Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
Anna1010 skrev 2010-12-07 10:39:00 följande:
Hej hej från Klong Dao. Efter en vecka på Summer House har vi flyttat till Golden Bay - betydligt finare och fräschare, både rum och strand/trädgård/pool. Mycket mer prisvärt. Tycker vi. (Prutbart! Vi skippade Golden Bay när vi surfade före avresa för att vi tyckte det var onödigt dyrt.) Riktigt bra frukostbuffé också. Mer direktkontakt med stranden, och här "uppe" stora mjuka gräsmattor att springa på istället för stenläggning. Gratis, välfungerande trådlöst nät på hela stället - och - håll i er nu - ganska mjuk säng! ;) (finns även en dator att låna gratis.)
Vi gillade Summer House också, men fick väl många kackerlackor i badrummet - trots att vi verkligen aktade oss för att drälla vällingpulver och och lämna disk etc. Det var också rejält med mygg där - även inne i rummen trots AC. Glipor och hål lite här och var vid dörrar och i väggar :)
Så här trivs vi. Men längtar verkligen efter sol och mer värme! Efter tio dagar har vi sett solen två gånger, kanske en timme åt gången. Ena gången var en sen em/kväll, så vi fick en glimt av en sådan där solnedgång som det snackas om att Lanta har. Folk rusade ner och plåtade varandra på stranden, soltörstande som under en kass svensk sommar.... :/ Mycket nyfiken på om det här är något slgs "Lanta-väder" eller om det är likadant kring Phuket/Krabi.
Jag bryr mig väldigt lite om att bli solbränd - men suktar hårt efter ljusterapifaktorn. Och mer värme - oerhört oväntad känsla att ha här! Så hoppas på att det här tjocka, gråmörka, regntunga molntäcket kan lätta lite någon gång. (Idag anade man faktiskt solen därbakom i kanske 10 min, fast det fortsatte att regna konstant ;))
Vädret är knappast bättre i Phuket eller Krabi, nu är det en vecka sedan vi kom hem från Lanta men jag tyckte nog vädret var ungefär som vanligt möjligen mindre regn men mer moln. November ÄR osäkert, regnsäsongen upphör inte som ett trollslag efter oktober. Fast nu är vi ju i december...
Fast det regnar inte mycket eller? Mest igenmulet?
Myggorna upplevde jag också som värre i år, kanske mer fuktigt ändå. Denguemyggorna som lever även på dagen är ju inte kul. Spraya mycket!