• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Caaatrin skrev 2011-02-01 19:58:35 följande:
    Min son var ca 15 månader när vi var i thailand. Vi använde myggmedel på honom och mig (som är gravid). Stod på förpackningen att det var från 3 månader. Så var inga problem. Dom sa att det inte var ett sådant starkt myggmedel men var inte jätte mycket mygg när vi var där så funkade bra!
    Åh, vad var det för myggmedel? Min minsta kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag har inte hört talas om något som så små får ta.
  • MissCh
    winters skrev 2011-02-02 10:03:48 följande:
    ao nang villa resort
    Ja, eller Golden beach resort, de båda ställena är grannar.
  • MissCh
    Vic2ria skrev 2011-02-02 14:18:43 följande:
    Nån som har bott på  BEST WESTERN Ban Ao Nang?
    åker till krabi i mars. hade först bokat en mysig bungalow men mamma tyckte det var för långt till stranden (10-15 min att gå) så nu håller jag på att kolla efter nått annat. tänkte mig max ca 500 kr/natt så mer ett budget alt men med pool.
    Jag har gjort det, men det är några år sen nu, jag tror det var 2002. Vi var mycket nöjda då. Trevligt och bra service och god mat när vi var där. Jag tycker inte heller att det ligger dåligt till. Själv föredrar jag att bo på södra sidan om viken,  så att säga närmast Railey nedanför longtailbåtarna, men annars ligger det väl bra till. Affärerna / stånden och restarangerna går hela vägen dit ungefär.
  • MissCh
    mattispadd skrev 2011-02-02 14:54:47 följande:
    tack för tipsen...men kanske lite billigare...
    Ja, just det, vi har varit där i lågsäson och då är det ju typ halva priset på hotellen. Någon frågade om Best western Ban ao nang nyss, där var vi för flera år sen och var jättenöjda, det är väl lite billigare?
  • MissCh

Vilken typ av myggmedel ska man välja, jag menar hur använder man de olika sorterna? Stick och roll-on, drar man ett sträck på varje del av kroppen som är exponerad, eller ska smörjas in över hela ytorna? Och spray, sprayar man det på kläderna eller på kroppen, och ska det täcka hela hudområdena eller hur funkar den?

• MissCh
    Vic2ria skrev 2011-02-04 19:05:59 följande:
    såg i packlistan flytväst. nått man bör ta med? de finns int barnflytvästar att tillgå på båtarna där kanske =)
    Nej, flytväst till barn finns inte där utan man får ta med. Svårt få tag på på plats, men förra gången fick vi låna flytvästar av Kids on board som vi bokade transfer med.
  • MissCh
    ulligulli skrev 2011-02-02 12:40:32 följande:
    Det köpte vi också i Thailand (apotek på Koh Lanta) och det fungerade jättebra!
    Ulligulli, var var det någonstans? Finns apotek på Klong Dao eller är det i Saladan då?
  • MissCh
    ulligulli skrev 2011-02-06 11:00:38 följande:
    Jag köpte den på ett apotek inne i Saladan. Det som ligger på höger sida en bit innan den rosa läkarmottagingen i början av Saladan
    Tack!
  • MissCh

Hjälp - ni som sökt turistvisum!
    Ja, alltså, ni som stannat i längre än 30 dagar, och helst längre än 60 dagar, jag skulle vara tacksam för några tips nu när det är dags att fylla i blanketten för visum...

Är det någon som vet följande:

Det står att man ska fylla i barn som reser på ens pass - men barnen måste ju ha egna pass, ska man inte skriva något alls där då? Man ska skriva i Duration of proposed stay - vi ska stanna i totalt 90 dagar, ska jag skriva det? Man söker ju visat för 60 dagar, och sen förlänger i Thailand...
  • MissCh
    Sia längtar skrev 2011-02-09 11:49:08 följande:
    Hoppar in som ny i tråden! Gjorde först ett eget inlägg, men de flesta experterna på Thailand finns väl här?
    Alla ni som har varit i Thailand med småbarn en längre tid...Vad har ni för tips och vad avråder ni ifrån?
    Vi har börjat planera för en ca 10 veckor lång vistelse i Thailand nästa vinter (ca dec 2011-feb 2012). Barnen kommer då att vara ca 2,5 år och 8 mån gamla.
    Vi är relativt resvana, har dock rest mest innan vi fick barn...
    Önskemål: Vi vill nog bo på samma ställe hela vistelsen för enkelhetens skull och göra utflykter därifrån. Det viktigast är att det är BARNVÄNLIGT! T.ex. barnvänlig strand, lägenhet med kök, barnpool, om möjligt ok framkomlighet med vagn etc...Vi vill framförallt åka för att vara föräldralediga tillsammans och slippa den svenska vintern, just den här resan måste inte vara jätteexotisk och spännande. Det vore däremot kul om det finns andra barnfamiljer att umgås med, och även aktiviteter/utflykter så att man inte blir uttråkad   
    Har surfat runt en del på nätet, men det är svårt att sovra, finns ju så otroligt mycket. Tittade på Koh Lanta, det verkar mysigt, men är kanske för litet för att stanna såpass länge? Koh Samui verkar ha stort utbud, men är det tillräckligt barnvänligt? 
    Någon som har erfarenhet av bra boende? Någon som har gjort en liknande resa?
    Vore väldigt tacksam för tips och råd! 
    Vi åker till Koh Lanta i tre månader nu i mars, ska vara föräldralediga ihop och har tre barn. Vi har samma önskelista som ni :) Vi har hyrt ett hus av en svensk familj.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)