Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Love5 skrev 2010-06-29 09:26:15 följande:
    Är nyligen hemkommen efter drygt två veckor i Phuket. Läste tråden lite bakåt, och tänkte kommentera några av frågorna/funderingarna som ni haft. Gällande magsjuka så drabbades tyvärr hela vår familj av kräkningar eller diarré. Värst var det för våra 6-och 10-åringar, 1-åringen kräktes endast en gång och vi vuxna var bara dåliga i magen och tappade matlusten för ett par dagar. Dock gick magsjukan över rätt snabbt och tog allt som allt bara ett par dagar av vår resa. Vi åt av frukostbuffén på hotellet (Centara Kata), för övrigt åt vi på vanliga restauranger.

Vi hade mycket funderingar kring en resesulky inför resan: köpa en ny, en begagnad, vagnsväska till eller inte... Valde till slut köpa en begagnad Carena paraplysulky med suflett (hade inte behov av en till vagn egentligen), inte den allra smidigaste att köra men den funkade fint för ändamålet. Vi köpte ingen transportväska till, och för vår del var det nog rätta valet :) Fick ta med vagnen ända till gaten i Arlanda, sedan hade vi tillgång till vagnen igen i Bangkok där vi mellanlandade för vidare transport till Phuket. Att ha möjlighet att använda vagnen i Bangkoks flygplats var guld värd, det var en lång promenad till inrikesflighten (750 meter raksträcka, och lite till :) ), dessutom flög vi nattid så han fick möjlighet att sova i vagnen medan vi väntade på nästa flyg. Att slippa bära vår drygt 12 kilo vägande, icke gående son mitt i natten kändes lyxigt :)

Vi hade hört innan att det skulle gå bra att köpa barnmat på plats i Phuket, men hittade endast en mataffär som sålde burkmat (modersmjölkersättning fanns däremot i många butiker), tyvärr så hade bäst före-datumet gått ut i de burkarna vi hittade, så mitt tips är att ta med ordentligt med matburkar hemifrån, om barnet inte äter "vanlig" mat ännu.
    Nej, vad tråkigt. Men skönt ändå att det gick över snabbt.
    Helt extremt skönt att höra att er ettåring klarade sig så bra! Åt hon/han vanlig mat? Blir lite nojjig eftersom vi kommer ha 1,5 åring med oss.

Vi tänkte köpa en billig sulky på Ullared. Vi gjorde det till vår äldsta son och den sulkyn klarade mååååånga resor innan vi slängde den. Tre år tror jag vi hade den.

Åkte ni charter eller reguljärt?
    Vad var bäst/jobbigast med ettåringen?
  • stockrosen

Måste fråga en sak till:
    ni som köpt regulj. biljetter, VAR har ni hittat dem? Har ni någon bra hemsida att rekommendera eller bra resebyrå??? Det kryllar ju av tusentals sidor och olika priser visas på alla dessa sidor.............jag blir helt trött............

• stockrosen
    Tullemi skrev 2010-06-30 16:35:56 följande:
    Jag ska nog ta en trip till Apoteket innan vi åker och prata med de trevliga tjejerna där. Det finns ju massa preparat i Thailand, men man vet ju inte vad det är  :-S så inget jag vill ge till mina barn iaf. Motsvarande Resorb ska visst finnas i T, men återigen så känns svenska preparat bättre att ge till sina barn (så känner jag iaf ).
    Ja, det skall vi också göra sen.
    Men det där me Resorb...var det inte nåt fel på det sist? Har för mig att barnen blev riktigt sjuka av det. De tog upp det på nyheterna för någon månad sedan.............(minns dock inte om det hette Resorb),.....
  • stockrosen
    TessaG:
    skall kolla upp det senare ikväll när barnen somnat så kanske jag kan ringa imorgon.
    Tusen tack för tipset!!!!

Nallen76:
    Ja, precis som du så tror jag att poolen är "större problem" än maten när det gäller magsjuka. OCH allt annat de små stoppar i munnen som inte skall vara i munnen ....det är därför jag funderar på om jag (hönsmamma) fixar detta överhuvudtaget ....

Tänkte också ta med burkmat och gröt men vi tänkte vara borta 5 veckor och då blir det liksom lite väl många burkar att ta med sig...............Hur länge var du borta och hur många burkar hade du (gu´vilka frågor jag ställer )

Jättekul att höra att allt gått så smärtfritt för er. Ni måste ha ett lugnt barn *fniss*. Jag hoppas kunna flyga över natten så lillan kan somna. Sen har vi en 5 åring med oss också men honom kan man ju snacka med ...

*måste rusa, återkommer sen*
  • stockrosen
    Love5 skrev 2010-07-01 16:14:33 följande:

Stockrosen:
    Vi hade med oss ungefär en burk om dagen, var borta drygt två veckor. Jag köpte av de alternativen som finns i plastförpackningar, Nestlés NaturNes och Hipps Pasta junior + något mer från Hipp i plastförpackningar (kommer inte ihåg just nu vad de heter :) ) Kom på efter ett tag att Hipps pastarätter (i hjärtformade förpackningar) kunde jag dela till två måltider och kokade då lite extra pasta till. Då blev portionerna lagom stora och mindre "såsiga".  Det gjorde också att han vissa dagar kunde äta två portioner av burkmat.

Ja men det var ju toppentips. För plastburkarna väger inte lika mkt som de där glasburkarna.....
    Tusen tack för tipset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-06-30 22:07:43 följande:
    Om man är rädd för kolera så kan man ju alltid ta en slurk Ducoral. Men myggorna är lite svåra att undvika .
    Decural, visste inte att det hjälper mot kolera. Kan man ge ettåringar det? Måst ekolla upp det!
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-07-01 22:15:29 följande:
    Ges ej till barn under 2 år.
    Aj då!
  • stockrosen
    Delfinen skrev 2010-07-02 10:29:52 följande:
    Jag vill tillägga här, att en kvinna dog a Dengue när vi var där, och dem hade inte varit i djungelen eller något sånt. Det var helt sjukt.! MEN!!! Hon tog det inte på allvar, utan lämnade sjukhuset för tidigt - hon dog med andra ord av att kroppen torkades ut och själva "efterdyningarna". !!

Dengue är alltid en risk, även om det inte sägs vara Dengueår.!
    Men det bästa medlet är sunt förnuft; Skydda med myggmedel om man önskar - och/eller med kläder.
    Undvik områden där det är mkt myggor. På dagarna är myggorna mer aggressiva och snabba sägs det, men på kvällarna/nätterna är dem ju desto fler så.....
    Ush och fy. Var var det? Phuket?
  • stockrosen

Det här med myggor och långärmat etc...
    Jag har ändå varit i thailand tre gånger a´en månad var. Totalt tre månader. Rest kors och tvärs öst och väst dvs Phuket sidan samt Koh Samui sidan OCH hela södra delen från malaysia. Jag tror inte / minns inte att vi fått ett enda myggbett. Har vart där både under sommarmånaderna och över julen (dec/jan). De enda svåra bett jag fick var över 100 st loppbett....Så vi har aldrig skyddat oss med långärmat....

Har ni blivit bitna?
    Det känns emot att klä ungarna långärmat samt långa byxor när det är 30 grader varmt.
    Då får man ha strumpor och allt också eller????
    Och myggan kan ju vara inne i rummet när man sover............

Jag blir helnojjig

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)