• obelix

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lilla Gny skrev 2011-10-11 11:58:13 följande:
    Ang. visum: skicka passet i rek. brev så riskerar du inte att det kommer bort.

Hur försiktig behöver man vara med maten i Thailand? Många varnar ju för fisk/skaldjur, glass osv, men det känns ju som om det är halva nöjet med resan, att äta gott! Vi kommer att ta Dukoral innan vi åker, och det ger väl ett visst skydd? Ska vara borta i 8 veckor. Om man äter försiktigt i början av vistelsen så kanske magen vänjer sig lite successivt vid bakterier och så kan man äta vad man vill i slutet, eller vad tror ni? Skrattande
    Vår läkare sa till oss att dukoral är helt meningslöst att ta, det ger inte fullt skydd ändå, dyrt och smakar pyton, så han tyckte att vi skulle skippa det... hur gör ni andra? 
  • obelix
    Smilla75 skrev 2011-10-11 13:42:20 följande:
    Vi tar en dos var, har skyddat oss. Tycker resan är så dyr så att lägga 200 kr per person till är det värt tycker vi. Tror undersökningar visar på skydd kring 40 % mot typ turistmage men kan inte svära på det.
    Kostar det inte mer än 200kr?  det va ju inte mycket, det va min läkare som uttryckte sig så....     Men det skulle man dricka varje dag va?  eftersom de verkligen inte rekommenderade det så har vi inte fördjupat oss i det mer.... Vi har rest utan alla gånger och inte blivit dåliga så vi hoppas på det bästa även denna gången.... oxå

Då skickar vi nog i rek brev, skönt om man slipper åka dit...  Vi ska vara borta i 65 dagar, vilken typ är det då som gäller vet ni?   Läste bara lite snabbt på lunchen på jobbet och då verkade det som om det fanns för 60 dagar eller om man skulle jobba och då va det 90 dagar.....  fattade nog fel, engelskan är inte på topp....
  • obelix
    Sia längtar skrev 2011-10-11 21:11:16 följande:
    Ni ska vara borta i 65 dagar...Vi ska vara borta i 71 dagar...Visum kan man endast ordna för 60 dagar (om man ska åka på semester) i förväg, men sedan kan man förlänga det på plats i Thailand i upp till 30 dagar till. Jag har ställt en fråga i den här tråden om det är någon som har förlängt sitt visum i Thailand och vet hur det fungerar? Har dock inte fått något svar än. Det jag vet är att det kostar 1900 bath per person, och ska förlängas ca 1 vecka innan de första 60 dagarna passerat. Undrar dock om de ordnar med visumförlängning medan man väntar, eller om man måste åka dit fler gånger för att lämna in ansökan och sedan hämta ut? Undrar också om hela familjen behöver komma dit, eller om det räcker att en person lämnar in ansökningarna?
    Hoppas att någon kan upplysa om det  

aha okej...  vi kommer att hålla till runt hua hin kan man göra det där?  förlänga visumet alltså....

Sia Längtar:  när, var ska ni åka?

• obelix
    TomMon skrev 2011-10-12 07:29:37 följande:
    Vi är snart nyblivna tvåbarnsföräldrar, vad kan en resa gå på för 2 vuxna och 2 barn (5 och 4 år). Vi har rest frekvent till thailand de senaste 11 åren, men aldrig med barn, så jag är nyfiken på vad priset hamnar på med denna familjekonstellation! :)
    Vi åker direktflyg med Sas i jan-mars  och betalar ca 26000 för  2 vuxna och 2 barn 4 & 6 år!!
  • obelix
    Sia längtar skrev 2011-10-12 10:29:33 följande:
    cillae: Vad schysst! Hoppas att du hittar någon info! 

obelix: Så ni ska till Hua hin? Ska ni resa runt, eller hålla er på en plats? Vi ska till Mae Phim (åker 3/12) och vara där i nio veckor, och så ska vi vara en vecka på Koh Samet, Har ni rest till Thailand förut med barn? Vi har bara varit där utan barn, så det ska bli spännande!
    Hej

Jag vi ska utgå från hua hin sen göra som ni några nätter på nått kul ställe.

Vi va i thailand iår feb-mars  och bodde då i ban phe, lite närmare koh samet än mae phim  och va där i en månad, Vi va över och badade kanke 4 gånger på koh samet.
  • obelix
    Smilla75 skrev 2011-10-12 12:07:49 följande:
    Vi ska också till Mae Phim, har hyrt hus. Har aldrig varit i de krokarna. Är Ko Samet således värt ett besök? Något annat man inte får missa?
    Mae Phim va vi aldrig, så jag har ingen koll på det och vad man hittar på det hållet. Inne i ban phe finns en liten butik med bla mörkt bröd och danskt smör, det va riktigt gott efter några veckor med formfranska  

vi va som sagt bara över och badade på koh samet ochd et vi lärde oss va att inte åka dit fre-sön då massor utav bangkok bor kommer dit på fest, sen är det ju att inte välja de närmsta stränderna utan gå bort en bit så man inte är som om man vore på mallis.

Vi bestökte en rätt känd restaurang men den ligger "inte åt ert håll" så jag vet inte hur långt det är för er... barnen tyckte det va super kul där och det va bra och prisvärd mat.
     just nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men om du vill kan jag kolla upp det.  koh samet är fint men väldigt turistigt jag tyckte inte det va så speciellt som många säger Skulle nog inte vilja bo där hela min semester, Men härligt att åka över och bada.  J
  • obelix
    Lillebror12 skrev 2011-10-16 09:32:22 följande:
    Angående Koh Samet och Ko Chang så gillar jag Ko Samet mkt bättre, för några år sedan var Ko Chang väldigt sympatiskt men mycket har hänt sedan dess (vi var där 2010 i mars, andra ggn för mig) men ogillar taxiberoendet som man får om man inte bor på de mest centrala delarna och även då om mam vill någon annanstans på ön. Och den taxin vill man inte åka med- tuk tuk på backiga vägar... Och lika galet som vanligt . Dock är Ko Changs skärgård trevlig, vi gillad Ko Maak mycket! Ko Whai var lite för oexploateat för oss. Om man ska bo på Ko Samet gillar vi Tub Tim Resort som ligger en bit bort från den värsta exploateringen men ändå har en hel del gäster.

Vi badae och åt oftast vid tub tim när vi va på koh samet   gillde oxå att det inte va så mycket folk just där.

Någon av er undrade hur det va att bada vid Ban phe, Om vi inte va iväg lite längre så bade vi alltid vid Kims beach,  Låg mot mae phim hållet från där vi bodde har jag för mig, inte in mot ban phe i alla fall. Vår närmsta strand va väldiigt smal och skräpig, inte många som badade där, mest bangkok folket när det kom på helgerna. 
  • obelix

Någon som åkt över till burma för att förlänga sitt visum?   är burma något att stanna i några nätter eller bara att åka över gränsen och få stämpel i passet?

Vet nån vad det skulle kosta att åka över till vietnamn? från bangkok?

Vi ska bo i hua hin

• obelix
    TomMon skrev 2011-11-08 16:07:46 följande:
    Jag var över i Burma en gång och skulle inte vilja återvända. Då tyckte jag visarunsen till Malaysia var trevligare.
    Varifrån åkte du då? kostar? 
    hur långtid tog resan?
    stannade ni där några nätter?
  • obelix

visste inte att det fanns solskydd med manetskydd det låter ju toppen bra om det funkar, står det något speciellt på den eller är det i alla solskrämer från Apoliva?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)