• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Karolina75 skrev 2012-11-16 13:48:29 följande:
    Hej! Jag har varit aktiv i den här tråden för ett par år sedan då vi förlade en månads föräldraledighet till Koh Lanta. Därefter har jag inte följt tråden i någon större utsträckning. Nu funderar vi dock på att återigen förlägga en månads föräldraledighet i Thailand i samband med att vi väntar vårt nästa barn. Vi planerar dock inte att resa förrän i januari 2014. Vi gillade Koh Lanta pga lugnet, atmosfären, de barnvänliga stränderna i Klong Dao och närheten till flygplatsen i Krabi. Nu skulle vi dock vilja se något annat. Vi funderar lite på Koh Mook, eventuellt i kombination med Koh Lanta eller Koh Lipe. Är det någon som har någon erfarenhet av Koh Mook eller Koh Lipe? När jag söker på boende på Koh Mook så får jag träffar på två semesteranläggningar men jag får inte klart för mig om någon av dessa erbjuder rum för fyra personer! Jag tycker att det vore konstigt om det inte fanns, men jag hittar bara rum där det står att det finns två bäddar med möjlighet till en extrasäng. Någon som har förslag på boende för fyra personer på Koh Mook (eller på Koh Lipe för den delen)?! Är det någon som kan tipsa om någon helt annan mysig ö med barnvänliga stränder som inte ligger allt för långt från en flygplats så tas även dessa förslag tacksamt emot! Vi kan gärna tänka oss två olika öar i kombination. Vi vill inte till Phuket, koh Pipi eller Kao Lak. Våra barn kommer att vara 1 och 4 år vid resan.
    koh chang?
    ca 5 timmar med bil från bangkok.
    går att flyga inrikes en bra bit också om man vill det. 
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2012-11-17 09:06:16 följande:

Hej! Visst var det vi som sågs på Koh Lanta för två år sedan?!!! Är ni på g att åka till Thailand igen?! Tycker fem timmar till Ko Chang låter lite väl mycket... Lite krångligt med inrikesflyg med småbarn också. Jag minns flygningen till Krabi med dottern som var 1 då som urlång och urjobbig och hon sov max en timma på hela vägen. Låter inte lockande att i det läget tänka sig en flygning till
    Aha, är det du :D Ja, vi åt på southern ihop en kväll :)
    Ja, vi åker till Koh Samet, Koh Chang och sist Bangkok om precis två veckor. Numera har vi två barn med oss :)
    Är ni på väg?

Till krabi åker man ju inrikesflyg också, ja om man inte åker charter vill säga :) så resan till koh chang är nog rätt lik den till lanta :)

nu valde vi bort inrikesflyget och åker bil från bangkok mot koh samet och sen mot koh chang(båt sista biten). Tycker det känns smidigare med barnen, de kan sova bort bilresan :) dessutom skulle bara inriksflyget kosta oss 4000 så då tyckte vi att vi lika gärna kan åka lite bil :)

• Thegran
    MiniPyret skrev 2012-11-16 17:24:19 följande:
    Vi brukar ta en taxi och om jag inte minns helt fel var vi där på 1 1/2 timme nu sist vi åkte. Fast jag vet att vi räknade med 3 h för att inte missa flyget
    ja, tiden beror ju helt på färjorna...ibland får man vänta länge och ibland går det snabbt och smidigt :)
    tror vi alltid räknat tre timmar för säkerhetsskull, och det har tagit 1.5 - 3 timmar för oss...
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2012-11-17 08:59:18 följande:

Har för mig att det tog två timmar i taxi från flygplatsen till Klong dao på koh Lanta. Det tycker jag är helt ok avstånd. Låter bra att du hört gott om koh mook i varje fall
    vi var en snabbis på Koh Mook förra resan, fin ö! gillade dock koh hai bättre men ska man stanna ett tag är nog koh mook att föredra.
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2012-11-17 13:25:18 följande:

Kul att ni ska iväg igen! Hur länge blir ni borta den här gången? Hur gammal är minstingen? Var du gravid redan när vi sågs på koh Lanta? Kommer inte ihåg om jag bara misstänkte det, om du sa det, eller så var det inte alls så Jag väntar barn 2 feb så det är först nästa vinter vi tänker ge oss av. Då kommer min mans pojke, som var med sist, gå i skolan så då blir det våra två gemensamma barn som följer med.

Tycker fem timmar i bil känns länge också, men säkert inte helt oöverstigligt Vi tog flygstolar med charter sist och flög då direkt till Krabi från Arlanda. Men så är det ju en bit att ta sig till Arlanda också... Det vi framförallt funderar på den här gången är att landa lite på Koh Lanta någon/några veckor och sedan ta oss vidare någonstans.
    Blir en kortresa denna gång, 3 veckor bara. Skriver c-uppsats just nu så är glad att vi kommer iväg i huvudtaget :) skulle eg inte åka, men kunde inte låta bli...
    Men planerar en 3 mån resa till nästa vinter om allt går som vi vill :)

Valter blev ett år i oktober :) Grattis till graviditeten! vad roligt! 
  • Thegran
    hag7 skrev 2012-11-18 11:16:52 följande:
    Nån som kan tips på bra säker transfer mellan krabi-koh lanta? Familj 2v+3barn.
    Lanta diver.
    de har dessutom bilbarnstolar av svensk standard om ni vill ha det. 
  • Thegran
    hag7 skrev 2012-11-18 11:26:57 följande:
    Ja dom är bra , tänkta kolla om det finns nån mer.
    finns fler, men lanta diver är, så vitt jag vet, de enda med bilbarnstolar av svensk standard. deras chaufförer kör dessutom lungt och fint.

Koh Lanta hotels kan man också boka via. deras bilbarnstolar är dock inte svensk standard.
    sen kan man boka via hotellet man ska bo hos.
    eller på flygplatsen. 
    eller via någon liten resebyrå nånstans. 
  • Thegran

vill ni åka billigt finns ju delad minivan. men det är inget jag rekommenderar, speciellt inte om man åker med barn. Aldrig igen, för vår del.
    ni kan ju ta färjan också. 

• Thegran
    nellang skrev 2012-11-18 21:48:19 följande:
    Ni som varit på Koh Lanta, kan man köpa strandlekssker där? Typ hink o spade? Åker på tisdagen och i resväskan samsas 2åringens grävmaskiner och mina dykgrejer.
    finns :)
  • Thegran
    Peak skrev 2012-11-18 21:16:22 följande:
    Ni som åker nu, rapportera väder!! :) kollar varenda dag och yr.no tex visar regn varje dag och det kan ju inte stämma!
    Vi åker om 11 dgr och har redan packat det mesta haha! Är så sugen på att få åka! Men även om jag har varit i Thailand 5ggr så vet jag att jag har för mycket kläder med mig! Men det är ju som hemma man vill inte ha vissa plagg vissa dagar, känns inte som man passar i det helt plötsligt ;)
    Och för 4v får man väl ha lite ombyten!
    Ett tips om ni inte redan tänkt på det: vi har packat lite av allas kläder i båda våra väskor om nån av dem skulle komma bort så har man lite att ha på sig!
    kolla inte väderrapporter. stämmer sällan.
    visade regn hela dagarna varje dag sist vi var där. i verkligheten var det en kort skur en ggr per dygn. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)