• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ancilla skrev 2012-08-22 22:30:42 följande:

Här är också en gammal räv. Vet att du var väldigt aktiv i tråden och kunde allt om hotellen på Lanta. Vart skall ni nu? Vi velar och velar mellan olika hyresalternativ i Mae Phim och Ban Phe.

Ancilla
    Kul med några gamla! :D

Vi åker till Koh Chang. Funderar på några dygn på Samet också. Resan bestämdes och bokades igår, så nu ska vi börja läsa på om stränder och hotell :)
    Två år sen nästa resa snart, så är hög tid att komma iväg! Blir spännande att åka med två barn, varav en ettåring. Hur sjutton roar man en sån liten på flyget?

Är det hus ni ska hyra? Blir ni borta länge?

Infektionskliniken måste också ringas. Kan man ge en sån småtting twinrix?
    Har ordnat så han får 18 mån sprutan redan i okt när han fyller ett år.
    Vad mer måste tänkas på? 
  • Thegran
    Soprano skrev 2012-08-23 09:57:15 följande:
    Thegran, eller någon annan som har koll, får jag fråga hur ni bokade resan till Koh Chang, var det möjligt att boka flyg Sthlm - Bangkok-Trat eller bokar man bara Sthlm_Bangkok och sedan sista flygresan separat?? Gah! Jag blir tokig!
    som jag förstått ska du boka bkk-trat separat, det är endast ett bolag som flyger dit nämligen. 

Vi har bokat sthlm-BKK. Från Bkk hyr vi minivan eller så och tar oss till samet eller vart vi nu ska innan chang :) 
  • Thegran
    Soprano skrev 2012-08-23 10:46:02 följande:
    Thegran och Hippa, TACK för att ni delar med er och reder ut begreppen. Hrm... Vi ska ju bara vara borta i två veckor. Och när vi kommer till Bangkok har vi ju redan rest en stund så att säga. Buss i 5 h med en fyraåring och en ettåring, well, det kan ju vara en utmaning. Fast samtidigt blir det ju resa hursom. Aja, får värka lite på det här. Men bra, nu fattar jag .
    flyget var rätt dyrt, skulle gå på ca 5000 kr för två vuxna, ett barn o en infant tror jag

• Thegran

Sådärja. Resan börjar sakta ta form.

Flyger till BKK, beställer hämtning med hotellet på Koh Samet där vi stannar 4 nätter. Åker vidare till Koh Chang där vi planerat boka iaf 8 nätter. Alltså ca en vecka som vi inte vet hur vi ska fylla innan det är dags för Bangkok igen. kanske stanna på chang? kanske hålla veckan obokad? 

Funderar också på om Bangkok med en 1åring och en 4åring är att utmana ödet :P varit dit med en 2åring och det gick utmärkt. 

• Thegran
    Skorpion85 skrev 2012-08-23 19:35:54 följande:
    Winters...

Det stämmer bra det! Fritidsresors nya, "Blue Village Exotic Mai Khao Lak", heter det. Lite sådär lagom kort namn... ;)

Har nu också beställt boken som blev rekommenderad här. Verkar vara många vettiga tankar och idéer i den!

Är det någon mer här som ska åka i November?

Åkte i November-2008 men då i slutet av månaden. Vädret då var kanon, så jag hoppas att det blir samma nu! Någon som har erfarenhet av vädret i oktober/november?      
    Har alltid åkt månadsskiftet okt/nov tidigare, till krabi regionen. Tycker vädret varit helt ok. visst, en del regnskurar och inte strålande sol men i mitt tycke perfekt :) lite regn är rätt skönt. 
  • Thegran
    TomMon skrev 2012-08-24 07:33:20 följande:
    Thegran: Hur lång tid tar det från Bkk till koh samet? Så hotellet erbjuder någon form av transfer?
    tror det ska ta ca två timmar med taxi till ban phe, därifrån får man åka båt.  speedboat ska ta ca 15 min.

Ja, de allra flesta hotell erbjuder hämtning på flygplatserna. Brukar vara bättre att boka via hotellen, upplever att deras chaufförer kör lugnare. Kanske för att de chaufförer man bokar på flygplatsen har bråttom tillbaka...

Vi har bokat Samed Villa,www.samedvilla.com/ 
    som vi har hört jättemycket gott om :)

• Thegran
    Ville och Agnes skrev 2012-08-24 07:56:58 följande:
    Thegran..,när åker ni? Var bor ni på Koh Chang?

Vi åker dit den 24 november. Andra gången vi är där!

Kommer också avsluta i BKK mesen 4-åring och en 1-åring. Har pool på hotellet så vi får alternera vem som är där med barnen. Sen ska vi gå på akvariet som finns.
    Till Koh Chang åker vi 6 dec. Åker till Thailand 1 dec.

Var ska ni bo?
    Vårt resesällskap har bokat Kacha, vi är dock inte sugna på det då det känns alldeles för mycket charter...Kollar runt för fullt efter andra alternativ.
    har du något tips? :) 
  • Thegran
    Ville och Agnes skrev 2012-08-24 09:05:52 följande:
    Då är vi där några dagar samtidigt

Vi kommer bo på Kacha första 8 nätterna. Har bott där förut och vi gillar det jättemycket...tycker inte det känns som charter.

Sen kommer vi byta strand och bo på Paradise resort and spa.

Ska kolla lite för vi har vänner som bott på andra hotell...jag återkommer
    Gärna :)

Kacha ÄR ju charterhotell iaf ;) Det är säkert bra. har bara läst bra om det. Men vi gillar lite mindre ställen.
    Blir nog dock ett stort ändå, men ett mindre än Kacha och lite längre norrut på stranden.
    Kollat på Mac bl.a, det är ju också stort men känns inte som lika mycket komplex?

men får se, kanske hamnar på Kacha vi med. Lär väl iaf hänga där en del eftersom resten av resesällskapet kommer bo där vi ses säkert i poolen ;)

• Thegran
    Ancilla skrev 2012-08-24 14:59:43 följande:

Vi skall hyra ett hus vid stranden med egen liten pool i Cape Mae Phim. Sedan har vi 1,5 veckor kvar som vi inte helt bestämt. Kanske blir det en vecka närmare Ban Phe och så åker vi över till Ko Samet några dagar. Avslutar med 2,5 dagar i Bangkok. Har du hittat några bra priser på Koh Samet?
    Bokade famijebungalow på samed villa. strax under 3000 bath per natt. finns ingen pool men har hört från flera att det ska vara ett jättebra boende
  • Thegran
    Mellanmjölkens land skrev 2012-08-24 15:33:34 följande:
    Hur funkar det med tidsskillnaden? Inte kul om man har ett jetlagat barn under större delen av resan!

Vi åker vid 22 på vägen dit och normal läggtid är 18-19 så hon bör sova som en liten gris större delen av ditvägen. Hemvägen är ett mindre problem.
    Jetlag är nog individuellt. Vi, och vår dotter, har aldrig lidit av det. Har alltid tagit nattflyg. Visst är man trött första dagen efter att ha tillbringat natten på flyget men redan dagen efter är vi i fas och inne i rätt tid :)
    Upplever dock hemvägen lite jobbigare, men inte så att man går i dagar och är slut.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)