• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi åker nog i gympaskor alla fyra. Tror att det är klokt som Halvblod skrev att man kan behöva dem vid vissa utflykter osv. Sen räknar vi nog med att tvätta en del längs vägen och hoppas på att favoritkläderna inte blir förstörda Men var sin fleecekofta lär det också bli. Som resekläder, på flyget och om man blir huttrig i AC:n.

Hur gör man egentligen med bagaget o hur hanteras det egentligen längs vägen. Vi tror att vi ska ha med oss åtminstone en resväska.....hur gör man med den på tex Koh Lipe där det inte finns någon pir. Man ska från en färja till en longtailbåt.....pust, någon som vet? Tänker att vi inte är de första som har en resväska och att det antagligen ger sig.....men någon som vet?  

Vi försöker skippa detta med bilbarnstolarna.....ska försöka lägga detta med svensk bilsäkerhet åt sidan.....det frestar på men det verkar vara alldeles för krångligt att försöka fixa dem därnere. Flytvästar tar vi dock med - det blir liksom självklart när barnen inte kan simma.  

• Anne69
    Avvin skrev 2012-01-09 15:37:02 följande:
    Låter som vi har väldigt liknande resrutt. Hur gamla barn har ni? När åker ni? Har ni varit på Koh Lipe tidigare? Vi har det på vår eventuellt-lista.

Barnen är 3 o 5 år och vi sticker 21 februari.
  • Anne69

Antagligen har ni helt rätt.....men vi har bestämt oss för att inte chansa. Så vi kommer att ta massor av Dukoral och göra läkemedelsföretaget ännu rikare! Så till helgen blir det första slurken för barnen iallafall!

• Anne69
    K Json skrev 2012-01-20 23:19:44 följande:
    Hej! Köper ni spann och spade på plats eller tar ni med hemifrån? På måndag åker vi!!!

Vi har alltid hink med oss i handbagaget.....fungerar utmärkt som kräkhink för åksjuka barn. Och även i sand
  • Anne69
    Camilla D skrev 2012-01-22 16:06:06 följande:
    Köper ni kontantkort där nere? Hur funkar det om man har en telefon som är bunden till en operatör?
    Jag har 3, är låst till det nu, är det snordyrt att ringa eller framför allt surfa på den där då?
    3 är dyrt att både ringa och framförallt svindyrt att surfa med. Kolla hemsidan.....jag blev livrädd när jag såg det!

Vi kommer att vidarekoppla en mobil via ett av alla de bolag som erbjuder det. Då kan man svara på sitt vanliga nummer. Sen har vi en operatörslåst telefon som vi tar med och till den köper vi kontantkort. Det är ju bra att ha två telefoner så att man kan ringa varandra.....

Vi har också bokat flera hotell med wifi, så jag räknar med att kunna surfa lite så ibland också.
  • Anne69
    TomMon skrev 2012-02-01 07:00:28 följande:
    Håller med Halvblod. Är ni i Ao Nang kan jag rekommendera min kompis resebyrå, Starlight Travel

Tack! Någon med fler tips i Ao Nang?
  • Anne69
    TomMon skrev 2012-02-01 20:56:03 följande:
    Anne69: vad vill du veta?

Allt! Men framför allt tips på utflykter - två vuxna o två barn 3 o 5 år.
  • Anne69

Ca två veckor till avfärd och nu funderar jag åter på packningen......vill veta allt om KLÄDER och SKOR!

Vad har ni på er? Vad har barnen? Vad hade ni inte velat vara utan? Och vad kom aldrig till användning?

Hjälp mig lite nu, please.....   

• Anne69

Tack alla för packningstips!

Halvblod - ni har energi först flytta och sen häftigt reseschema.....vi kör:

6 nätter Ao Nang / Phra Nang Inn
    3 nätter Koh Lipe / Mountain resort
    3 nätter Koh Lipe / Sita beach resort
    7 nätter Koh Lanta / Lanta Paradise beach resort
    2 nätter Phuket / Nai Yang beach resort               

Oh så spännande det här ska bli  

• Anne69

TomMom: tack för alla utflyktstips....nu börjar det bli fulltecknat! Vi tar absolut en sväng förbi din vän på Starlight, ligger det mitt i byn eller?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)