• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters: Jisses vilket bra pris . Vi hade en bekant hemma härom dagen och han sa att han sett billiga resor till just Khao Lak. Teorin (hans teori) var att Khao Lak's rykte inte återhämtat sig efter tsunamin. Men om det stämmer vet jag ju inte dock .

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    winters skrev 2010-07-17 16:50:01 följande:
    Ja, vi är väldigt nöjda med priset, sedan vi bokade har dessutom även hemresan blivit non-stop, det är värt mycket i våra ögon! Det var väldigt märkligt med priserna, om man vände på kombinationen blev det 5000 dyrare och ett annat hotell vi kollade på som vi bott på innan var 100 kr billigare om man åkte 4 veckor i stället för 3, hmm...

Vi får se hur Khao Lak är, har hört mycket bra om det, men mest ville vi dit eftersom vi ska åka till Similan och då är det smidigt därifrån. Verkar vara ett barnvänligt ställe och det känns som att allt man behöver finns där, sol, stränder, restauranger och shopping, jag tror det blir toppen! :)
    Ja, non-stop resa är ju inte helt fel. Vi har 2 stopp på vägen (München och Singapore) pust pust.
  • Tullemi
    nadi skrev 2010-07-18 11:46:15 följande:
    Hej alla resefantaster!

Jag, min sambo och vår son åker till thailand i november - charter 2 veckor - men nu funderar vi på att ta en långresa i vår också, 2-3 månader, kanske längre ändå eftersom min man kan jobba oavsett vart han är.

Min fråga till er som varit borta längre perioder - vart och hur har ni bott? Och hur mycket kostar det?
    Försöker räkna ut hur och om det skulle gå ekonomiskt på bara en inkomst nämligen...

Oj, det är en väldigt breed fråga. Hur vill man bo, vart ska man åka osv spelar väldigt stor roll.
    Vi bor i stor lägenhet i bergen i Karon Beach/Phuket och vi betalar 20.000 kr för 2 månader. Då finns det plats för minst 4 personer och det finns en pool. Man kan säkert bo väldigt mycket billigare, fram förallt i andra delar av Thailand och speciellt om man inte åker under högsäsong. Och man kan bo enklare.
  • Tullemi
    nadi skrev 2010-07-18 12:53:02 följande:
    Tack för svar!
    Insåg att jag inte var så specifik i mina önskemål Men vi har inte hunnit diskutera så mkt jag och min man .. men vi vill nog gärna bo nära strand och centrum och pool är ett krav, det är det viktigaste ...

ingår städning i de där 20.000 som ni betalar?  
    Ja, städning, badlakan, sängkläder o.dyl. Tjejerna som städar fyller på kylen med drickor, vatten och öl, men de får man så klart betala för . Men det kan vara gott att ha lite extra dryck "hemma" ibland . Lägenheten består av kök/matdel/vardagsrum (kombinerat), 2 sovrum med AC och 2 badrum. TV och internet ingår också.
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-07-18 20:07:29 följande:

ingen som funderar över oroligheterna i Thailand?

Nyss hemkomna från kompisar som i sin tur har ett kompispar, där frun är thailändska, de åker absolut inte till thailand som läget är nu. De som jobbar statligt har tydligen ingen lön och man kan bli stoppad av trafikpolisen och få betala böter även om man varit laglig. Man är väl knappt utanför dörrarna....

Så nu vet jag inte hur vi ska göra Gråter

Gäller detta även turistorterna? Ibland händer det ju saker som aldrig avspeglar sig på just turistställena.
  • Tullemi
    nadi skrev 2010-07-18 20:45:32 följande:
    Det låter ju bra .. vi hade väl hoppats komma undan liite billigare men då får vi väl sänka standarden antar jag ... vad heter stället ni ska bo på?

Vill gärna höra fler tips från er andra!  
    Vi hyr privat. En bekant äger ett hus med 4 lägenheter, varav 3 uthyres. Du kan få en länk om du är intresserad.
  • Tullemi

Vi har själva aldrig flugit med Thai, men vår bekant (han med huset som vi ska hyra) reser ofta till Thailand och tillbaka. Han sa att Thai är för dyra i förhållande till vad man får: inget speciellt. Om han har rätt eller fel kan jag inte lägga nån vikt på dock .

• Tullemi
    frigolita skrev 2010-07-19 01:12:52 följande:
    Hmmm....ligger dessa lägenheter uppe i bergen i Karon, uppför en lång backe? har fyra lägenheter med gemensam pool å hyrs ut av en svensk?
    Skulle kunna vara stället vi bott på en gång?...
    Hahaha ....vad är oddsen liksom. Ja det är samma ställe vi pratar om. Han som äger det heter Ralf. Joakim heter den andra killen som har hus nr 2.
  • Tullemi
    Tullemi skrev 2010-07-19 09:06:44 följande:
    Hahaha ....vad är oddsen liksom. Ja det är samma ställe vi pratar om. Han som äger det heter Ralf. Joakim heter den andra killen som har hus nr 2.
    Jag var inne på din sida och ni bor ju i våra trakter och desstuom har du en kontakt i din gästbok som jag känner (Meesa är hennes alias).... . Sorry alla, det är OT, jag vet.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)