• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ingen jag känner har någonsin drabbats av kräksjukan. Hoppas det förblir så i år också

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    smarres skrev 2010-07-29 15:43:25 följande:
    Hej alla Thailandsresenärer!

Jag skulle vilja veta hur ni tänker när det gäller vagn när man reser med två barn, 2 1/2 år resp. 9 mån. Vi kommer vara borta i 10v. och kommer definitivt behöva ha vagn med oss, men frågan är vilken sorts vagn?! Ska man köra på två singelsulkys lr en syskonvagn? Jag tänker att det kan vara bra att ha vagn till båda som de kan sova i på kvällen när man är ute o äter (kanske är önsketänkande... Flört)  Är det någon som vet om det finns singelsulkys som man på nåt sätt kan sätta ihop, det hade kanske varit det mest ultimata? Hur har ni andra resenärer  resonerat?

/Maria
    Vi reser med lika gamla barn (9 mån + nästan 3-åring) i december och vi blir borta i 8 veckor. Vi tar med 2 vagnar. En med bra liggläge och en annan enkel sulky (enklaste modellen som finns, bara ett säte egentligen). Sen kan vi sätta ståbräda på den ena vagnen också, men huruvida det funkar på thai-gator återstår att se . Syskonvagn verkar jätteklumpigt (och vi äger inte ens nån) at tta med sig till Thailand. Jag har aldrig sett en delbar syskonvagn, men det kanske finns...
  • Tullemi

kids-on-board känner jag till sen 2-3 år tillbaka, men vi vill inte ha en Phil och Ted-vagn. Gillar inte att sätta ett barn bakom det andra (stackars barn som inget ser) plus att det skulle bli bra dyrt att hyra vagn  i 8 veckor.

Vi har möjligheten att ha Milea hemma från förskolan i minst en vecka innan avresa så vi kan undvika (så gott det går iaf) att hon blir smittad av nåt.

• Tullemi
    stockrosen skrev 2010-07-30 11:38:13 följande:
    Så man kan avboka utan anledning? men vad bra!!!!! Gäller den både charter och reguljärt?
    Verkar super!
    Dubbelkolla detta när ni bokar, eller om ni redan har bokat. Läs på vad som gäller just för er biljett. Vi har ju gjort vårt mistag redan....*harkel*
  • Tullemi
    humlan l skrev 2010-07-30 18:37:47 följande:
    Hej på er!
    Nu är resan bokad; 1 vecka i Ao Nang och 2 veckor i Kata. Åker i februari men längtar redan så sjukt mycket.
    Lillkillen kommer då vara 9 månader. Är det någon som har koll på om det finns nån bra affär att handla barnmat i Ao Nang? När vi tar oss till Kata sen tänkte vi stanna på Tesco och handla på oss lite mer men kanske behöver fylla på förrådet redan första veckan...
    Nån som har andra bra tips om Ao Nang är jag "all-ears"!
    Jag vet ingen butik du kan handla mat i men barnmaten i Thailand är INTE ett dugg som i Sverige. Vi hittade inget vettigt att köpa, även om det fanns ett par burkar på hyllan.
  • Tullemi

Vi har precis sålt vår Chicco och ska ta med oss vår Bugaboo Bee i transportväska. Och utöver det ska vi ta med en paraplysulky till Milea som kommer vara nästan 3 år. Hon är vagnvägrare så vi tar en liten vagn till kvällsbruk som vi hooooppas att hon kommer använda. Hoppas Buggan överlever resan bara, men transportväskan ska tydligen vara superbra. Vår Chicco fick ju sig en smäll sist och blev lätt skev

• Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-07-31 16:06:46 följande:
    Kommer tillbaka till vagn frågor igen..

Vi kunde dra in chicco Liteway i en tuk-tuk utan att fälla ihop den, den är ca 48cm bred.

Undrar om någon vet hur bred vagn man kan dra in i tuken, någon som vet med sig att deras vagn funkade
    att dra in och som orkar mäta bredden på den?

Vill ogärna dra med mig en vagn som måste fällas ihop för varje tuk-tuk resa..
    Attans, jag har inte ens tänkt på det där med vagnbredd. Måste mäta min Bee imorgon.....
  • Tullemi
    MissCh skrev 2010-08-01 19:53:42 följande:
    Bee ska vara en smidig vagn har jag hört. Från vilken ålder kan det räcka med Bee som enda vagn? Tror du att jag kan klara mig med bara den till en bebis på 4,5 månader och tre månader framåt?
    Det är nog lite hur man känner för detta med att vagnen ska vara ombonad osv, för det är ju den inte ett dugg. Lucas har haft Bee'n hela tiden. Först med mjuklift och nu utan (sen han var ca 4 månader). Lucas är nu 6 månader och ganska stor och stadig så för honom funkar vagnen som enda vagn. Det är ju nästan fullt liggläge så han sover gott i den med en gosig filt. Den kan uppfattas som ranglig och hjulen fastnar gärna i skrevor i marken, men man lär sig snabbt hantera vagnen. Jag älskar den fullkomligt! Men så har vi ju ägt Bee sen aug -08.
  • Tullemi

...ett tillägg: det är ganska dåligt suflettskydd vid liggläge så man kan behöva komplettera med nåt UV-skydd av nåt slag. Och så är den ganska dyr att köpa

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)