• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2010-06-27 20:27:28 följande:
    Jag har också badshorts och bikini..

Känner mig inte heller riktigt bekväm i min nya kropp..

Har ju dock 249 dagar kvar till resan. och jag vill inte se ut såhär!!
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
    haha, en till som har koll på dagarna :)
    vi har 128 dagar kvar :) håller dock inte räkningen själv, har en nedräknare på thailandforum som räknar ned åt mig ;)

visst är det lite tråk att man inte känner sig helt bekväm..speciellt när man tycker att typ alla andra på stranden är superheta i sina bikinin...
    jaja. man får titta på sina små underverk, så känns det mer ok att se ut som man gör.
    (jag borde iof kommit i form...1.5 år har ju fått sen förlossningen men är man lat som jag så...)
    dessutom tar lyckan av att i huvudtaget vara i paradiset över, så väl på plats bekymmrar man sig inte för så världsliga saker :)
  • Thegran

Nu känner vi att det kliar i fingrarna efter att boka hotell i bangkok!

kan nån säga bu eller bä om dessa hotell;
    Centre Point, Petchburi 15
    Grand diamond suits
    Arnoma Hotel

• Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-28 22:56:01 följande:
    Är det med eller utan boende?
    För jag funderar på samma summa, samma längd fast med boende....det kanske blir för lite?

Nu har jag inte vart i Thailand på 5 år och vet inte hur det ligger till med priserna men visst kan man väl bo realtivt bra för 1400 bath natten?
    Och vad äter man för? Vad kostar frukost, lunch, middag?
    i fickpengarna ingår inte boende.
    vi har bokat en minisuit bungalow för 1300 bath/natt. ord. pris 2600 bath natt. Fick 50% på priset, så är riktigt nöjda. då ingår frukost.

vad maten kostar är olika, beroende på vad och var du äter. strandrestauranger är i regel dyrare är ställen längs vägar. moppekök billigast. äter ni thaimat kommer i billigare undan än om ni äter västerländskmat.
    Vi åt för 10 kr på ett ställe, 40 kr på ett annat, och ännu mer på en del. Det varier väldigt, alltså.
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-28 22:43:31 följande:
    Hm....nja...kanske. Fast lite tantvarning är det ju...Foten i munnen.Vilka fler alternativ har du?
    haha, tantvarning var just det jag funderade på om det var :)

kör nog med badshorts och bikiniöverdel som vanligt, och drar på mig ett linne eller en klänning efteråt :)
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-29 23:13:56 följande:
    Måste fråga en sak till:
    ni som köpt regulj. biljetter, VAR har ni hittat dem? Har ni någon bra hemsida att rekommendera eller bra resebyrå??? Det kryllar ju av tusentals sidor och olika priser visas på alla dessa sidor.............jag blir helt trött............
    kan rekomendera Jordenresor och Jade! 
    Jordenresor har jättebra service, de svarar på mail både kvällar och helger, är alltid lika personliga och trevliga. Har bokat våra biljetter via dem, och varje gång vi hör av oss för att fråga något vet de direkt vilka vi är.

På Jade skulle jag kontakta en anställd som heter Lena . Upplever lite varierande servicegrad hos deras anställda, men Lena är jättebra.

Jag upplever det "tryggare" med en riktig resebyrå istället för en bokningssida som tex travelstart.
    Man vet var och vem man ska vända sig till, man kan få specialbiljetter som inte finns på bokningssidorna och, om man ska flyga vidare inrikes så kan man lägga inrikesflyget vilken dag man vill (ifall man tex vill stanna i bkk några dygn), vilket man inte kan med bokningssidorna.
    (klart man kan boka inrikesflyg separat, men åker man med thai och bokar allt direkt blir det betydligt billigare)
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-06-30 19:30:41 följande:
    Var det inte nestle som hade någon ersättning som det var fel på?????
    ★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
    fast det var väl modersmjölkersättning, och i kina eller nånstans?
  • Thegran

funderar på att skaffa ica banken, enbart för att slippa de där 35 kronorna i uttagsavgift och enbart betala de 150 bath som det alltid kostar...
    35 kr + 150 bath per uttag är ju ändå en del pengar som man kan lägga på mat eller annat.

hur har ni gjort?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 20:11:38 följande:
    Ja, men det kostar ca 300:-/år att ha Ica-banken så det är kanske ingen förtjänst då.
    Milea 080217 Lucas 100202
    Med VISA kostar varje uttag ca 70 kr. (35 kr i visakortets avgift, och ca 36 kr i uttagsavgift i thai)
    vi är borta sex veckor, säg att vi tar ut pengar en gång i veckan, då blir det 420 kr.
    tar vi ut pengar två gånger i veckan, är vi uppe i det dubbla.
    vi vill helst inte ha allt för mycket kontakter löst. dels är det ingen höjdare att gå runt med, och dels försvinner det ibland saker från säkerhetsboxar på hotell etc...

så en förtjänst tror jag att det skulle bli, för vår del.
    frågan är bara om det är "bökigt" att flytta hela sparkontot till ett ica konto istället. vi vill helst ha minst två konton knutna till banken/kontot vi ska ta ut pengar med (ett konto direkt kopplat till kortet, med en mindre summa på, och ett konto som man inte kan göra uttag med via kortet utan bara kan föra över pengar från via internet - som e-sparkontot hos swedbank) antar att det kostar extra dessutom.
    att föra över från swedbank till ica banken tar ju några dagar,så att ha större delen av reskassan på kontona vi har där känns inte heller som något riktigt alternativ, behöver man pengar snabbt av någon anledning är det bra om överföringen sker direkt.

hm. ska flundra lite..kanske smidigast att ta de där 70 kr per uttag.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-06-30 20:26:51 följande:
    Med VISA kostar varje uttag ca 70 kr. (35 kr i visakortets avgift, och ca 36 kr i uttagsavgift i thai)
    vi är borta sex veckor, säg att vi tar ut pengar en gång i veckan, då blir det 420 kr.
    tar vi ut pengar två gånger i veckan, är vi uppe i det dubbla.
    vi vill helst inte ha allt för mycket kontakter löst. dels är det ingen höjdare att gå runt med, och dels försvinner det ibland saker från säkerhetsboxar på hotell etc...

så en förtjänst tror jag att det skulle bli, för vår del.
    frågan är bara om det är "bökigt" att flytta hela sparkontot till ett ica konto istället. vi vill helst ha minst två konton knutna till banken/kontot vi ska ta ut pengar med (ett konto direkt kopplat till kortet, med en mindre summa på, och ett konto som man inte kan göra uttag med via kortet utan bara kan föra över pengar från via internet - som e-sparkontot hos swedbank) antar att det kostar extra dessutom.
    att föra över från swedbank till ica banken tar ju några dagar,så att ha större delen av reskassan på kontona vi har där känns inte heller som något riktigt alternativ, behöver man pengar snabbt av någon anledning är det bra om överföringen sker direkt.

hm. ska flundra lite..kanske smidigast att ta de där 70 kr per uttag.
    äh jag tänkte fel. det kostar ju bara 35 kr extra per uttag med visa jämfört med ica.
    36 kr (150 bath) får man ju betala oavsett...
    lite virrig ikväll :) haha. men det kanske lönar sig ändå med ica kort..eller inte. hm.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)