• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-06-30 20:22:53 följande:
    Bra idé, jag börjar med det som jag har tänkt på hittills!

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé

Vad har man för typ brännmaneter nuförtiden? När jag var liten var det salubrin som gällde.

Oscar 091001
    myggmedel, tydligen är det extra hög risk för denguefeber nu, iaf i Phuket;
    http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2010/article8887.html
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-01 08:54:11 följande:
    Vi har skaffat ica banken.
    DIT för vi över alla pengarna som sparas till resan(automatiskt från lönekontot)
    från DET kontot betalade vi resan = försäkring..Ska kolla med Ica bara hur det fungerar..

Tycker klart att det är värt de pengarna varje år för att ha det helt separerat och endast använda 1 kort vid resor.
    Har svårt att spara annars.
    Bankdosan och kortet har vi lagt undan så man inte kan föra över eller "låna" till annat under sparandets gång...

Sedan får vi se ifall vi avslutar det efter hemkomst eller har det kvar...
    Är ju dessutom 10.000 i kredit vilket kan vara bra som nödsituation..Vi har inte kredit på våra "vanliga" visa..

Men så tänker vi...
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09

Vi har inga problem med sparandet, har två sparkonton och så det vanliga kontot som är kopplat till bankomatkortet. På ett av sparkontona sitter enbart resepengarna på, det andra sparkontot sitter vanliga sparpengarna och så på det vanliga pengarna vi "får använda" i vardagen :)

det är just det där med uttagskostnaden. Nu i år blir det ju enbart en thai resa, men nästa år planerar vi två utlandsresor.
    Men väntar antagligen till nästa år med att skaffa det, tror jag, efter att ha pratat genom det med sambon.
    Jag tänkte helt fel igår och tänkte att man sparade 70 kr/uttag med ICA banken, när det ju eg bara är ca 36 kr/uttag man sparar.

(ps. Idag är det precis 4 månader kvar till avresa! Det firar vi med att köpa hem thaimat ikväll ;) )
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 22:07:43 följande:
    Om man är rädd för kolera så kan man ju alltid ta en slurk Ducoral. Men myggorna är lite svåra att undvika .
    Milea 080217 Lucas 100202
    ja, det enda man kan göra är väl myggmedel, ha långärmat/långbyxor på kvällarna, se till att ha dörrar och fönster stängda.. till barn i vagn kan man ju ha myggnät också.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 22:19:29 följande:
    Nej , aldrig hört något sådant. Tvärtom så har jag hela tiden fått höra hur laglydiga thailändarna är. Men det finns väl busar även där tyvärr.
    Milea 080217 Lucas 100202
    med tanke på all maffiaverksamhet i thailand så visst finns det busar ;)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-07-01 11:35:10 följande:
    Thailand har lagt på en uttagsavgift sedan 2009, minns inte hur mycket det var men ca 20 kr. På varje uttag. Vi har Skandia, då slipper man bankens uttagsavgift men inte valutapåslaget.

Det är Dengueår vartannat är främst, jämna år. Rätt vanligt på Lanta.
    150 bath ligger avgiften på.
    i dagsläget ca 36 kr enligt valuta.se
  • Thegran
    Delfinen skrev 2010-07-02 10:26:23 följande:
    Obs!!
    Detta gäller inte alla automater!!
    Det står alltid om det är en extra avgift utöver bankens egna avgift!
    har jag fel eller är det de gula automaterna som är gratis om man har visa kort? för med mastercard/maestro kostar det väl alltid?
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-02 10:53:30 följande:
    Fick svar av Jordenresor ang bagage!!

Precis vuxna får 20kg och bebis 10kg i check in bagage.

För handbagage så är det 7kg per person.

För barnvagnen så går det att checka in, men om det är mindre exempel paraplybarnvagn så behöver man inte checka in den.

du kan dessutom köpa till 10 kg för 500 kr :)
    vi har köpt till 20 kg :)

utöver handbagage får man väl dessutom ha en laptop också, har jag för mig.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-02 13:24:44 följande:
    oki tessa

Hur tidigt i förväg måste man beställa det??
    Vi har ju redan betalat..
    Kanske ska provpacka någon dag framöver...

Vi har ju alla pratat om väskor.
    Vi har nu kommit fram till att vi ska köpa en sån här..
    www.stadium.se/sport/lagsport/hockeyutrustnin...
    Tror inte vi behöver bära på ryggen på speciallet många ställen. Men bara ifall att...

Sedan köpte jag en sån här billigt på stadium (just "min" verkar vara slutsåld
    www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/04501...

Sedan svarade Jorden såhär ang vagnen
    Man kan ta med sig upp till planet och personalen kommer att ta hand om den tills landning.
    vi sa till om det för några dagar sen. och skulle betala det i samband med utställandet av biljetterna.
    men, om ni vill ha extra är det säkert bara att höra med Leck. Lär ju gå att betala det i efterhand :)

vet du hur många liter den översta väskan är på?

ang vagn så kommer vi checka in vår, så vi kan packa lite extra i vagnväskan :)
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-07-03 00:03:32 följande:
    Jo, jag brukar ha sunt förnuft...men just nu är jag bara lite övernojjig...
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
    som någon skrev, sunt förnuft.
    sen kan självklart något hända ändå. Men man går ju inte runt i en skyddad atmosfär här hemma heller.
    För mig och min familj väger fördelarna med att resa betydligt mer än nackdelarna som man ev kan stöta på.
    och SÅ många är det ju inte som drabbas, så man ska ha otur om just ens egen familj ska drabbas.
    (jag personligen skulle isånnafall oroa mig mer för trafiken än för sjukdomar av olika slag)
  • Thegran

Sådär. Inatt fick vi bekräftat att hotellet i BKK har rum åt oss. Nu ska vi bara betala sen är det klart :)
    Kommer bo mitt emot Platinum :) Perfekt läge!
    Riktigt bra omdömen har det fått också, så det blir nog super som avslutning på resan

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)