Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Anna1010 skrev 2010-12-07 10:39:00 följande:
    Hej hej från Klong Dao.

Efter en vecka på Summer House har vi flyttat till Golden Bay - betydligt finare och fräschare, både rum och strand/trädgård/pool. Mycket mer prisvärt. Tycker vi. (Prutbart! Vi skippade Golden Bay när vi surfade före avresa för att vi tyckte det var onödigt dyrt.) Riktigt bra frukostbuffé också. Mer direktkontakt med stranden, och här "uppe" stora mjuka gräsmattor att springa på istället för stenläggning. Gratis, välfungerande trådlöst nät på hela stället - och - håll i er nu - ganska mjuk säng! ;) (finns även en dator att låna gratis.)

Vi gillade Summer House också, men fick väl många kackerlackor i badrummet - trots att vi verkligen aktade oss för att drälla vällingpulver och och lämna disk etc. Det var också rejält med mygg där - även inne i rummen trots AC. Glipor och hål lite här och var vid dörrar och i väggar :)

Så här trivs vi. Men längtar verkligen efter sol och mer värme! Efter tio dagar har vi sett solen två gånger, kanske en timme åt gången. Ena gången var en sen em/kväll, så vi fick en glimt av en sådan där solnedgång som det snackas om att Lanta har. Folk rusade ner och plåtade varandra på stranden, soltörstande som under en kass svensk sommar.... :/ Mycket nyfiken på om det här är något slgs "Lanta-väder" eller om det är likadant kring Phuket/Krabi.

Jag bryr mig väldigt lite om att bli solbränd - men suktar hårt efter ljusterapifaktorn. Och mer värme - oerhört oväntad känsla att ha här! Så hoppas på att det här tjocka, gråmörka, regntunga molntäcket kan lätta lite någon gång. (Idag anade man faktiskt solen därbakom i kanske 10 min, fast det fortsatte att regna konstant ;))
    Tesya crispy duck på Golden Bay, jättegod. Billig bra mat överlag.
    Vädret är knappast bättre i Phuket eller Krabi, nu är det en vecka sedan vi kom hem från Lanta men jag tyckte nog vädret var ungefär som vanligt möjligen mindre regn men mer moln. November ÄR osäkert, regnsäsongen upphör inte som ett trollslag efter oktober. Fast nu är vi ju i december...
    Fast det regnar inte mycket eller? Mest igenmulet?

Myggorna upplevde jag också som värre i år, kanske mer fuktigt ändå. Denguemyggorna som lever även på dagen är ju inte kul. Spraya mycket!
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-12-07 11:58:05 följande:

Det regnar en del. Idag enbart lätt regn, inte farligt alls.
    häromdagen en riktig störtskur och sen duggregn.
    Mer regn än normalt, enligt de thailändare vi pratat med. men, vi tycker vädret är helt ok ändå. visst vore det väl iof kul med lite sol en dag, men då blir det så otroligt varmt direkt också så jag föredrar mulet :)

Vi var också nöjda med mulet pga små barn men regn är trist.
  • Smilla75

Nej, burkarna var få och mkt dyra, bara Heinz i år och smaker som egg custard....räkna inte med att barnen äter det!

• Smilla75
    MissCh skrev 2010-12-07 23:23:40 följande:
    Finns det några barnmatsburkar för mindre barn, som ska börja gå över från bara amning till mat också, typ enkla puréer?
    Fanns totalt cirka fem burkar. Alla var väl passerade så de kan säkert funka men det var ju inte med enbart en råvara.
    MissCh skrev 2010-12-08 07:50:03 följande:
    Jag har sett att flera skrivit att Southern Lanta inte är så trevligt, och att poolen är ofräsch. Aj då, vi har hyrt ett hus på Southern Lanta Residence, och då får man bada i poolena på resorten... Jag tänkte höra om någon vet om man kan bada i poolerna på någon av de närliggande resorterna om man betalar en avgift? Annars får jag hoppas att det är lite bättre på Southern när det är lågsäsong och inte lika mycket folk kanske.
    Fast husen är ju underbara! En pool är totalt överbelastad i högsäsong men den andra är det mycket mindre folk i. Jag tror ni blir nöjda.
  • Smilla75
    Frosk skrev 2010-12-09 17:33:55 följande:
    Har läst att många upplevt att poolen på hotellen varit smutsiga osv. Är det vanligt att det är sunkigt i poolerna? Man vill ju gärna kunna bada där med när man har räknat med att kunna det.
    Om det är mycket barn och 30 grader i vattnet så blir det sunkigt. Eller väldigt mycket klor och så, de byter ju inte vattnet.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2010-12-12 09:50:59 följande:
    Nån som vet vad transfern till Koh Lanta från krabi flygplats kostar ? 
    5700 bht tor med Lanta divers.
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-12-13 08:12:16 följande:
    Passade ni på att nyttja andra resorters pool t ex när ni var och åt lunch el liknande?
    Vi gjorde det någon gång ibland men om vi frågade fick vi inte!
  • Smilla75
    Dolphin skrev 2010-12-14 10:59:54 följande:
    Kollade på den vädersidan ni rekomenderade. Östra sidan på Malaysia, vid Perhentian Island och där har det inte regnat nåt de senaste åren uner svenska sommaren. =)

Så jag våra alternativ är no antingen att åka till Thailand i april innan det blir för ostadigt väder eller till östra sidan av Malaysia. =)
    Kändes skönt att se lite statistik på det...
    Vi var på Perhentian bla på vår bröllopsresa i juni månad. Inget regn alls faktiskt, kanonväder.
  • Smilla75
    Matillin skrev 2010-12-15 12:21:06 följande:
    Det verkar vara många som ska bo eller bott på Koh lanta.
    Vad är så speciellt där?
    Hur lång tid tar det att åka från ao nang/krabi till koh lanta?
    Det är ca 1,5 timme med bil från flygplatsen i Krabi. Vet ej hur långt till Ao Nang.
  • Smilla75
    Matillin skrev 2010-12-15 12:21:06 följande:
    Det verkar vara många som ska bo eller bott på Koh lanta.
    Vad är så speciellt där?
    Hur lång tid tar det att åka från ao nang/krabi till koh lanta?
    Skulle tillägga att det är ett avspänt ö liv, inte alls som Krabi.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)