• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ville och Agnes skrev 2012-11-19 08:02:14 följande:
    Ni som åker med barn runt ett år...hur har ni gjort med maten?
    Hade först inte tänkt att ha med mig burkar utan att han skulle äta vanlig mat.
    Men pratade med en kompis som har en i samma ålder, dom är där nere nu och hon hade tagit med sig.

Hur ska jag göra???
    Åker med en 1 åringen (14 mån) och kommer inte ta med någon burk alls. Välling är det enda i vi tar med i matväg till honom.

Han äter samma mat som oss här hemma och kommer få göra det i thailand med. 
  • Thegran
    Norken skrev 2012-11-19 10:33:29 följande:
    Någon som vet om man kan göra dagsutflykt till Koh Mook från Lanta eller Lipe? Vill dit, men det verkar vara fullt på många ställen. Eller är det för långt för att bara åka över dagen?

Någon som har tips på 1 dags utflykter annars från Lanta eller Koh Lipe??? Både vad gäller småöar eller på "fastlandet".
    det går fint med dagsutflykt från lanta till koh mook, det gjorde vi :)

• Thegran
    Snartblirvitre skrev 2012-11-19 13:19:57 följande:
    Kom på två grejer: hur gör ni andra m flytvästen? Finns de till små barn att låna eller bör man ta me sig hemifrån?
    Och blöjbyten(bajsblöjor) byter man de på toan eller? De e ju minilitet utrymme på toan .. Hmm.. Börjar få lite resfeber kanske :p
    Ta med! barnflytvästar finns så gott som aldrig. och när de finns är det av seglarväst typ.
    så, ta absolut med.

bajsblöjor byter man absolut på toan! tänk på medresenärerna, inte trevligt om någon byter bajsblöja där alla sitter... 
  • Thegran
    Snartblirvitre skrev 2012-11-19 13:33:21 följande:
    Thegran- tänkte nästan de! När vi flög m sonen när han va sex mån fick han nätt och jämt plats på skötbordet så undrar bara hur detta kommer gå till hehe
    kan ni inte byta med barnet stående? det gjorde vi förra resan, och då fungerade det

• Thegran
    Smilla75 skrev 2012-11-23 14:19:41 följande:
    Sista kvällen efter 2 veckor i Mae Phim och lika länge på Lanta. Vädret har varit bra. Inte en droppe i phimman och bättre än vanligt på lanta. Det har regnat en del de sista 2 dagarna. I dag en hel del på em och kväll så middagen intogs under tak på Mr Wee på LB. Det bör bli bättre när man man kommer in i december.

Mkt mygg på båda ställena. Barnen har råkat rätt illa ut trots att vi bor i täta hus. Men de har inte blivit sjuka el febriga av myggen. Inget medel har hjälpt. Fast jag såg barn från bungalowställen (Southern Lanta särskilt) som var helt uppbitna. det ryktas att det inte är ett dengueår på Lanta, har inte hört om någon som varit sjuk så det stämmer nog.

Ang Mae Phim där vi varit två år så finns fantastiska hus att hyra m pool. Fast de ligger ju inte vid stranden och man måste ha egen tuktuk el moppe för det är mkt åkande. Men vädret är ju ett helt annat än på Lanta och det väger upp. Orkar man åka ngr kilometer kommer man till fantastiska ständer och slipper bada precis vid vägen.

Nästa år blir det Huay Yang där vi hyrt ett fantastiskt hus med stor privat pool och för första gången ska vi verkligen bo mitt på stranden! vi vet inte mkt om byn och tar tacksamt emot tips! Flygbiljetter också bokade. Här planerar vi.....       
    visst är det i Huay Yang som sanuk öppnat skola också? 

• Thegran

Glad över att ha lyckats hitta en bikini idag!
    svårt när man har lite större bröst och inte kan köpa små trekantsbikinin som finns överallt...

Om precis en vecka sitter vi på flygplanet :)
    4a-åringen längtar massor - och vi vuxna med såklart! 

innan det är dags att åka ska vi hinna ha barnkalas, skriva klart c-uppsats, julstäda och julpynta huset, lämna djuren till olika vakter och grejja massa annat. puh! 

• Thegran
    Clear1 skrev 2012-11-26 20:45:18 följande:

Hej hej!

Har INTE läst igenom hela tråden, men undrar om någon ensam förälder har åkt till Thailand med ett barn under 2år? Några tips på var och när man kan åka?

(Har varit i Thailand 3ggr både norra Chiang Mai och luffat runt, och Phuket och den svängen, men tänkte inte på var det var barnvänligt och bra då..)

Koh Lanta har jag hört bra om, men ni som vet, vart är bäst för barn och en mamma? Hade INTE tänkt Patong och den svängen, utan mer natur och lugnare!!

Tack på förhand!         

Lanta är utmärkt för barn, och vuxna.

i år ska vi testa koh chang och koh samet för första gången. har en 1åring och en 4aåring med oss. har hållt oss i Krabiregionen tidigare 
  • Thegran
    bohusbebis skrev 2012-11-26 18:37:41 följande:
    Har precis bokat 2 v flygstol t krabi. Har inte varit i denna del av Thailand på evigheter. Tar tacksamt emot tips på billiga enkla boenden (gärna bungalow på stranden). Var bor man bra? AoNang och koh lanta funderar vi på, ev phi phi. Vi vill gärna luffa runt lite, vi är 2 vuxna, en 7-åring å en 4-åring. Prioriterar enkelhet framför trängsel...
    tjaaa, vilken strand vill du bo på på Lanta?
    lättare att tipsa om man vet vad du vill ha :P

vi gillar good days på long beach.

• Thegran
    Ville och Agnes skrev 2012-11-27 14:48:41 följande:
    Super väder på Koh Chang!

Igår kom en rejäl skur men idag har det varit sol!

Njuter till tusen!!!
    åh, berätta mer! restaurang tips? :)

vi åker på lördag! men ska först till koh samet en sväng, sen koh chang :) 
  • Thegran
    bohusbebis skrev 2012-11-27 06:34:54 följande:
    Thegran, känner inte till stränderna varken på landa el krabi. Så tipsa gärna
    Lanta ligger i krabiregionen.

vill ni ha störst utbud och långgrund, barnvänlig strand ska ni ta klong dao.
    long beach, som kommer därefter är mysigare men blir tvärdjupt fort.
    klong khong har  mysigaste restaurangerna men är väldigt stenig och svår att bada vid
    klong nin har jag ingen större koll på. sen finns ju fler stränder längre bort.

vi föredrar long beach, men med barn är klong dao att föredra. men klong dao är härlig den med.

Jag skulle undvika Ao Nang om jag vore er. inte ett dugg mysigt och man måste ta long tail för att komma till fina stränder.

krabi town är roligt en natt eller två.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)