• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Kenton, bepanthen finns i thailand om du inte vill ta med det. Vi flyger alltid med thai, tycker det fungerar finfint. Välling o grötpulver är inga problem. Be om varmt vatten på flyget bara så kan du blanda till det. Babymeal är någon barnmatspure eller yoghurt och lite annat plock. Vi hade med egen mat till dottern som fyllde två år under resan (hon flög som infant) som hon kunde äta kall. Majskrokar eller annat plock kan vara bra för att hålla barnen nöjda. Thai har ju som tur är bra flygtider, vår dotter sov i stort sett hela flygresorna. Dessutom är de väldigt barnvänliga, man får checka in bagage i speciella diskar med kortare köer, gå före vid inchekning etc. Finns det lediga platser på planet brukar man dessutom kunna bli erbjuden ett extra säte att ha barnet på även om de åker i famnen. Till en 9 månaders kan en sack n Seat eller annat resestol vara bra att ha med, på de första ställen är barnstolarna (om det ens finns) som höga vanliga stolar utan skydd framtill.

• Thegran
    kenton skrev 2011-06-17 09:47:04 följande:
    Tack snälla för svar! Skönt att det har gått bra för er, då blir jag så mycket lugnare! Vi har en stol som man hänger på bordet, vi får se om den funkar eller inte, i värsta fall får han sitta i vagnen eller få en sarong som sele.
    Skönt att höra att thai är så pass barnvänliga! Det är väl det jag är mest nervös för nu, flygresan. Hoppas hoppas hoppas att det finns extrasäten! Fick tips om att man ska fråga varenda flygvärdinna man ser, säger den första nej så kanske nästa säger ja osv.
    Näsdroppar har jag med också, kan vara bra vid start o landning!

Näsdroppar innan start och landning ja, det glömde jag skriva :)

Vi behövde inte ens fråga om extra säte, personalen ombord kom och erbjöd oss ett men vi tackade nej för då hade en av oss fått sitta några rader bort och vi ville sitta ihop.

ett annat tips är att ni äter en i taget, att äta i en trång flygplansstol med ett barn i knät är inte det lättaste. Om man ber personalen om att få sin mat senare så får man välja vilken rätt man vill ha och så ställer dom undan den och håller den varm tills man vill äta.

• Thegran

Skulle du åka i slutet av okt? Då börjar det mesta börja öppnas på Lanta, men stränderna är inte helt städade :) har varit där den perioden några ggr.

• Thegran
    hag7 skrev 2011-06-24 08:12:44 följande:

Nån som kan hjälpa mig med att hitta billigt boende o flyg till Koh Lanta ? Vi har bokat till oss o våra småttingar men nu kommer nog mina stora tjejer ev åka om vi hittar billigt flyg o boende 13-28 december ? Gärna på Klong Dao där vi kommer att bo.

Hans bungalows är nog väldigt billigt skulle jag gissa, med tanke på standarden :)
    tror dock inte att de finns på nätet, men det är väl samma Hans som äger restaurangen som har dem och kontaktuppgifter kan man ju alltid luska fram.
    fast vetesjutton om jag skulle välja att bo där...

Kanske sea, sun and fun (tror jag det hette). Där bakom fanns också enklare bungar, har för mig att de såg bättre ut än Hans, iaf utvändigt.

annars är ju DR relativt billigt, och Kaw kwang också. sen finns det boenden i bl.a saladan för en liten peng, och även rum längs med huvudvägen, satt skyltar om rum att hyra lite titt som tätt.
  • Thegran

Baahra bungalows kan nog också ha bra pris, de tillhör samma resort som lilla svenska skolan finns på, men några bungar är lediga för uthyrning.
    de ser fräscha och rejäla ut utvändigt iaf. har aldrig varit in i bungarna som hyrs ut.
    ligger längs med huvudvägen.

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-06-24 16:23:39 följande:
    vi gillade inte restaurangen Hans, i alal fall. åt där en kväll o tyckte varken om mat eller bemötande. trots att de fortsatte ta in nya gäster så nekade de oss fruktdrinkar o även efterrätter för att de inte HANN fixa det. det kändes inte så trivsamt. maten var inget vidare den kvällen vi var där i alal fall. boendet vet jag inget om men kanske inte jag skulel välja det med tanke på servicen.
    Vi var nöjda med Hans, och speciellt med servicen. Vår dotter blev bjuden på fruktdrink, godis, kex eller annat varje gång vi åt där och tjejerna i baren gullade massor med henne.
    Vi var iof på Klong dao innan riktiga högsäsongen drog i gång (hela nov), kanske spelar in också.
    Maten är ju dock lite dyrare än genomsnittet på Klong dao.
    Det är absolut inte vår favoritrestaurang på Lanta, men av de på stranden på Klong dao var det nog faktiskt där vi var mest nöjda. Maten på Klong dao är, enligt vår uppfattning, sämre än om man ger sig bort mot Long beach eller ännu hellre Klong Khong.
    (sen hittade vi ett par guldkorn uppe vid huvudvägen längs klong dao också iof)

Boendet på Hans är Thai style, VÄLDIGT enkelt skulle jag gissa...när vi var där var det dessutom lervälling på vägen mellan bungarna som går fram till restaurangen (åker man bil till Hans är förövrigt större delen av vägen från huvudvägen och ner kass) Skulle inte bo där nu, men hade vi inte haft barn så hade vi nog faktiskt kunnat tänka oss att bo så pass enkelt. Eller, iallafall för några år sen när jag inte var lika bekväm av mig ;) Men, billigt är det nog skulle jag tro ;)
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-06-24 19:21:33 följande:
    vad intressant att ni upplevde Han sså totalt annorlunda. Det msåte ha haft att göra med att det var högre tryck när vi var där då. Vi såg också att restaurangen stod rätt tom många kvällar sen, så något gick nog lite snett under den perioden vi var där.
    ja, det låter helt annolunda mot vår upplevelse!
    Under den tiden vi var där var Hans den mest välbesökta restaurangen på iaf den delen av stranden.
    runt 19 var det nästan fullt, medan ställena runt om ibland kunde vara nästan tomma.

trist att det blev så mycket sämre sen!
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-06-25 19:17:17 följande:
    vi älskade southern lanta, där åt vi många av våra kvällar. välbesökt var det o med bra sångerska live och ett par gånger eldkonstnär (eller vad det heter) men det tror jag du vet allt om Har för mig att du hade skrivit om det.
    vi gillade inte southern alls, men smaken är som baken ;)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-06-25 20:15:42 följande:
    Nu har jag skickat förfrågan till några ställen så får vi hoppas på svar,nu får man bara hålla tummarna att charterresorna går ner också.
    Var så dumma när vi bokade våra biljetter o inte boka till mina tjejer också,men visst borde dom väl klara att åka till phuket o sen taxi till Koh lanta ?Dom är 19 o 16 år... Nån som vet hur mycket transfern kan kosta mellan Phuket o Koh Lanta ?
    Det fixar dom absolut.
    är du orolig så förboka en taxi åt dem. Går att göra hos bl.a lanta diver.
    men kan de någolunda ok engelska så fixar dom utan problem att hitta en taxi på egen hand.

har du kollat reguljärflyg också? de är ju så gamla att de fixar ett par byten utan problem.
  • Thegran
    MAM88 skrev 2011-06-27 00:07:40 följande:
    28 000 kr för flygstolar billigt? I mina öron låter det som rena rama rånet.

Jag tycker det låter som ett rätt bra pris för två vuxna och två barn. Barnrabatten är ju inte spec hög när barnen är 2 år eller mer. Nu är det ju dessutom över jul och nyår.

Visst kan man komma billigare undan, men då får man ett par mellanlandningar på köpet också.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)