• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2011-03-04 15:51:10 följande:

Denguefebern är ju främst på Lanta. Vi har varit där i sju år utan att drabbas men förra året besökte jag Dr Salarin 5 ggr med min 8 månaders (en maghistoria) och varje gång jag satt där och väntade var det någon svensk som diagnostiserades med dengue! Helt galet. En man hade varit där i 10 dagar och redan insjuknat. Men detta var i november och då är ju inte regnsäsongen helt över. Kan man åka lite senare tror jag risken är obetydligt.

Vi har alltid åkt med bebisar (3 stycken) under den tid vi varit föräldralediga och inte drabbats av något särskilt allvarligt men bakteriefloran, som är en helt annan, verkar slå ut känsliga bebismagar rätt fort och nästan alla barn vi träffat under 1 år har varit febersjuka i flera dagar.

Hmm...vi ska vara på Lanta, och vi är kvar i maj, då regnar det igen...

Dr Salarin - är det dit man går om man blir sjuk på Lanta? Var ligger det någonstans?
  • MissCh

Haha, jag vet inte varför, men det kändes lite bättre när jag läste att dengue finns i hela thailand och inte mest lanta dit vi ska... Knäppt, för det hjälper ju egentligen inte :)

• MissCh
    Millans hustru skrev 2011-03-04 17:36:30 följande:

panikfråga! jag har ett pass som är gjort 2002 och som därmed gäller i tio år, fram till 2012. GÄLLER DETTA nu när det är nya, femårsregler?!?! känns jobbigt att komma på den frågan NU! någon som vet säkert?

Lugn, det är giltigt. Så här står det på polisens sida:

Giltighetstid

Det nya passet och det nationella id-kortet gäller i fem år för alla.

Pass utfärdade före 1 oktober 2005 är giltiga i tio år - om personen var minst 18 år när passet utfärdades.
    www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

För du är över 18, eller hur? Flört
  • MissCh
    Bellini2 skrev 2011-03-05 11:05:52 följande:
    Hur gör ni med bilbarnstol ni som reser i Thailand? I perioden mellan babyskyddet och bälteskudden är ju stolarna enorma och jättebökiga.
    Att t ex inte kunna åka taxi i Thailand är ju väldigt obekvämt, buss finns ju inte alltid till hands. Hur gör ni? 

När jag rest med mina äldre barn har vi nog, jag skäms att säga det, slarvat en del, haft ungarna i baksätet utan bälteskudde och hoppats på det bästa och songthaew känns inte så tryggt i någon ålder...
    Vi försöker boka så mycket som möjligt med bilar med bilbarnstolar. Vi tar med babyskydd. Sen försöker vi att inte åka onödigt ofta, och resten av gångerna kompromissar vi med säkerheten. Har med hjälmar till barnen också förresten.
  • MissCh

Hmm... kanske fånig frågaa, men funderar på hur jag ska göra med vaxning av ben och bikinilinjen. Finns det bra ställen för det där nere, Tessa G, du som varit på Lanta, vet du något dit man kan gå typ direkt? Jag har liksom "sparat" till vaxningen och skulle inte känna mig så bekväm på poolområdet nu Skrattande
    Annars ska jag kanske försöka hinna göra det hemma innan vi åker.

• MissCh
    Thegran skrev 2011-03-05 12:25:13 följande:
    hjälm hade vi också med, kändes bättre än inget.

babyskydd, då är ni beroende av att bil med bälte. Det kan vara rätt svårt att hitta.
    Ja, jag vet, men ibland kan det finnas, och vi vill ju helst ha det. Vi tänkte eventuellt även ha babyskyddet direkt i tuktuk ibland. Tja, finns ju ingen perfekt lösning, men man får göra vad man kan.
  • MissCh
    Millans hustru skrev 2011-03-07 14:12:37 följande:
    Måste fråga, är det meningsfullt att ta med gympadojor till koh lanta för att ha något att vandra i...  Eller vad ska man ha på fötterna? flipp flopp står jag inte ut med. Vad ska vi packa för skor? vad går fetbort?
    Har också funderat på det med skor, tar ju rätt stor plats. Först packade jag bara sandaler, men nu har jag ändrat mig och vi ska ha gympaskor på oss när vi åker. Men vi ska ju vara ganska länge, och barnen kanske behöver gympaskor till gympan i skolan tänkte jag. Det blir ganska många skor - jag ska ha mina sköna eccosandaler, ett par mkt nätta timberlandsandaler som är som flipflops nästan fast i skinn, och ett bar höga sandaler med lite platå. Och mina gympaskor :) Barnen får remsandaler + gympa + crocs.
  • MissCh
    Millans hustru skrev 2011-03-07 16:30:50 följande:
    hm. sandaler. funkar crocs eller är det för varmt? (gynmpaskor på flyget blir det, tack för era svar!)
    Jag har tidigare nästan alltid använt bara mina ecco-sandaler med kardborreremmar, supersköna. Om jag skulle ta ett enda par skulle det bli dem. För mig är det inte skönt att gå med flipflops eller liknande långa sträckor eller i terräng, men en del funkar det ju bra för. Däremot är det bra att ha när man går korta sträckor och in och ut mycket.
  • MissCh
    Millans hustru skrev 2011-03-07 18:13:45 följande:
    stödstrumpor blir det för oss också (i smyg under byxorna alltså
    Ja frågan är om vi alls ska prioritera gympaskor eller om vi ska köra sandaler o crocs då. ska bara vara borta ett par veckor vill ju inte ha hur mycket packning som helst. ett tag tänkte jag packa joggingkläderna o joggingskorna men jag undra rom jag itne ska prioritera stillsamma strandpromenader istället
    Stödstrumpor blir här också :)
    Ja, jag skulle nog skippat gympaskor och åkt i sandaler och strumpor om jag skulle varit ett par veckor eller så, men vi ska vara borta i tre månader så då känns det bra att ha gympaskorna.
  • MissCh
    Cretemum skrev 2011-03-09 09:23:37 följande:

Hallå!

Vet inte om detta redan har avhandlats i tråden men jag gör ett försök.
    Vi åker till Thailand den 30 mars,är borta i 4 veckor. Ska bli så otroligt skönt!!
    Min undran är nu,vår son är 9 månader när vi åker. Hur har flygresan gått för er som har rest med barn under 1 år?
    Jag är hemskt nervös för just flygresan,vill ju bara att allt ska gå så smärtfritt som möjligt! Vi åker med Finnair,mellanlandar i Helsingfors och  sen vidare till Bangkok.
    Vi har varit i Thailand förut,men då innan barn. Visst har man hört att thailändarna älskar ungar,men stämmer det? Vad har ni för erfarenheter?
    Om ni skulle rekommendera något att ta med från Sverige,vad skulle det vara?
    Många frågor nu,hoppas ni har överseende med en smått hysterisk resfebrig mamma!

Jag har inte rest med barn under 1, mina var knappt 2 och knappt 5 förra gången. Men det gick jättebra då. Och ja, det funkade jättefint med barnen i Thailand och med thailändarna :) Flytväst till barnen brukar rekommenderas att ta med om man ska åka båt. Vart ska ni någonstans? Sen litet reseapotek, de har tydligen inte suppar där till exempel. Febertermometer tycker jag är bra också. De solskyddsartiklar man behöver, t ex solskyddskläder eller solsuflett. Hoppas ni får en härlig resa!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)