• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2011-12-01 18:22:51 följande:
    japp, och vårt hotell i år ligger precis bredvid vilket betyder många härliga måltider där, supergott o billigt var det förra året iaf! Skrattande den restaurangen har tydligen egna bungalows oxå, www.aothongbeach.com/.

Ja jag vet inte riktigt, men det är iaf någon form av strandskydd, så hotellen får ha solstolar en bit upp, men det är inte fullproppat som delar av Phuket t ex. Och det ligger inte långt från den fina nationalparken Khao sok.

Kul, vilken strand ska de bo på? Ska bli kul att prova en ny strand i år, återkommer nästa år om vad vi tyckte om att bo i den delen av stan! Skrattande
    jadu...ingen större koll på stranden faktiskt. kan höra och återkomma sen :) de åker charter den här gången iaf.

låter bra med solstolarna, jag avskyr stränder som är fulla med stolar! Jag antar att strandskyddet även innebär att det inte förekommer jetskis, bananbåtar och annat skit? :)

Om päronen är nöjda kanske vi tar oss dit nästa år då - kombinerat med vårt älskade Lanta då, för det stället överger vi inte i första taget.
    Nu började jag fundera på en längre resa nästa år ändå...hm.
  • Thegran
    Avvin skrev 2011-12-01 20:35:40 följande:
    TessaG och majomaj! Ni som verkar va Lanta-fantaster. Vad rekommenderar ni för boende? Vi är en barnfamilj med barn på 1 och 4 år som ska dit nån gång månadsskiftet jan/feb. Börjar minst 1 vecka i ao nang först. Andra tips?? Matställen? "Aktiviteter"? Tar tacksamt emot tips om det mesta!
    med barn är Klong dao toppenbra. Långgrunt, bra strand (barnvagnsvänlig)  vi bodde en månad på DR lanta och trivdes jättebra!
    andra boenden jag bara hört bra om är Noble House, Laguna beach club, summerhous.

vi trvis dock bäst på stranden intill, Long beach, även om den inte är lika barnvänlig.

matställen finns det massor. Våra favoriter från senaste resan är Hasses, deras friterade räk
    or är underbara! Uppe vid huvudvägen ligger Ling Uan också, som är jättegod mat överlag. Ägs av en trevlig engelsman och hans thaifru.
    Vid long beach (som också är vår absoluta favoritstrand) ligger Papaya, vår absoluta favorit på ön! God och billig mat! Testa deras massaman och kyckling med casewnötter!
    Bästa pizzan äter du på Bajen, som ägs av en dansk snubbe. Där finns även minigolf, vattenruschkanor, tvspel, de visar svenska serier tex robinsson på filmduk.

På Klong Khong får ni inte missa Where else och Beebees. Härliga, avslappnade, annorlunda ställen.

vad vill du mer ha tips om? :)

Ao nang och Lanta är varandras motsattser.  Vi hade bokat en vecka i Ao nang men åkte tillbaka till Lanta efter några dagar, haha.
  • Thegran

ursäkta min stavning och meningsbyggnad i förra inlägget, skrev lite för snabbt haha :)

• Thegran
    Halvblod skrev 2011-12-01 22:17:37 följande:
    Ang Koh Lanta..

Här ska vi bo ett par nätter i mars... www.laguna-beach-club.com/web/

Vi har tidigare bott på Godd days på Long beach (restaurangen bredvid, moonwalk, var iaf -08 super!).
    Bodde även ett par nätter på Lanta mermaid på Klong Dao (precis över vägen men endast 2min till stranden.

Vi gillar Koh Lanta och älskar alla mysiga matställen nere på stränderna. Dick tycker jag att det är överdrivet uttalat som barnvänligt för stranden är inte så där jätteenkel att gå med barnvagn och uppe på vägen finns inga trottoarer. Det är ungefär barnvänligt som resten av Thailand.
    Vi stannar ungefär en vecka men sen blir vi uttråkare och drar vidare

Ao Nang i sig är väldigt ocharmigt (är helt uppbyggd på turismen och alltså inte någon Thailändsk ort) men här finns alla möjligheter i världen om man inte är rädd för att förflytta sig. Skärgården utanför är bland det vackraste du kan hitta i Thailand och det finns mängder av aktiviter i närheten. Nattmarknaden i Krabi är fantastisk om man gillar billigt och supergod thaimat
    Meeen, vill han ha stranden utanför dörren så är Ao Nang inget man bör välja.  

Vi är rastlösa själar som vill ha allt men inte för länge så vi tar ett par nätter på varje ställe             
    Vi tyckte Klong dao var extremt barnvänligt. Vår chicco liteway kunde vi dra utan problem på nedre halvan av stranden. Det är väldigt långgrunt och bara monsunen vänder är havet lungt. Sanden är mer packad där än på övriga stränder på ön.

Sen att det inte finns trottoarer är inte helt sant, då det faktiskt finns en på ena sidan längs med huvudvägen vid klong dao. Att den inte är i så bra skick är ju en annan sak (lite hål på vissa ställen, och höga kanter när man ska korsa utfarter etc) men man slipper gå mitt på körbanan.

Av stränderna på Lanta är Klong dao den långgrundaste, och den där det är enklast för mindre barn att bada. De andra stränderna blir djupa rätt fort och ett par stränder är väldigt steniga ockå. För oss och var 2åring var det inga problem. Hon plaskade bara lite i vattenbrynet och föredrag sen poolen ändå, men har man barn som gillar att bada i havet är långgrunt att föredra, och inte som på Long beach där det på vissa ställen blir djupt nästan omedelbart, eller Klong Khong som är full av stenar i vattnet (men underbart ändå!)

Vi gillade inte Ao Nang, men Krabi town tycker vi är mysigt och dit återvänder vi säkerligen någon natt nästa resa med.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-12-03 18:58:44 följande:

Det var flygstolar direkt till Krabi utan mellanlandning charter....

finns det sådana priser i mars eller så..då åker jag på stört! tyvärr är ju lilleman lite för liten för sådana äventyr nu..
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-12-05 07:31:20 följande:
    Oj va tiden går fort nu ska börja se över barnens kläder.Nån som vet hur mycket packning som man får ta med på Thai ?
    för 500 kr kan du dessutom köpa till 10 kg extra :) superbra!
    Vi köpte 20 kg extra när vi åkte.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-12-05 20:25:47 följande:
    Ok undrar vad man tjänar mest på ?
    när vi åkte tjänade man på att ta ut på plats.
    dessutom är det grymt onödigt att släpa på massa kontanter.
  • Thegran
    Dixie skrev 2011-12-05 19:47:18 följande:
    En så bra tråd - då passar jag på att fråga, vi kommer att bo några nätter i Bangkok under vår Thailandresa i feb - är det någon som har tips på ett bra, barnvänligt hotell i centrala Bangkok (gärna med god hotellfrukost)?!

Centre Point, petchburi!

Bodde där med vår 2åring förra vintern. Finns bl.a litet (med betoning på litet, men de hade en hel del roliga grejer ändå) lekrum som vår dotter älskade!
    Ligger snett mitt emot Platinum fashion mall. Ca 10 min med taxi till MBK.
    Personal som gör allt för att man ska trivas (bär väskor,  vinkar in taxibilar från gatan, fixar och donar)
    JÄTTEBRA frukost!
    Stora rum, de är mer som små lägenheter med egna kök, soffgrupp etc.

Vi upplevde det inte som några problem alls att vara i BKK med litet barn. Det enda som inte gick var att besöka marknaderna, det var för mycket folk för att gå med barnvagn. Men annars gick det fint. Varvade vagnen med gåsele på dottern (som säkerhetsåtgärd)

• Thegran
    Camilla D skrev 2011-12-07 14:32:37 följande:
    Vi skall till Sunwing resort Kamala beach, bo ganska fint och tänkte äta ganska "fint" med. Behöver vi något vaccin eller annat då???  Har med våra 4 barn på 11, 9, 6 och nästan 2 år.

Hur gör ni andra med sånt???
    Hepatit a och b är alltid bra att ha.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-12-09 12:49:43 följande:
    gäller det converseskor också? hur många vågar man köpa tro?
    vi hade med 10 st adidaströjor hem, kopior, i olika färger och storlekar.
    det gick bra iaf :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)