Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Heeso skrev 2010-10-21 12:42:11 följande:
    Ja, om de skall äta hade jag oxå tagit Havrix.
    Behövs inte, små barn blir inte sjuka i gulsot.
  • Smilla75
    winters skrev 2010-10-21 14:10:50 följande:
    Var har du hört det?

Små barn, under fem år, som har smittats av hepatitvirus, får sällan symtom, men kan smitta andra. Detta gäller hepatit A, B och C som alla vanligen går med lindriga eller inga symtom hos barn. (från vårdguiden)

Även om de själva inte skulle bli så sjuka vill man ju inte smitta andra, det finns ju de, särskilt äldre som blir mycket sjuka.

Precis, de blir inte sjuka. Att de blir smittbärare kan förstås vara en orsak att vaccinera, men då inte pga barnets behov.
  • Smilla75
    madde10 skrev 2010-10-21 15:10:20 följande:
    Prövar igen att fråga.
    Finns det billiga barnkläder därnere, storlek 86 som det finns vuxenkläder typ billabongkopior?Eller måste man ta med sig en massa kläder till lillkillen ?
    Det finns. Storleksmässigt brukar det kallas small och inte våra centilong men det kommer att passa.
  • Smilla75
    Lejonmama skrev 2010-10-22 09:54:29 följande:
    Vi har åxå varit sugna på Koh Lanta och jag ser många som varit där! jag har hör att inte stränderna är de finaste, stämmer det?
    Det finns finare stränder men de räcker absolut till. Sanden är inte kritvit och vissa stränder är steniga. Men man slipper krimskramsturism och Phuketprostitution. Härlig stämning på Lanta.
    Millans hustru skrev 2010-10-21 19:40:44 följande:
    Finns billiga sommarklänningar för en sexåring också, på koh lanta tro? Långt kvar till resa men så härlgit att fundera!!
    Absolut! Klänningarna kostar 100-150 baht. Min dotter hittar hur många som helst där som hon vill ha.
  • Smilla75
    soryd skrev 2010-10-22 10:18:57 följande:
    möjligen en dum fråga men spann o spade o dyl finns väl att köpa där?
    Ja, överallt. Lite jobbigt att pruta på dem bara. Ta med flytväst och hjälm om ni vill använda det, tror inte det går att köpa/hyra.
    Lejonmama skrev 2010-10-22 10:41:31 följande:
    Ok.. vi va på Railay förra gången och där va stränderna kritvita och underbara! vi vill heller inte ha galet mycket turister, men om sambon fått välja så hade han nog valt en helt tom strand, där det bara ska finnas bungalows och typ inget annat..paradisö helt enkelt. men för att nå dessa öar verkar det krävas långa transfers och båtturer för att nå..och jag vill gärna ha det lite bekvämt och säkert när vi åker med barn,,har varit på kohpangang och koh samui åxå.. men då va pangang ok, men inte samui.. hoppas tt det är fint på khaolak dit vi ska..
    Det är ju svårt att få allt. Ko Torutao längst ned i söder var en sådan orörd ö (nationalpark) när jag var där för ca 10 år sedan, tror inte den förändras. Men då är ju boendet och maten usel pga det är statligt. Annars finns det knappt något kvar i den stilen. Railay var hemskt tyckte jag! Så mycket turister på så liten yta. Khao Lak var jag i för 12 år sedan och gillade mycket, men nu är det ju säkert mycket mer exploaterat. Tror det blir bra där med barnen. Finns elefantridning i närheten som rekommenderas.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-22 14:00:01 följande:
    Var du har sett prostitution på stränderna? Antingen är jag blind eller blåögd men jag har inte sett nåt sånt.
    Patong i mängder.
  • Smilla75

Jag känner lite oro inför denguefebern som är epidemisk i södra Thailand just nu. Just Ko Lanta verkar tillhöra de värst drabbade. Vi är ju fem i familjen och stannar långa perioder varje år så det känns som relativt stor risk att någon blir smittad och då kan vi ju aldrig åka till ett land där denguefeber finns igen (det är andra gången man infekteras som det kan bli livshotande). Får köpa mycket myggmedel och även ta på bebisens kläder, mer finns väl inte att göra. Svårt att undvika skymningen då myggorna biter, det är ju då man äter som barnfamilj.

• Smilla75
    Tullemi skrev 2010-10-23 15:12:07 följande:
    Myggmedel, kläder och ec myggnät. Jag tror inte att man kan göra nåt mer. Jag minns från min tid när jag arbetade i hälsokostbutik att det sades att man skulle knapra B-vitamin för då luktade huden illa (för myggen alltså ).
    Jag luktar nog illa ändå (kan det vara ölen, där finns ju B-vitamin!) men ett av barnen är väldigt utsatt. Vi har myggfritt i lägenheten, bl.a. därför vi inte vill ha bungalow. Får blir mer myggmedel och hålla tummarna. Läste precis att 100 svenskar fick Dengue i Thailand år 2009. Det är väl cirka 100 000 svenskar som åker dit varje år?
  • Smilla75
    Heeso skrev 2010-10-23 19:34:14 följande:
    Vad är det man skall spraya med i rummet? Läste om det och så stod det att man kunde spraya...men med vad? Är det nåt man köper där?
    Finns att köpa men det verkar rätt hälsovådligt, inget man vill ha barnen sovandes i.
  • Smilla75
    resemamman skrev 2010-10-23 21:23:32 följande:
    Ni som hyr lägenhet eller hus, hur gör ni med städning och frukost?

Det jag tycker är skönt med att bo i Thailand en längre tid är att slippa just att städa och att laga mat. Att någon bäddar och städar varje dag och att gå till en uppdukad frukost, och att slippa plocka undan efter frukost... Ja, jag är slö

Köper ni städning (lr ingår det i hyra av hus/lgh)? Hur ofta, och vad kostar det? 

Hur gör ni med frukost? 
    Vi köper städning av våra lägenhet, 65 kvadrat, cirka 1 gång vecka för 300 baht.
    Frukost äter vi oftast hemma, köper färskt bröd i bageriet i närheten. Blir lugnast så med alla barn som ska till dagis osv, hinner inte gå ut. Helgfrukost äter vi ute. Har bra kök men utöver att koka något ägg till kidsen och kaffe till oss så lagar vi ingen mat. Däremot hämtar vi ofta middag när det regnar och äter hemma.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)