• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissCh skrev 2012-10-23 17:46:33 följande:
    Hej! När ska ni åka på nästa långresa till Lanta?
    långresan blir förhoppningsvis nästa vinter. ev om två år.
    beror lite på när jag lyckas få jobb, tar examen i januari nämligen och behöver jobba upp sgi och sådant innan vi kan åka.
    men vi hoppas på nästa vinter. 
  • Thegran

jag vill oooooooooockså till Lanta denna resa!!! Jäkla svärföräldrar. jäkla koh chang.

men det blir förhoppningsvis bra det med :)

• Thegran
    Snartblirvitre skrev 2012-10-23 20:52:17 följande:
    Thegran- Koh Chang e hur mysigt och bra som helst :) och inte så mkt turister ! :)
    så du tror att man kan trivas där alltså? :) låter lovande :)
    nä det blir nog bra. läser man om det verkar det mysigt.
    ska till koh samet också och det verkar ju vara paradiset iaf 
  • Thegran
    MissCh skrev 2012-10-23 20:56:04 följande:
    Kul! Vi ska till Lanta nästa säsong från slutet av oktober till och med mars :)

då kanske vi är där samtidigt :) vi velar om allt från 3 - 6 månader :P får se vart det slutar :) Ska ta föräldraledigt båda två. får man fråga hur ni försörjer er under resan?
  • Thegran
    MissCh skrev 2012-10-23 21:01:14 följande:
    Ungefär likadant :) Vi har föräldraledighet kvar på två barn, har snålat med den. Sen började vi också spara direkt när vi kom hem förra gången, förra sommaren. Eventuellt kommer min man att kunna jobba lite på distans den här gången, och så tänker vi nog hyra ut huset, det minskar ju på kostnaderna hemma som ju tar en stor del av budgeten. Ska ni ha barn på nån av skolorna i så fall?  

vi har också massvis med fp dagar kvar. över 400 på sonen och 250 på dottern. i nuläget hyr vi hus så det kan vi ju inte hyra ut i vår tur. tanke när väl dock att vi ska köpa eget om ett par år, men det lär vi inte hunnit gjort innan resan :) njae, barnen är bara 4 och 1 år nu. Åker vi nästa vinter blir det inget men om det dröjer två år får nog dottern gå i förskoleklass där. Känns viktigare när det är förskoleklass och sen dags att gå upp i skolan...går dina på skolan?
  • Thegran
    SiSaMamma skrev 2012-10-23 21:04:29 följande:
    Jag kollade efter större solskydskläder stl 122-128 men swimpy verkade inte ha några. Har hittat på zunblock, där vi köpt tidigare men de är ju inte direkt billiga. Får kanske ta en tur till p.o.p är det nån som testat dem och vet om de är bra?

kolla vfo.se efter pop uv kläder, de är mycket billigare där än i butik eftersom det är outlet. har inte testat men pops kläder överlag håller hög kvalite så tror nog uv kläderna också gör det. kan återkomma med rapport i dec :)
  • Thegran
    MissCh skrev 2012-10-23 21:10:33 följande:
    Ja, det blir nog Sanuk som vi gick på förra gången, även om Lilla verkar ju jättebra också. Hade inte du varit och gjort praktik på någon av skolorna nån gång, eller blandar jag helt ihop det? Våra blir 10, 7 och 3 nästa år, och den lilla ska i förskolan. Det gjorde mellantjejen förra gången, och det var väldigt bra för att få aktiviteter och kompisar. Vi har kompisar som också åker, och de ska ha sin tjej bara på barnklubben, det är ju lite kortare och lite billigare. Men det är ju viktigast från förskoleklass och uppåt, det håller jag helt med om. Då håller vi tummarna för att ni kommer iväg nästa år! Jag längtar redan, särskilt nu, när det är säsong för att åka iväg och en del andra åker...  

Jo, hade praktik på lilla svenska skolan vintern -10/11. Trivdes bra och fick bara positiva upplevelser med mig hem. däremot har jag bara positiv uppfattning om sanuk också. Så blir det aktuellt att ha dottern på någon så vet jag inte vilken vi väljer :) De känns bra på olika sätt tycker jag. Ja läste om barnklubben, är ju helt klart ett alternativ! 3 timmar per dag är ju rätt lagom också och de verkar ju ha en hel del pedagogiska aktiviteter och lekar där med! Läste om det senast i förrgår. tar ni fp även för 7 åringen? och har h*n i skolan samtidigt? förstår att du längtar, men tiden går fort så snart är det er tur igen! förresten, läste du om läraren från lilla som omkom i helgen? trafikolycka på lanta.
  • Thegran
    Thegran skrev 2012-10-23 21:18:21 följande:
    Jo, hade praktik på lilla svenska skolan vintern -10/11. Trivdes bra och fick bara positiva upplevelser med mig hem. däremot har jag bara positiv uppfattning om sanuk också. Så blir det aktuellt att ha dottern på någon så vet jag inte vilken vi väljer :) De känns bra på olika sätt tycker jag. Ja läste om barnklubben, är ju helt klart ett alternativ! 3 timmar per dag är ju rätt lagom också och de verkar ju ha en hel del pedagogiska aktiviteter och lekar där med! Läste om det senast i förrgår. tar ni fp även för 7 åringen? och har h*n i skolan samtidigt? förstår att du längtar, men tiden går fort så snart är det er tur igen! förresten, läste du om läraren från lilla som omkom i helgen? trafikolycka på lanta.

men gud, vart tog alla mina styckesindelningar vägen?!
  • Thegran
    MissCh skrev 2012-10-23 21:43:10 följande:
    Ja, det där med fp är ju nåt att fundera över. Men man måste ju vara tjänstledig för att kunna åka dit och göra hela grejen, en del åker ju iväg och hemskolar barnen, det borde ju vara ganska likt. Ja, jag har hört om det, fy, vad hemskt! Man vill knappt tänka på det. Hon var ju inte precis nybörjare i trafiken heller. Stackars hennes familj och jättetråkigt för skolan förstås. Kände du henne? 

inte kände, men hon arbetade i den klassen jag var i. det där med fp är svårt. så länge det är icke obligatoriskt så är det ju en sak men när de kommer upp i skolan går det nog inte att ta fp och ha dem på skolan samtidigt. E blir ju antagligen ledig med oss heltid iaf.
  • Thegran
    cillae skrev 2012-10-25 19:53:19 följande:
    www.kohlanta.se är jättebra, bilbarnstolar eller kuddar kan beställas, kör lignt och fint
    dessutom är dom som har den sidan trevliga och bra! bodde 4 veckor på samma boende som dom.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)