Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong
    Vi Wa skrev 2011-08-17 23:12:57 följande:
    Det är just där vi har bokat boende - vilket sammanträffande!

Ja, det var det ju verkligen! När skulle ni resa dit?
  • Billabong

Viktigt att kolla att flytvästen fungerar på barnet den är avsedd för, oavsett vilken man köpt.

Vi testar flytvästar varje år, på minisimmet vi går på med dottern.
    Instruktören har ett par olika och min dotter hade den som var "Bäst i test" - MEN den vände INTE min dottern när hon låg helt stilla i magläge i vattnet! Så lita tyvärr inte bara på att ni köper en som ska vara bra, kontrollera dess funktion också.

• Billabong

Wickz: Jag skulle föreslå Malaysia eller Bali (som ligger i just Indonesien).
    Vad är det för kulturellt du vill uppleva? Jag har aldrig varit i Bulgarien så resmålen du nämnde i din jämförelse av hur turistigt det får vara gav mig inte ngn input.
    Men, kanske skulle du starta en egen tråd och lägga in länken till den här, så kan de som vill hjälpa dig svara i den tråden och så håller vi fokus på Thailand i denna?
    Jag tror nämligen att du kan hitta mängder av resmål till just Thailand som passar era önskemål också, bara undvik de större charterresmålen. Kanske kika i en Lonely Planet eller Rough guide för inspiration?

• Billabong

När det gäller reseförsäkringar så tänk på att kolla villkoren, vilka undantag som finns ifrån vad den täcker och se till vad ni behöver,

Missa inte att gå in på Konsumenternas försäkringsbyrå; http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Resa/Semesterresa/ och gör en jämförelse där. 

Jag har inte rest så länge att det behövts försäkring utöver de 45 dagarna som ingår i DE FLESTA hemförsäkringar. Kontrollera noga vad som gäller era reseskydd. Då var de bästa villkoren och lägsta premien hos vårt dåvarande lokala Länsförsäkringar, men mkt händer från år till år... Vissa bolag hade inte ens möjligheten att utöka försäkringstiden... Europeiska reseförsäkringar var då dyrast och hade sämre villkor än vårt bolag, men detta behöver inte gälla längre.

Missa inte att betala era resor med bankkortet OM det är så att den bank ni har bankkortet knutet till har ett reseskydd i sig. Inte alla banker har detta, men många. Det är inte fullgott eftersom det inte är inriktat på sjukdomar men täcker ofta mkt bättre och ger tidigare ersättningar vid förseningar eller försvunnet bagage.

Självklart hoppas jag att ingen här någonsinn behöver nyttja sin försäkring!   

• Billabong

Ojdå, det blev ju lite konstigt...

Det skulle stå:
    Jag har inte på många år (2003/2004) rest så länge att det behövts försäkring utöver de 45 dagarna som ingår i DE FLESTA hemförsäkringar.

• Billabong

Jag har aldrig använt vakummpåsar, däremot använder vi ofta sådana här packpåsar när vi är på backpacker-resor: http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/tillbehor-uteliv-resa/121715/e-cl-stuffbag-6p Gillar att ha de i klara olika färger så att man lätt ser vardera packpåse. En för underkläder, en för smutskläder, en för smått och gott, en för skor. Ungefär så har vi använt dem. För att kläderna ska ta så lite plats som möjligt är det att rulla plaggen som gäller - men det känner väl alla redan till. 

• Billabong

Är det någon av er som har erfarenhet av att resa med äggallergiskt barn i Thailand och/eller dess grannländer?

Hur mkt ägg förekommer i maten enligt era erfarenheter? Är det stora risker att man får i sig ägg ovetandes på restaurangerna? Tar de födoämnesallergier på allvar?

Jag har bara varit i Thailand under någon månads tid 2004 och reste då med tight budget och åt således mkt Pad Thai på gaturestaurangerna, det alternativet är ju inte tänkbart längre... Är därför orolig för att det förekommer i flera andra vanliga maträtter på samma sätt.

Någon med erfarenheter att delge för att lugna eller bekräfta mina tankar?   

• Billabong
    NICU skrev 2011-11-07 12:17:32 följande:
    Ägg är något som de använder otroligt mycket. Se till att ha med er adrenalin och betapred, tavegyl etc ifall det skulle inträffa. Jag själv lider av multipla födoämnesallergier och kan absolut inte äta curry eller paprika (plus en massa annat men som inte blir livshotande direkt). Jag har lappar skrivna på både thai och engelska och har lärt mig att säga det på thai också. Att man kan dö om man får i sig det. De har ju inga allergier där borta i Thailand - det är något som vi västerlänningar drabbas utav. Men påpeka för dem hur farligt det är att barnet får i sig ägg så tar de er på allvar, det är jag säker på!
    Tack för ditt svar.
    Du bekräftar min misstanke om att det är mkt ägg i det lokala köket... Skönt at det verkar fungera bra med lappar och att allergin tas på allvar. Har du behövt uppsökt ngt sjukhus pga dina allergier? Hur har vården fungerat? Eller har du sluppit få i dig det du inte tål?
    Vet du om det är lika vanligt i grannländerna? Tänker ffa på Malaysia.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)