• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2013-02-19 15:18:44 följande:
    Vore ju fint om de flög från Skanör för all del! Vi har bokat med dem för i år, fick väldigt billiga biljetter ner i slutet oktober men de har ju inte släppt hemresorna ännu! Börjar bli lite nervös även om jag vet att de släpper dem i sjok. Kanske har de inte fått ordning på planen ännu? 

Jag kollade oxå på pris, egentligen är jag intresserad av pris i jan -feb men kollade tor i oktober och då blev det med mat ca 18000 ( men kunde bara välja att bocka imat på ett ställe gäller det då både dit och hem tro? Och det är ju billigt för 4 pers även om man ska göra det tillägget på både dit och hemresan.
  • obelix
    hag7 skrev 2013-02-20 07:08:26 följande:
    Vi har precis bokat med Thai igen men kikade lite på andra bolag då dom var billigare men men betydligt långre restid. För oss var det viktigare än priset då det inte skilde så mycket.

Vad kostade det med Thai? Hur många är ni?
  • obelix

Vilket skulle ni rekommendera?

Vi åker 2 vuxna och 2 barn (6 & 8år)

Hade först tänkt flyga till Bangkok sen vidare till hua hin för att sen dra söder ut...

Men.... Vi har nu funderat på att flyga till Phuket och sen luffa lite, vi ska vara borta ca 5 veckor, i jan-fen 2014

Hur hade ni gjort och vad hade ni besökt?

• obelix
    Smilla75 skrev 2013-03-14 16:15:15 följande:
    Ta en titt på Ko Bulon också, min syster bodde på www.bulone-resort.net/sw/bungalow-kategori Superbilligt, kritvita stränder med varaner. Bästa stället i Thailand enligt henne. Då får ni ta en speedboat själva tror jag. Nu har vi just bokat nästa resa för oktober-november! 16000 för 5 pers direktflyg med Norwegian, billigt! 

Smilla75 skrev 2013-03-14 16:15:15 följande:
    Ta en titt på Ko Bulon också, min syster bodde på www.bulone-resort.net/sw/bungalow-kategori Superbilligt, kritvita stränder med varaner. Bästa stället i Thailand enligt henne. Då får ni ta en speedboat själva tror jag. Nu har vi just bokat nästa resa för oktober-november! 16000 för 5 pers direktflyg med Norwegian, billigt! 

Det va ju superpris på flyg! Hur mycket bagage får man ha per person? Ingår mat på planet?
  • obelix

Ni som varit / är på koh lanta vad tycket ni om det? Är det " för mycket" svenskar och turister där? Vill inte ha så att menyer är på svenska och thailändare i butiker pratar svenska. Har även hört att det är helt dött på kvällen, inte så att vi vill ha party men de vi hört säger att det nästan va svårt att hitta en öppen restaurang?

• obelix
    Neosmama skrev 2013-03-17 17:07:58 följande:
    Vi har oxå varit på lanta precis. Skulle bara stanna där i 5 nätter, men det blev 5 veckor istället!! Vi gillade de jätte mycket o de är inte "dött" på kvällarna. Fast vi va ju i och gör sig inte ute så sent eftersom vi har två små barn, vi hyrde ett hus o då blev de ju som vardag till slut.

Neosmama skrev 2013-03-17 17:07:58 följande:
    Vi har oxå varit på lanta precis. Skulle bara stanna där i 5 nätter, men det blev 5 veckor istället!! Vi gillade de jätte mycket o de är inte "dött" på kvällarna. Fast vi va ju i och gör sig inte ute så sent eftersom vi har två små barn, vi hyrde ett hus o då blev de ju som vardag till slut.

Undrar oxå var ni hyrde och betalade, hur många bäddar, fanns det tillgång till någon pool?
  • obelix
    Neosmama skrev 2013-03-20 14:22:43 följande:
    Hag7 och obelix: vi hyrde huset för 1500 bath/natt. Låg en bit från long beach, bredvid lanta loft, mot elefant trekkingen. Hyrde en tuktuk (bättre pris om man hyr länge) så att vi kunde ta oss vart vi ville! Vi hade två sovrum med en dubbelsäng i varje rum, men vi sova hela familjen o samma säng :)

Neosmama skrev 2013-03-20 14:22:43 följande:
    Hag7 och obelix: vi hyrde huset för 1500 bath/natt. Låg en bit från long beach, bredvid lanta loft, mot elefant trekkingen. Hyrde en tuktuk (bättre pris om man hyr länge) så att vi kunde ta oss vart vi ville! Vi hade två sovrum med en dubbelsäng i varje rum, men vi sova hela familjen o samma säng :)

Finns det någon hemsida till huset så man kan titta på det? :)
  • obelix

Är det någon som känner till garden Hill resort på koh lanta? Bra/dålig? Läge? Vi har aldrig varit på koh lanta så vi känner inte alls till de olika ständerna? Är det någon simhall rekommendera något boende på koh lanta till bra pris för ca 2 månader (2 vuxna och 2 barn, 6 & 8 år)

• obelix
    MissCh skrev 2013-03-24 17:41:16 följande:
    Vi var på Koh Lanta, på Klong Dao, det är många svenska barnfamiljer där på long stay, bland annat på föräldraledighet. När man vill göra en äventyrsresa vill man ju helst undvika såna förhållanden, men när man vill byta ut sin vardag en längre tid som barnfamilj är det faktiskt toppen. Vi hyrde hus på Southern Lanta, via Blocket, nästa gång kommer vi att hyra hus i samma område via uthyrningsföretag.

MissCh skrev 2013-03-24 17:41:16 följande:
    Vi var på Koh Lanta, på Klong Dao, det är många svenska barnfamiljer där på long stay, bland annat på föräldraledighet. När man vill göra en äventyrsresa vill man ju helst undvika såna förhållanden, men när man vill byta ut sin vardag en längre tid som barnfamilj är det faktiskt toppen. Vi hyrde hus på Southern Lanta, via Blocket, nästa gång kommer vi att hyra hus i samma område via uthyrningsföretag.

Hur länge va ni borta? Vad fick ni betala för boendet? Vilken förmedling vänder man sig till då?
  • obelix

Kollat runt en del nu och tycker det är svindyrt att bo på koh lanta får nog ge 16-20000 SEK / månad och när vi bott i huahin eller ban phe har vi fått betala mellan 5-7000/ månad vid samma period (jan-mars) Vad betalar ni på kohlanta som bor 2-3 månader där? Var hittar man billigt men ändå bra boende? Inte lyx men normal " svensk" standard.

• obelix

Ni som varit både på koh lanta och Ao nang, vilket åker ni helst tillbaka till och varför ?

• obelix
    TomMon skrev 2013-03-30 18:16:12 följande:
    Jag har inte gillat Koh Samui tidigare men 2011 var jag och mannen där. Vi bodde på Beach Republic i en lyxig svit med egen pool på balkongen (hotellet uppgraderade oss från en poolvilla). Sååå lyxigt ställe, vi älskade det!! Men att flyga till och från ön från Krabi var en mardröm, har aldrig varit med om så mycket turbulens.

TomMon skrev 2013-03-30 18:16:12 följande:
    Jag har inte gillat Koh Samui tidigare men 2011 var jag och mannen där. Vi bodde på Beach Republic i en lyxig svit med egen pool på balkongen (hotellet uppgraderade oss från en poolvilla). Sååå lyxigt ställe, vi älskade det!! Men att flyga till och från ön från Krabi var en mardröm, har aldrig varit med om så mycket turbulens.

Hur va stränderna och vattnet? Är det en lugn ö. Eller är det mycket ungdomar och fylla? Finns det mycket att hitta på? Var på ön ska man bo Om man reser med barn?
  • obelix
    cillae skrev 2013-05-08 18:49:50 följande:
    Ja jag säger Koh Lanta :) Inte alls bökigt, bara att beställa en minbuss som står och väntar vid flygplatsen och sen eter ca 1 1/2 timme är ni framme, kanske två om det är kö till färjan, no problems :) Vi har varit på Lanta flera ggr, kanske 5-6 ggr, och ni senast två månader i vintras, det är TOPPEN! Vi var till Khao lak och sen Kamala på slutet i två veckor och vi gillade det inte alls. Har även varit på andra ställen, men lugnet och myset på Lanta slår allt.

När ni va på koh lanta 2 månader var bodde ni då? Vad fick ni ge i svenska kr? Skulle du valt samma ställe om du skulle åka nästa år igen?
  • obelix

Ni som har haft barn i sanuk- svenska skolan i thailand. Vad har ni tyckt om det? Vad har era barn tyckt om att gå till skolan på semestern när ni föräldrar är lediga?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)