• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Kom igen, hjälp mig att komma på vad mitt examensarbete ska handla om!

Kriterier: ska skrivas inom ämnet biologi, och kopplas till förskolan OCH svenska förskolor i thailand.

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-12-09 18:52:38 följande:
    något kring utforskande reggio-arbete? hur jobabr man med det på svenska förskolor i thailand? biologi, hur använder man att svenska barn just nu befinenr sig på helt andra breddgrader, tar man tillvara det i utforskande arbetet? nu spånar jag bara så ta det för vad det är!
    tack för spånande, fortsätt gärna :)

själv har jag spånat fram detta ;

klimatets betydelse - för- och nackdelar med att arbeta med barn i ett tropiskt klimat

återvinning/miljöarbete på svenska förskolor i thailand

hur använder sig pedagogerna av den kringliggande miljön i verksamheten

utemiljöns utformning

barns tankar om utevistelse på förskolan (en jämförelse mellan förskola i sverige och svensk förskola i thailand)

fast vetesjutton :)
  • Thegran
    MissKaos skrev 2011-12-09 18:59:03 följande:
    Eller på studieresultat? Har hört att det är jättebra nivå i Thailand. Vad beror isf skillnader i studieresultat på?
    vore jätteintressant, men ska kopplas till just förskolan och biologi och då fungerar det inte tyvärr
  • Thegran
    JohannaL skrev 2011-12-14 16:50:31 följande:
    Ang russin så har jag fått russin i maten här nere jätte många gånger senaste 2 veckorna. Tyvärr gillar jag inte russin alls och e nyfiken brukar de ha russin här i maten? För jag har missat set helt de andra resorna...

Bloggar om resn och allt annat på viirigt.blogspot.com om nån e nyfiken:)
    Jag har aldrig fått russin i maten under våra resor. Det skulle jag ha kommit ihåg, russin i mat är rent ut sagt vidrigt ;)
  • Thegran
    Majomajo skrev 2011-12-15 13:57:28 följande:
    På Long Beach gillade vi Funky Fish och Somewhere Else. Och ni måste åka till Relax Bay längst ner på Long Beach och ha en härlig dag på den stranden. På Klong Khong testade vi bara Where Else. Urmysig restaurang byggd av drivved. Beebees ska också vara bra. Och Same same bur different på Kanti
    Bra mattips! Håller med om Ling Uan och Where else! Where else och Somewhere else ägs förövrigt av två bröder :) Beebees är toppen, både god mat och väldigt mysigt ställe där man bl.a kan äta i kojor i träden om man vill :) Green chili på Klong Khong är också billigt och bra, dock inte lika mysigt som Where else och Beebees.

Vi absoluta favoritrestaurang är dock Papaya, som ligger längs med huvudvägen vid Long beach (snett mittemot Bajen ungefär) SÅ gott och billigt!
  • Thegran

Måste ju bara påpeka att jag fullkomligt älskar många av restaurannamnen i Thailand :)

• Thegran

Nästa resa  blir det helt otippat en avstickare till....Phuket! Ni som hängt här ett tag vet ju vad jag tänker om just Phuket, men pga skolan blir det så.

Var ska man bo - gärna lugn strand utan massvis solstolar. Finns det?
    Måste ha relativt nära till Kamala.

Blir antagligen bara någon eller några nätter, sen åker vi till vårt älskade Lanta.

Nu har ja iaf fått klartecken från både min skola i sverige och en skola i thailand om att göra mitt examensarbete där - så nu ska vi börja planera på riktigt!

• Thegran
    Tullemi skrev 2011-12-16 07:46:58 följande:
    Titta på Surin Beach. Visst finns det någrasolstolar, men det är en en realtivt lugn strand/ort och granne med Kamala.
    Tack, ska kolla!
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-12-16 09:23:49 följande:
    åh vad kul! vad blev det för tema/ämne på arbetet?
    det håller jag lite hemligt ett tag till, ska iaf göra en jämförelse mellan en förskola i sverige och en svensk förskola i thailand :)
  • Thegran
    miaik skrev 2011-12-16 09:53:01 följande:
    TessaG:

Vad kul, vilken av skolorna i Kamala ska du vara på?
    Kamala är ju rätt lungt, du kan väl bo där om det bara är några dagar? Jag älskar det stället, men då är ju jag en sån som inte gillar Lanta å andra sidan :)

Det är QSS som svarat att jag är välkommen dit. Har skickat förfrågan till winfy också, och även en ny skola på Koh samui.

ja, för enkelhetens skull bor vi kanske i Kamala :) Funderar på hur länge man ska stanna. Räknar med att bara behöva en eller ett par dagar för skolans skull, men frågan är om man ska passa på att se lite av phuket när man ändå är där innan man åker till Lanta...

1 vecka Phuket kanske? Tror ni jag fixar det fast jag dör lite av tanken på solstolsuthyrare och bananbåtar?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)