Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

hag7 skrev 2010-11-06 10:15:27 följande:

Vi sitter o velar om vi ska åka till Thailand i mars eller Cypern i maj , två helt olika resor då vi fixar allt själva om vi åker till Thailand o bor i bungalow på stranden el om vi ska åka  till ett Blue village o få allt serverat.Hur ska vi göra ,vill ha råd! Våra barn är 2 o snart 4 o ev ska en 12 åring med också.

Men vad är målet med resan?
    Vill du ha allt serverat?  Fast vad får du serverat i så fall? Åker ni all ainclusive till Cypern då? För annars så är det ju ingen större skillnad förutom att boendet är klart.

För om ni inte åker AI så måste du ff leta upp restauranger etc. Och det är ju nästan enklare i Thailand än på cypern .

Om ni redan åker på en långresa så låter cyper som ett bra alternativ. Handlar bägge resorna om två veckor?
  • stockrosen
    hag7 skrev 2010-11-06 14:53:51 följande:
    Velar somsagt hit o det , älskar att vara i Thailand men som sagt det tar ett tag att komma dit.När vi åker till Indien ska vi vara där 2 veckor o Thailand hade vi tänkt vara i 3 veckor.
    Om vi skulle åka till tex Blue village Pascha Bay blir det 2 veckor i maj med all inclusive.
    Pacha Bay? Men det är turkiet va och inte cypern?

Jag förstår att du velar. Jag velade så i höstas/somras och valde Turkiet med All Inclusive för att jag kände mig sliten och behövde bli "ompysslad". Så jag valde bort Thailand men idag när jag ÄR utvilad så längtar jag till thailand....jag är en velepotta

Lycka till med ditt val
  • stockrosen
    annaOmeja skrev 2010-11-17 11:47:22 följande:
    Nu har vi skickat iväg ansökningarna för visum. Hoppas det inte tar alltför lång tid och att det inte ska bli några problem. Väntetiden är tydligen mellan 2-3 veckor nu.

Velar fram och tillbaka. Vi har sagt hela tiden att vi kommer att klara oss på en vagn. Om det skulle vara så att 3-åringen blir trött i benen så får hon åka så tar vi 6-månader i bärselen. Men det är mest kvällstid jag funderar, 3-åringen är rätt kvällstrött och det skulle vara så tråkigt att få lov att gå hem om vagnen är upptagen av den minsta. Så nu funderar jag på att köpa en till väldigt enkel liten vagn med liggläge att ta med. Har hittat en beg, för 300:- på blocket. Om det skulle vara så att vi inte behöver den så kan vi ju ge bort den till någon thailändare, känns som att jag hellre tar med två vagnar om det nu skulle behövas än att ångra sig när man väl är i Thailand att man skulle ha haft en till. Vi tar inte med oss den hem igen utan då får den bli kvar där nere.

Vad tror ni, är det onödigt med två vagnar?? OBS!!! det är papalysulkys jag menar när jag säger vagn. 
    Tycker absolut att du skall ha en vagn till treåringen. Det är ju toppen att ha på kvällarna!
    Dessutom finns det rätt så hårt trafikerade gator så det är bra ur den aspekten också.
    Köp den! 300 :- kr är billigt!
  • stockrosen
    babanoos skrev 2010-11-18 17:48:36 följande:
    Som det står... fler dör nog i trafiken!
    Vi tänker definitivt bada och njuta på resan, men varnar de specifikt för maneter i havet så får vi hitta på annat :)
    Kolla bara efter såna skyltar. När vi var i malaysia så badade vi mkt de första två dagarna men undrade varför det var så få som badade. Andra kvällen såg vi en skylt som varnade för maneter....då förståd vi varför det var så få som badade. Så kolla efter skyltar!
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2010-11-18 20:17:48 följande:
    Ja, och det känns ju inget vidare. Sonen kommer få bada i soldress, endast.. Ska leta efter långärmad/benad sådan för havsbad... + badskor med spf50, det är ju skydd även mot manetern.
    Saian skrev 2010-11-18 18:48:52 följande:
    hmm hittade faktiskt inget senast jag kollade på halens o ellos men jag får försöka igen ikväll. tradera känns inte riktigt som min grej men om inget annat funkar så får jag kanske kolla in det. Tror tyvärr inte att hon kommer i sommarkläderna, storlek 62 på byxorna då och nu har hon 80. :C Tror du att det kanske kan finnas att köpa där nere?

Tack för hjälpen ändå! :D 
     Åh, tradera är beroendeframkallande.. Tyvärr hade min unge större strl än 80 i somras, annars kunde du ju köpt hans. Billigt. trångt i garderoben ändå. T-shirts brukar alltid finnas men byxor kan nog vara svårare. Kolla rea stängerna på KappAhl, såg sommarkläder där för någon vecka sedan. Strl okänd.
    Hjälper det att bada med solkläder mot såna maneter?
    Frågar även för egen skull då vi planerar att dra till Asien i sommar......

Har nämligen för mig att jag läst att det är bara speciella dräkter som skyddar men jag kan ha HELT FEL förstås.
  • stockrosen

För att svara på min egna fråga så verkar deras dräkter fungera.
    www.zunblock.se/ Enkelt skydd mot dödliga maneter

Vid den härligaste strand kan det under ytan lura dödliga maneter. Men det finns ett enkelt skydd.

-Vi fick frågan om våra solskyddskläder skyddar mot dödliga maneter från en av våra uppmärksamma kunder, säger Marika René, VD för Sunblock AB. Eftersom vi själva har barn och reser mycket ville vi ta reda på fakta.

Det finns ett antal farliga maneter. Alla är dock inte dödliga, vissa orsakar svåra smärtor och brännskador. Den farligaste maneten, havsgetingen, som finns i vattnen utanför Australien och i de tropiska delarna av Sydostasien kan om oturen är framme döda en människa på bara några sekunder.

Dan E Nilsson, biolog och professor vid Lunds Universitet förklarar att tunna tyger skyddar mycket bra mot maneter.:

-I norra Australien är det mycket vanligt att surfare har "stinger suits" som nog motsvarar ungefär de solskyddskläder som finns i Sverige. Jag har själv en sådan dräkt när jag fångar maneter i Australien, och har aldrig haft problem trots att jag 100-tals gånger stött emot maneterna.

-Det är inget 100%-igt skydd mot att bli bränd, eftersom vissa maneter i viss utsträckning kan "bränna" igenom det tunna tyget. Mängden nässelkapslar som når igenom tyget är dock mycket litet, och i värsta fall förvandlar det en dödlig kontakt till en lättare och ofarlig smärta. Självfallet kan man fortfarande bli allvarligt bränd på oskyddade hudpartier i ansiktet och på händerna. Ett sammanfattande svar är dock att solskyddsdräkter ger ett bra skydd mot maneter.

-Om man är orolig för maneter rekommenderar vi att man väljer en långärmad tröja med långa byxor som ger ett heltäckande skydd, säger Marika. Kläderna skyddar inte bara mot maneterna utan har också en mycket hög solskyddsfaktor som motsvarar minst 50.

Referenser:
    Kommunikation med Dan E. Olsson som godkänt publicering

• stockrosen
    resemamman skrev 2010-11-18 23:23:24 följande:
    Det verkar inte som om solskyddsdräkter skyddar.... www.jellyfishfacts.net/methods- of-protection-from-jellyfish-stings.html

Inte ens våtdräkter verkar vara bra skydd mot de mest dödliga maneterna :(. Men tydligen är nylonstrumpor bra?!?! 
    Haha...då får det bli bad med nylonstrumpbyxor
  • stockrosen
    Mina78 skrev 2010- d-11-23 14:21:30 följande:
    Nu undrar jag lite över platserna på flyget. De längst fram med extra benutrymme kostar ju lite extra, är det värt det? Vår yngsta är 1½ så det känns jobbigt att ha henne i knät hela resan. Vid dessa platser så kan man ju lägga ner henne på golvet framför sig.
    Vi har en 1,5 åring och i sept flög vi till Turkiet, "bara" 5 tim resa. Vi hade platser längst fram på hemvägen och det var rena himmelriket jämfört med ditvägen då vi inte hade dem.
    Hon och hennes bror kunde stå upp och leka och plocka grejor och allt var väldigt mkt lättare.

Så när jag skall till Asien med mina barn kommer jag definitivt köpa platser längst fram om det är möjligt.
    Så mitt svar är JA - det är värt varje öre!
  • stockrosen
    Jensa1973 skrev 2010-11-29 16:19:25 följande:
    Trulis och Mileas mamma
    Vi vill också tips på hotell gärna med pool och lite halv budget!!

Vi känner att vi nog behöver lite "puls" mellan Lanta och Pherentian Island
    Jag vill också till Perhentian Island. Tänkte ta det i sommar dock
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2010-11-30 21:29:40 följande:
    Det är fantastiskt, men boka boende hemmifrån!
    Hur länge "står man ut där" innan man blir uttråkad?
    nadi skrev 2010-11-30 21:41:52 följande:
    Vi kom hem från phuket i fredags efter 2 veckor i karon. Det var bra väder mest hela tiden, regnade första och sista dagen på semestern (inte hela dagarna men länge perioder), en natt och en gång ca 30 min mitt på dagen. Innan vi åkte så sa väderprognosen att det skulle vara mulet och regn de första 5 dagarna men det stämde ju inte ... 
    Nä, jag tycker inte heller att väderprognoserna brukar stämma. Så ni som är oroliga för det - var inte det. Om det står regn så handlar det oftast om någon timme. Mulet kan det dock vara men det gör ju inget för det är varmt SÅ NJUT FÖR OSS ALLA NU!
  • stockrosen
    benjamin 040722 skrev 2010-12-01 00:04:57 följande:
    Ja var där nästan en vecka =) Lugnt och otroligt fint. Förtsa morgonen fick jag dock en smärre chock då jag tittade ut genom vårt badrumsfönster medan jag borstade tänderna och till min fasa upptäckte en krokodil! Ja det såg ut som en på håll men det var en otroligt stor varan vilket kändes mindre trevligt... På kvällen gick vi ner och badade och fick då uppleva "ljuset" som finns i filmen the beach Minns dock inte vad i vattnet som framkallade det när man rörde sig? Men fint var det även om jag var mega rädd att at ett dopp mitt i natten det gör jag nog inte om...
    Ha ha...ja det är lite skillnad  på att se en "krokodil" och ett rådjur som jag kan göra här hemma.
    Stora varaner såg vi faktiskt ofta i Thailand. Speciellt på Raily Beach. Och på Phi Phi. Jag tycker de är fascinerande. Det där ljuset minns jag inte från filmen....kanske skall se om den
  • stockrosen
    MissKaos:
    men det låter också spännande, sydamerika menar jag.
    har också vart i Asien 4 ggr och känner  mig ganska mätt.
    Det enda som lockar är Perhentian Island i malaysia men det sägs vara så himla lugnt.

När du säger Sydamerika tänker du då på Brasilien?
    Eller har du andra bra tips?

Förlåt att detta är OT. MissKaos, du får gärna skriva i min gästbok istället.
  • stockrosen
    MissKaos:
    Tusen tack för ditt svar.
    Har klippt ut och klistrat in i min res-mapp. Skall kolla upp det där någon dag när jag har tid.
    Låter väldigt fint. har egentligen tittat på det tidigare men minns ej varför vi om och om igen valt Thailand....? Bekvämlighet kanske? Eller att det är billigt. ......

Går det bra att åka dit till Isla Margarita under sommaren eller är det vintertid som gäller?

Jag älskar att snorkla och därför villjag till Perhentian men skall jag vara riktig ärlig så är jag inte så snorkelsugen nu när maneterna börjar dyka upp här och där...
  • stockrosen

Det här med Thailand och vädret....
    Jag måste vara ärlig och säga att de tre somrar vi vart där så har vädret varit kanon fastän det kallades för regnperiod.

Den julen/nyåret vi var där (också 4 veckor) så var vädret mkt sämre än under de sommrarna vi besökt thailand, dvs tvärt om. Vi råkade ut för en riktig storm och vi fick fly  från en strandrestaurang eftersom det helt plötsligt började blåse extremt mycket så alla möbler, tallrikar, knivar, ja allt började flyga omkring i luften samt att palmerna runt omkring oss föll...ja, det var otäckt ...
    Sen var det ,mycket blåsigt, regnigt och inte alls speciellt skönt i 4 dagar.

Så jag vet inte....det är alltid svårt att förutse vädret... Det som var bättre under dec/jan var att det inte var så fuktigt som under juli/aug.

• stockrosen
    Hannah03 skrev 2010-12-25 22:20:27 följande:
    Hej alla. Va bra att jag hittade denna tråden. Kanske kan få lite hjälp med lite frågor då. Vi har bf i början på juli och har tänkt att boka en resa till Thailand över jul och nyår nästa år. Är det okej att resa med en så liten? Kan man ta alla vaccinationer när dom är så små? Tacksam för svar
    Så vitt jag vet så kan man inte ta alla vaccinationer mär barnet är så litet.
    Om det är okej att åka eller inte är jättesvårt att svara på eftersom vi alla är så olika.
    Det finns dem som åker när barnen är jättesmå och så finns det de som vill vänta.

Är det ditt första barn?
    Då kanske du inte vet hur du kommer känna.
    Jag älskar att resa men ville inte åka utomlands när barnet bara var ett halvår. Jag ville bara mysa och det gick utmärkt att göra det hemma. MEN DET ÄR JÄTTE OLIKA!

Men det är jättemånga som reser med så små barn och det går utmärkt
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2011-01-01 21:58:19 följande:
    ÅHHHH! *resfebrar ner hela tråden*

Vi har maximalt med saker nertryckt i resväskorna. (dom går stänga, men det är inte mer..) Och vagn fick man ha med kostnadsfritt/viktfritt jue! Perfekt! Annars hade vi varit rökta.. Någon som vet om dom kollar i vagnväskan? JAg har proppat ner 2 blöjjbaket, en strandväska och en boll däri..

OM INTE, sonen vaknade nyss o kändes ganska varm. Han ville dock ha banan och vatten och vaknade sedan strax igen men sover nu. Ja, an ville amma dessutom vilket han alldrig ber om på nätterna annars. Jag dör om han har feber imorgon så vi inte kan åka. *nervös*
    Ifs har han bajsat 3ggr idag, och inte på ngn dag och ätit kasst.

*gaahhhh*

*Ser galen ut*

Måste kolla passet, biljetten, försäkringsbeviset och *hmm* P-pillren? Igen!
    Så typiskt! Men det går säkert över. Har själv vart med om sjuka barn precis innan resan och även mina vänner. Men det brukar ordna sig. HA DET JÄTTESKÖNT!!!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)