa som galningar med 2 barn, 4 resväskor,4 ryggsäckar, 1 barnvagn och 1 surfingbräda. Inte roligt då, men vi kan skratta åt det så här i efter hand! 
    Vi har åkt med den som går via Phi phi. Det var ganska jobbigt och skitvarmt på den större båten som gick Phuket-Phi phi. Phi phi - Lanta var en pytteliten båt, men det var i lågsäsong, så det kanske berodde på det. Kändes inte som det säkraste alternativet precis, men annars var det ok.
  • MissCh
    MissCh skrev 2012-10-23 17:44:57 följande:
    Vi har åkt med den som går via Phi phi. Det var ganska jobbigt och skitvarmt på den större båten som gick Phuket-Phi phi. Phi phi - Lanta var en pytteliten båt, men det var i lågsäsong, så det kanske berodde på det. Kändes inte som det säkraste alternativet precis, men annars var det ok.
    Det är förstås mycket bekvämare att hyra en minibuss som kör från dörr till dörr med ens grejer och har AC...
  • MissCh
    Thegran skrev 2012-10-23 13:56:18 följande:
    1 dec - koh samet, koh chang, bangkok

långresan därefter blir till lanta.

Hej! När ska ni åka på nästa långresa till Lanta?
  • MissCh
    Peak skrev 2012-10-23 19:37:31 följande:
    när vi åkte sist var sonen 2,5 år och då åkte vi taxi från och till flygplatsen med Kids on board för att få bakåtvänd bilbarnstol.
    Dyrt som skrutt såklart om man jämför med vad det kostar annars men vi tyckte det var en självklarhet. Nu när sonen är 6 år undrar jag om man inte kan köpa en vanlig bilkudde och ta med? Det finns väl några taxibilar med bälten!?
    Hur har ni gjort?
    Ta med en egen, det är ju lätt! Vid sex år kan man ju ha en vanlig bälteskudde och åka framåtvänd, så det är ju praktiskt. Vi tar med egna. Nästa gång är vår ena sju år och en kommer vara tre, så då ska vi ta med en kudde och en bakåtvänd stol - den senare är lite knöligare att ta med, men vi ska vara där länge så det känns lönt. Förra gången hade vi med babyskydd till den minsta, och försökte boka med sådana som hade kuddar till de andra.
  • MissCh
    Thegran skrev 2012-10-23 20:36:58 följande:
    långresan blir förhoppningsvis nästa vinter. ev om två år.
    beror lite på när jag lyckas få jobb, tar examen i januari nämligen och behöver jobba upp sgi och sådant innan vi kan åka.
    men vi hoppas på nästa vinter. 
    Kul! Vi ska till Lanta nästa säsong från slutet av oktober till och med mars :)
  • MissCh
    Thegran skrev 2012-10-23 20:57:53 följande:

då kanske vi är där samtidigt :) vi velar om allt från 3 - 6 månader :P får se vart det slutar :) Ska ta föräldraledigt båda två. får man fråga hur ni försörjer er under resan?
    Ungefär likadant :) Vi har föräldraledighet kvar på två barn, har snålat med den. Sen började vi också spara direkt när vi kom hem förra gången, förra sommaren. Eventuellt kommer min man att kunna jobba lite på distans den här gången, och så tänker vi nog hyra ut huset, det minskar ju på kostnaderna hemma som ju tar en stor del av budgeten.

Ska ni ha barn på nån av skolorna i så fall?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)