• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-07-12 09:31:23 följande:
    men om ni bokar av och bokar nya?
    eller har ni sådana biljetter som ni bara får tillbaka pengarna om ni har läkarintyg?
    Än så länge vet vi inte vad det är för biljetter. Vi hittar ingen info alls
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:02:10 följande:
    men det måste ha stått när ni bokade dem? har ni inte kvar någon info om resevillkoren?
    Vi får inte boka om våra biljetter, inte ens mot en kostnad så nu får vi se hur enkelt det är att avbeställa hela resan istället. Det finns ingen info på hemsidan om vad som gäller, men vi har åtminstone avbeställningsskydd.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:26:44 följande:
    ok, hoppas det går bra att avboka och att det inte krävs läkarintyg!
    Jag läste på deras hemsida och det står att det är extremt restriktiva regler som gäller för avbeställning....... Det bådar inte gott. Vi har dessutom kommit på hur felet  uppstått och det är tyvätt vårt eget fel (min mans fel och jag kan strypa honom just nu)....grrrr.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-12 18:43:45 följande:
    ja, tyvärr har de flesta bokningssidor sådana regler ang av - och ombokning, och även resebyråer om man köper de billigare biljetterna. 

Vi har betalat extra, och får på så sätt ombokningsbara ända fram till avgång,och avbokningsbara  (oavsett orsak). Det sistnämnda har vi eftersom vi köpt till en sådan försäkring via resebyrån för 190 kr men ombokningsbara ingick i biljettpriset.

vad jobbigt att det blivit som det blivit för er! Men kanske ändå skönt att ni vet HUR felet kom till.

Hur ska ni göra, blir du och barnen kvar en mån?
    Vi får se vad dom svarar först. Min man är fortfarande optimistisk, men det är inte jag. Han tycker inte att det är lågprisbiljetter och han tror inte att det kan vara så strikta regler, men han fattar inte. Det ÄR lågprisbiljetter och det ÄR strikta regler.
    Det blir väldigt mycket dyrare för oss att stanna en månad extra. De verkar vara billigare att boka separata enkelbiljetter hem istället. Eller det går kanske på ett ut....
  • Tullemi

Nu har vi diskuterat lite fram å tillbaka här hemma och eftersom det inte verkar gå att göra nåt åt biljetterna så åker maken hem efter en månad (bokar sep. enkelbiljett för ca 6000-7000 och vi andra stannar kvar. Vi hyr ju boende av en vi känner så vi kanske kan få en bra deal om vi pratar med honom. Sen så får vi ju lite färre utgifter hemma och motsvarande summa kan man kanske leva på i Thailand istället (plus lite till ) Det verkar gå bra ändå. Konstigt.....förut så ville jag åka och vara borta längre än 3 veckor, men nu när det blir 7 veckor så känns det sisådär.....men jag vänjer mig väl.

En annan fråga: vår son Lucas fyller 1 år den 2 februari. Nu står det att han är under 1 år vid hemresa (eftersom han skulle varit det om vi åkt hem den 12 januari) men plötsligt så stämmer ju inte dte. Hur blir det med det. Nåt dom kollar?

• Tullemi
    stockrosen skrev 2010-07-13 11:40:31 följande:
    Mileas mamma:
    vilken lång semester du får nu . Din man kommer bli så avundsjuk på er som får stanna kvar.... .
    Vart är det du ska bo ? *har redan glömt*
    Vi ska vara i Karon Beach.
  • Tullemi

Hur tidigt kan man fixa visum? Det vore skönt att ha det gjort. Plus att vi bor i GBG.

• Tullemi
    Stormis skrev 2010-07-13 14:08:03 följande:
    Beror på hur länge man ska vara borta tror jag och vilken typ. Vanligt turisvisum räcker 60 dagar och det kan kan fixa tidigast 90 dagar innan avresa om jag förstår det hela rätt. Detta går sen att förlänga med 30 extra dagar på plats i Thailand på ambassad/konsulat. Dock går det att vara i thailand i 60 dagat utan visum, men då måste man lämna landet och tillbaka in igen x 2. Vilket ju kan vara ett alt om man back-packar, men kanske ingen hit med familjen...
    Nä, det är isf ett 60-dagars visum som gäller. Tidigast 90 dagar innan avresa.....hm, det blir i september nån gång då.
  • Tullemi
    stockrosen skrev 2010-07-13 20:10:59 följande:
    Hela tiden? Låter lite länge på ett och samma ställe. Fast det blir säkert kanonbra ändå
    Ja, men det beror på att vi inte skulle vara borta så länge egentligen. Vi fixar enkelt och billigast boende via vår kontakt i Karon. Men vi får se om vi har lust att byta plats iom att min man reser hem. Vi har inte bestämt nåt än.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-13 20:29:26 följande:
    det beror på vilka man flyger med.
    Hos Thai är det åldern vid inresan som gäller.
    vår dotter fyller två år under resans gång och hon flyger som infant (sitter i vårt knä och inte i egen stol)

tycker dock, precis som du skriver, att det lämpligaste är att höra med resebolaget för att undvika strul.
    Han fyller 1 år 10 dagar innan hemresan, men det är kanske bäst att maila och ha ryggen fri. Han sitter ju fortfarande i vårt knä så för den saken kan det ju inte spela nån roll.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)