• Frosk

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-11-24 08:34:56 följande:
    Vem var det som frågade om platser på flyget? Vi bäddade till Oscar på brickorna, var kanon. Hade med en stor huvudkudde och sedan några småkuddar från flyget, var skönt att få armarna fria.

Någon frågade om priser på mat, vi äter vanligtvis för 400-600 baht hela familjen, ibland slår vi på stort och går loss på 1200, men då är det ofta grillat. Fruktshakes kostar 60-100, vanliga drinkar ca 150-200. Cola och bubbelvatten 20-60 baht.

Vi har gjort av med väldigt mycket mindre pengar än vi trodde, även om vi unnar oss allt vi vill, men det är ju billigt här! :)
    det var nog jag som frågade om platser. Bädda på brickorna låter ju smart, men funkar väl inte på lite större barn? Vår lilla kommer vara 1år och 8 månader när vi åker.
  • Frosk

NÅn som har tips om bra resväska? Är det bäst med hårda eller mjuka?

• Frosk

Har läst att många upplevt att poolen på hotellen varit smutsiga osv. Är det vanligt att det är sunkigt i poolerna? Man vill ju gärna kunna bada där med när man har räknat med att kunna det.

• Frosk

Vi ska också till phuket och Karon i januari. Något roligt man bör se? Första gången i thailand för oss!

• Frosk
    Tullemi skrev 2010-12-14 08:16:47 följande:
    Hm, trots att vi varit där 2 ggr förut så kommer jag inte på några "måsten" Obestämd. Vi har mest sett oss runt, bytt strand då och då, hyrt bil med chaufför och åkt runt ön, åkt upp till Big Buddah (inte så märkvärdigt, men fin utsikt). Åkt till de olika shoppincentra som finns, besökt marknaden i Karon (vid tempelområdet) och det var lite småkul. Testat många olika restauranger som jag givetvis inte minns namnen på heller.
    Att hyra bil med chaufför, är det dyrt eller inte så farligt? Behöver man åka mkt tuktuk eller är det bättre med taxi?
  • Frosk
    MissKaos skrev 2010-12-30 14:11:01 följande:
    Vi har köpt en väska till vagnen, i en sån där "babybutik"

JAg kollar vädret nu! *gulp* I Phuket ser det skitkasst ut, hoppas det går landa.. Och i Khao Lak,l dit vi ska är det MOLN! Jag vil ju h a sol
    vart kollar man vädret?
  • Frosk
    MissKaos skrev 2010-12-30 14:26:36 följande:
    jag kollar på yr.no Den brukar stämma rätt bra. KOllar du på långtidsvarsel får du för fler dagar.
    VI åker den 2:a till Khao Lak, det ser sårdär ut..

www.yr.no/sted/Thailand/Phangnga/Ban_Khao_Lak...

Vi var i Krabi för ett antal år sedan, då regnade det varje dag men det kom då en skur mitt på dagen (det var lagom att äta och ta en massage typ) sen sken solen. Det här ser ju ut som om det tänker regna x flera varje dag.
    tack! En skur på dagen kanske bara är skönt. Bara det inte är ihållande för sol vill man ju ha!
  • Frosk
    MissKaos skrev 2010-12-30 14:41:26 följande:
    Resnerverna börjar nu slå till! Gubben springer runt i hela huset med försäkringspapper, han har ingen aning om var han lägger dom.
    Och jag stirrar runt med spritservetter och tvål och div annat som ska med (för sånt säljer dom ju inte där om jag skulle glömma..)
    Härligt! När åker ni?

Jag börjar fatta på allvar att vi faktiskt SKA åka. Förtsa gången i Thailand för oss!
  • Frosk
    MissKaos skrev 2010-12-30 14:55:13 följande:

Vi åker den 2:a Dvs på SÖNDAG Jag längtar efter allt utom att flyga med en 2-åring iknäeet..
    Första gången vi reser med barn! Det blir 4:e resan till thailand för mig, 5:e för gubben. Men sen har vi varit i malaysia o kina med. Vi älskar verkligen thailand. JAg vill flytta dit när jag blir pensionär. MrK (maken) tycke det känns för varmt att vara där hela tiden. Vart åker ni, och när?

Å vad härligt för er. snart slipper ni snö och eländesvintern! Ni är rätt så resvana iaf. Jga känner mig mest som ett frågetecken, vet ju inte riktigt vad som väntar...Vi kommer också ha en i knät...pust. Vi åker till Phuket den 20:e och just nu är jag mest rädd att kräksjukan ska hoppa på oss innan resan så jag ska försöka ha barnen hemma så mkt som möjligt.
  • Frosk
    Tullemi skrev 2010-12-31 09:08:44 följande:
    Nu sitter jag på vår veranda och tittar ut över Karonbukten. De senaste dagarna har varit lite blandat väder, men verkligen inget som stör. Det småregnade lite imorse när vi åkte till Tesco Lotus (vi och alla thailändare var där, pust) men nu är det sol/soldisigt. Varmt är det hur som helst. Dottern längtar hem med jämna mellanrum, men det går bra ändå. Hon älskar både pool och hav så det är ju tur . Lucas 11 månader ratar barnmaten vi tagit med, gröten vill han inte heller ha. Knappt nån vanligt mat alls när jag tänker efter. Mest välling, ersättning. Är det nåt ni undrar så fråga på för vi är här till mitten på februari Gottnyttår!!!
    Å vad härligt det låter och ser ut!!! Om tre veckor är vi också där...
    Gott nytt år!
  • Frosk

Behöver hjälp från er som har varit nere innan.
    Vi ska åka till Phuket på torsdag och behöver veta vilka blöjor som finns på plats? Finns libero eller pampers tex? Undrar eftersom dotter inte tål vissa blöjor :/

• Frosk

ok tack alla för blöjinfo...hade ju inte varit så noga om det inte var för att hon inte tål vissa sorter. Fast huggies har hon nog kunnat ha nån gång så omde finns är det ju lugnt. Tar ju rätt mkt plats att släpa med en massa blöjor.

• Frosk
    winters skrev 2011-01-18 15:41:01 följande:
    Ni ska inte ha med en vagnväska till sulkyn då? Vi hade tre paket under sulkyn i den väskan.
    Nej vi har inte någon väska att ha vagnen i :/
  • Frosk

Jaha, då var vår första Thailandsresa gjord! Vi kom hem i natt och jag hade gärna stannat ett par veckor till!
    Tyvärr så såg vi inte mkt av Phuket (bodde på Karon) för jag och minstingen blev dåliga, jag hade feber i fyra dagar och lillan fick lunginflammation. efter det blev stora tjejen dålig i magen. En hel del otur med andra ord, men vi har ändå haft det bra. Jag gillade Karon, men tyckte att det var rätt jobbigt med all trafik. Nu låg ju hotellet bra där det var lugnt, men det hade varit kul att kunna röra sig på mer än en gata...

Så. ni som är vana och varit på flera ställen. Vilka favoritställen har ni? Lite lugnare än där vi var, men inte för lugnt!

• Frosk
    DecemberBebis skrev 2011-02-05 13:02:08 följande:
    ao nang/krabi är lugnare än karon , men ändå inte för lugnt.. man tar en longtailbår ut till nån fin ö eller strand..
    men hur är stränderna där. Har hört både bra och dåligt om ao nang...
    Tullemi skrev 2011-02-05 17:18:12 följande:
    Vart var det ni bodde? Ja, det har blivit lite rörigare/livligare i Karon. Vi var där första gången 2006 och det var lite lugnare då. Känner också för nåt annat nästa gång.
    Vi bodde på Old Phuket, ligger vid mitten av stranden ungefär.
  • Frosk

Är det någon som har fått tillbaka pengar efter sin semester pga av sjukdom? Undrar lite vad man kan vänta sig...

• Frosk

Det där med myggbett och myggmedel verkar vara väldigt individuellt. Mygga funkade inte alls på mig, men jag fungerade utmärkt som myggmedel för resten av familjen! Jag fick äta allergimedicin till slut för jag är lite överkänslig mot mygg. Vi hade tunna täckande kläder på minstingen för att slippa medel.

• Frosk
    CBN skrev 2011-02-17 15:34:59 följande:
    Med facit i hand (efter att ha tillbringat 5 dagar på sjukhus) så var det rätt att ta med papper på försäkringsnr mm. Vi ringde SOS och dom fixade allt. Vi betalde bara för taxiresorna fram och tillbaka, men dom pengarna får vi tillbaka.
    På sjukhuset ( Phuket International Hospital) hade dom en skandinavisk tjej som jobbade och hjälpte en med frågor mm. Papprerna som skulle fyllas i för SOS var till och med på svenska.
    Ojdå, varför var ni på sjukhus? Hur mkt fick ni tillbaka av resan?
    Vi hade också lite otur och hoppas på att få tillbaka lite från föräkringen.
  • Frosk
    CBN skrev 2011-02-17 17:05:10 följande:
    Hon fick en infektion i magen, jag är helt övertygad om att det var poolvattnet.
    Då vi kom hem i går så får vi vänta på ersättningern för "förlorad semester".
    Men hoppas på en rekordelig slant
    Usch då...berätta gärna hur det går sen!
    Vi väntar också...vår minsta fick lunginflammation och fick stanna inne i fem dagar. Hoppas man får lite tillbaka.
  • Frosk

Vi var i Karon (phuket) i januari. Nu funderar vi på nåt lugnare ställe för jag gillade inte att det var så mkt trafik där tex. Är det lanta som gäller då? Nån som har tips på bra hotell så dela gärna med er! Vi kommer åka nästa vinter i så fall och med en femåring.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)