Ancilla skrev 2011-01-13 09:46:44 följande:
En tvårad som på Thai heter Songtäw ( stavas ej så på thai men det är det närmaste på svenska för att fatta hur det uttalas) Det finns vita och blåa. Den blåa går via Ban Phe och in till Rayong. Det är en lastbil med flak och på flaket finns två bänkar utmed kanterna som man sitter på.. De har även tak som skyddar mot regn och sol. Känns lite konstigt att sitta så oskyddat med barnen men det är bara att inse att det ej är som i Sverige och be om änglarnas beskydd..
Sommarkläder till barnen får du nog köpa på varhus typ Big C eller Lotus. Där finns också mat som man kan köpa billigt om ni tänker äta frukost hemma eller göra några måltider själva. Vi köpte oftast hem mat om vi inte åkte ut och åt men ibland var det perfekt att kunna köpa makaroner och korv och fixa till barnen så att de verkligen åt och blev mätta. Frukost åt vi alltid hemma . Jag har ej några mer utflyktstips än Rayong. Man kan också åka till Klaeng som är en stad som ligger nära. Vi var aldrig i Ban Phe centrum, där kanske det finns kopior av märkeskläder men annars å får ni shoppa det i Bangkok. En utflykt till Ko Samet antar jag att ni gör när ni bor precis där båtarna går ifrån. Restauranger finns hur många som helst i olika prisklasser. De som lockar med svensk man är alltid mycket dyrare. Billigast är att äta thamat. Vårt rekord fär en middag ute för 3vuxna och två barn var nog 45 kr. Min man talar thai så han går gärna på enklare ställen där det bara finns thaimat och då kan han ofta fixa så att barnen får typ nudlar med bara kyckling men utan chili.
Fråga mer om du vill.
Lycka till
Svensk mat kan vi äta hemma
vi kommer nog att äta mycket på mindre thai ställen för det tror jag inte är nån fara, eller? tänker på magarna... vad heter det om man vill ha mild mat till barnen? har du nått tips på nått man ska kolla efter som inte är så starkt, Ja frukost kommer vi nog äta hemma, och som du säger lite pasta kan ju vara bra att ha i fall de inte vill äta nått annat den dagen... då blir det till att packa ner lite mer sommar kläder hemifrån än planerat...
vad härligt med nån som kan thai....
kommer han från thailand eller lärt sig thai ändå, måste ju vara toppen när man är där, kommer lite bort från allt som ska bli så turistit