• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Zvartaliljan skrev 2011-03-05 09:28:12 följande:
    okej, är det inte så att man åker en bit med båt? Hur långt är det från Krabi flygplats till hamnen?
    Sist tog jag taxi från phuket flygplats o sen båt till Phi phi. Betalade inte alls mycket. O allt gick bra förutom att jag hamnade på fel båt med en massa kinesiska turister som skulle ut o snorkla vid Maya bay Men jag fick iaf en gratis snorklingtur o lunch Dock var de kineserna lite väl besatta av mitt röda hår o skulle tafsa på det hela tiden...men inte lätt o komma undan när man är mitt ute på havet...
    Du kan antingen åka taxi hela vägen, då är det två bilfärjor man åker över med.
    eller så kan du ta färja från krabi. Då måste du först ta taxi från flyget till båten, sen åka båt några timmar (350 bath per person tror jag det var) och sedan taxi från båten till hotellet på Lanta.

Jag rekomenderar helt klart att förboka transport, speciellt om du har barn. Dels för bilbarnstolens skull, och dels för att resan blir typ miljoner gånger smidigare.
  • Thegran

Kan tillägga att vi under senaste resan testade tre olika alternativ från Krabi till Lanta

* egen förbokad minivan via Lanta diver - bekvämt, smidigt, dyrast
    * färjan lanta-krabi - ok om man bara ska byta ort, kommer man med flyg är det dels svårt att passa in tiderna plus att resan blir rätt omständig
    *icke förbokad delad minivan - aldrig aldrig igen.

• Thegran
    Zvartaliljan skrev 2011-03-05 09:42:28 följande:
    Okej, vart kan jag förboka transport? Vad jag förstod av recensionerna hotellet fått så skulle jag inte boka via dom då de tog överpris.
    Du kan boka via bl.a Lantadiver, maila eller skicka sms till Majbritt, www.lantadiver.com
    kostar 3000 bath enkel resa, bokar du tur och retur kostar det 6500 bath
  • Thegran
    Thegran skrev 2011-03-05 11:16:13 följande:
    Du kan boka via bl.a Lantadiver, maila eller skicka sms till Majbritt, www.lantadiver.com
    kostar 3000 bath enkel resa, bokar du tur och retur kostar det 6500 bath
    skrev fel, det ska stå 5600 bath, inte 6500...såklart
  • Thegran
    Bellini2 skrev 2011-03-05 11:05:52 följande:
    Hur gör ni med bilbarnstol ni som reser i Thailand? I perioden mellan babyskyddet och bälteskudden är ju stolarna enorma och jättebökiga.
    Att t ex inte kunna åka taxi i Thailand är ju väldigt obekvämt, buss finns ju inte alltid till hands. Hur gör ni? 

När jag rest med mina äldre barn har vi nog, jag skäms att säga det, slarvat en del, haft ungarna i baksätet utan bälteskudde och hoppats på det bästa och songthaew känns inte så tryggt i någon ålder...
    Tyvärr får man lov att lägga säkerheten lite åt sidan.
    Vi åkte både på bilflak, i vanliga taxin (med dottern i knät i sätet) och tuktuk.

Hemma är vi extremt noga med bilsäkerheten, men det fugnerar inte att hålla på det i thailand.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-03-05 12:22:04 följande:
    Vi försöker boka så mycket som möjligt med bilar med bilbarnstolar. Vi tar med babyskydd. Sen försöker vi att inte åka onödigt ofta, och resten av gångerna kompromissar vi med säkerheten. Har med hjälmar till barnen också förresten.
    hjälm hade vi också med, kändes bättre än inget.

babyskydd, då är ni beroende av att bil med bälte. Det kan vara rätt svårt att hitta.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-03-05 12:29:09 följande:
    Hmm... kanske fånig frågaa, men funderar på hur jag ska göra med vaxning av ben och bikinilinjen. Finns det bra ställen för det där nere, Tessa G, du som varit på Lanta, vet du något dit man kan gå typ direkt? Jag har liksom "sparat" till vaxningen och skulle inte känna mig så bekväm på poolområdet nu Skrattande
    Annars ska jag kanske försöka hinna göra det hemma innan vi åker.
    hm, ev att Dreamy Spa gör sådant.
    De har bl.a ,massage, hårklippning, manikyr och sådant.
    ligger vid long bech, längs med huvudvägen.
    ett lila högt hus, som sitter ihop med bl.a Lanta learning center mfl.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-03-09 14:27:36 följande:
    Nu dök en till fråga upp - kan man växla till småmynt på Forex? Har i minnet att vid förra Thailandsresan för typ 8 år sedan så ville hotellkillen som bar upp babaget på rummet ha en slant. Och likaså chauffören. Vad är brukligt att ge i baht till dem?

Vi ger dricks till chaufförer, hotellpersonal (även till trädgårdsmästaren) och även varje gång vi äter.
    Ger även en slant till thailändare som hjälper oss, tex en massagekvinna på railey som visade oss vägen till andra stranden och sådant.

vad vi ger varierar. De taxichaufförer vi gillar och som kör lungt och fint och aldrig försöker ta några överpriser är vi generösa mot. De andra får en liten summa.
    Har väl gett mellan 20 bath och 300 bath i dricks för en kortare resa som går på 150 bath.
    Vår stammis chaufför fick inte dricks varje gång, men iaf varannan och då fick han lite mer. Bjöd honom även på mat några gånger.

när det gäller mat ger vi minst 10% av vad maten gått på i dricks. ibland betydligt mer, om servicen och maten varit extra bra.

De som bär väskorna har oftast fått runt 20 bath per väska.

Städerskorna ger vi dricks lite då och då, har ingen koll på exakt summa men ger dem några sedlar ett par dagar i veckan.

Det enda vi använder mynten till i thailand är att stoppa i sådana där boxar man kan lägga pengar i  som ibland finns på mataffärer, som betalning när man ska gå på toa på vissa ställen och när man ska köpa kexpaket för 5 bath åt dottern :)

• Thegran

när det gäller dricks, så glöm inte bort tex trädgårdsmästaren. De får inte så mycket dricks och behöver den de med.

Om ni vill att en speciell person ska ha dricksen - ge dem direkt i handen och inte i sådana där tip box som kan stå på hotellrummen.

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-03-10 11:14:14 följande:
    okej! men tessa hur mycket är lagom? jag tycker nivån låter så olika o eftersom jag är helt oerfaren på detta så vill jag inte verka korkad o ge varken för mycket elelr för lite?
    lagom vet jag inte. Har ingen aning om vad som anses rimligt när det gäller chaufförer, städerskor och sådant, utan vi ger vad vi tycker känns lagom :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)