• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MissKaos skrev 2011-12-16 17:21:17 följande:
    Kan man tröttna på Thaimat?

Ja, matlådor är udnerbart när man kommer hem. Visste att det var ngt jag hade tänkt på men glömt! Förra året gjorde jag en jättesats kottfärssås och frös in. Ska nog göra det i år med. Och kanske gulasch? Man lär ju behöva äta smalt efter 3 v därnere, vad vill man mer ha då i frysen att ta fram? *hmm* Soppa! Bra. Då har jag 3 grejjer att göra mellan nyår och det att vi åker!
    det enda jag längtade efter i matväg under senaste resan var tacopaj! :) som tur var så gjorde mina föräldrar en åt oss och ställde i vår kyl tills vi kom hem :D
  • Thegran
    ulligulli skrev 2011-12-16 18:37:31 följande:

Har en liten fråga till Er som har barn som går i skola.

Har ni fått ledigt när ni sökt? Vi har sökt ledigt 19 dagar i januari men fick bara ledigt 10...

Har försökt ringa rektorn men han svarar bara på mail... Och är helt omedgörlig:( Kan förstå när barnen börjar bli äldre, men vår son går i ettan!

Ska träffa fröken på måndag och försöka få med oss uppgifter men hon verkar tycka det är jobbgt eftersom rektorn sagt nej:(
    Hur skulle ni göra? vad kan hända om vi åker ändå? (Som vi kommer göra)

Tycker det är jättejobbigtRynkar på näsan   

Skolan får inte bevilja ledighet mer än 10 dagar per läsår om det inte förekommer synnerliga skäl (vilket en resa inte är...) det är helt enkelt direktiv från Skolverket.

det står även att;

Om reglerna om ledighet inte iakttas kan skolan överväga att göra en anmälan

till socialförvaltningen. Skolan har även möjlighet att vitesförelägga

vårdnadshavare som inte ser till att skolplikten följs. Ett vite innebär att

vårdnadshavarna kan tvingas att betala en summa pengar så länge eleven

inte kommer till skolan.
    (http://www.uddevalla.se/download/18.10bee673126685dc33880001768/Regelverk+ledighet+elever.pdf)

Jag har dock aldrig hört att någon fått sådana påföljder

• Thegran
    miaik skrev 2011-12-17 20:14:13 följande:
    Kul!
    Jag har bekanta vars barn går på QSS Glad När ska du dit?
    inget klart än :) måste kolla med min handledare o så.
  • Thegran
    Martha skrev 2011-12-31 16:53:34 följande:
    Vår 4aåring sov på golvet mellan säterna på väg hem. Funkade jätte bra.  Vi flög med Tomas Cook som hade lite mer benutrymme.
    det tillåts dock inte av alla flygbolag, pga säkerhetsrisken.
  • Thegran

väntar svar från en lärare, sen ska vi booooooooooka!!

Hittat biljetter till bra pris, så hoppas hon svarar fort!

Blir ett helt gäng som åker, så hoppas kunna få riktigt bra pris på boende den här gången med...

• Thegran
    Camilla D skrev 2012-01-04 20:58:34 följande:
    Hur gör ni med pengar? Skall de växlas hemma (Forex?) på plats eller tas ut i bankomat?
    Hur mycket fickpengar ungefär skall man beräkna för 2 vuxna 4 barn i 2 veckor?
    Vi har alltid tagit ut på plats. Har oftast över några tusen bath sen resan innan som tas med, sen tar vi ut när vi kommit fram till orten vi ska bo på eller ibland redan på flygplatsen.
    Tar ut 15 000 bath åt gången ungefär, vill inte ha alldeles för mycket pengar löst.
    ser ingen mening med att växla hemma, blir dyrare och massa kontanter att släpa på
  • Thegran

ni som stannat borta längre, säg 3-6 månader, har ni klarat er på den inkomst ni får (tex fp) eller har ni behövt lägga till utöver det från sparpengar?

vår 6 veckors resa gick ju på stora summor, men tänker att är man borta upp mot ett halvår så får man bo billigare etc.

Har börjat fnula på en längre resa innan dottern ska börja skolan (hon är 3 år nu). Har så mycket föräldradagar kvar på båda barnen så vore kul att åka en längre sväng.

• Thegran
    Halvblod skrev 2012-01-06 13:16:54 följande:
    Någon som varit i Ao Nang?

Vi har tidigare bott vid Mc Donalds ungeför men hotellen vi kikar på nu ligger på den andra vägen som går uppåt från vattnet. Någon som bott här och kan svara för hur jobbigt det är att promenera ner till centrum med barnvagn? Vi är inte rädda för att röra på oss men 20minuterspromenader flera gånger om dagen i värmen är kanske lite tråkigt för barnen.

Menar typ här... www.asienguiden.se/thailand/ao_nang_hotell/ om ni kollar typ Emerald garden.   
    Vi har bott på Aree Tara som ligger på den vägen, hade en 2åring med oss då. Gick ibland (hon åkte vagn) och tog tuktuk ibland.

Hotellet i sig var verkligen jättefint! Jättebra service, superfint rum och underbar frukostbuffé.
    Ao Nang i sig gillade vi inte alls, men hotellet älskade vi.
    Bokade sista minuten via booking eller om det kanske var agoda. Blev iaf inte speciellt dyrt.

http://www.areetararesortkrabi.com/
  • Thegran
    Halvblod skrev 2012-01-06 22:43:33 följande:
    Jättefint och riktigt bra pris på latestay! Ska ha med det hotellet på vår lista.

Detta har vi fastnat för www.latestays.com/mercure-krabi-deevana/ Helt nybyggt, barnanpassat och jäkligt billigt. Men avståndet är kanske inget att bry sig om. Förhoppningsvis blir det bara en ToR-promenad per dag och i värsta fall kan man ju ta taxi/tuktuk hem om barnen är trötta då. 
    Aree Tara är barnvänligt också. till skillnad från hotellet vi bodde på i Krabi town så var balkongen säker - spjälorna satt tätt så ingen risk att barn kunde krypa mellan.
    barnpool finns med. och en damm med fiskar att ligga o kika på i receptionen :) dottern kunde dessutom inte öppna dörren ut till balkongen själv. Det kunde hon i krabi town så där fick vi sätta för med fotöljer o annat som fanns i rummet...

det där med balkonger och hotell i thailand är läskigt tycker jag. Bokar man utanför charterutbuden är det omöjligt att veta om det är livsfarligt för barnen fören man kommit dit och sett det sjäv. Man vill ju gärna kunna använda balkongen om man bor på hotell. Även om man aldrig låter små barn vara där ensamma, så är det ju en fördel om de inte kan krypa mellan spjälorna...en olycka händer ju så snabbt!
  • Thegran
    Halvblod skrev 2012-01-06 23:15:00 följande:
    Ja usch, säkerheten är inte direkt som hemma.
    Vi ska på på ett ställe på koh Lanta där vi har Jacuzzi på stranden. Det fanns ett annat rum som var mycket finare men där hade man jacuzzin på en gigantisk balkong som bara var som en låg mur. Så om barnen satt i jacuzzin och hängde sig över så var det liksom strup  Förvånad. Valet där var inte särskillt svårt!
    njae, säkerheten är inte riktigt som här.
    En till sak jag funderar över är golven i alla bungar vi bott i. det är ju typ kakelplattor. Det gör ju svinont att trilla på, och blir halt som sjutton om man råkar kiva ut ur duschen med blöta fötter.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)