Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej thailandsresenärer!

Jag läser här mest bara i dagsläget, eftersom vår långresa med familjen ligger minst 1,5 år framåt i tiden (troligen 2,5 år bort) men tänkte att jag nog kan få svar av er på en fundering jag har.

Vi tänker åka iväg ca 2-3 månader och skulle gärna under den tiden ha en vecka eller två på ngt av Fritidsresors Blue village-hotell. Min fråga: Är detta möjligt? Kan man boka bara hotell via dem? Ung. hur mkt har det kostat er? Eller måste man boka flyget också? Eller har ni bokat en charter o skippat hemresan och istället haft separata hemresebiljetter (betalat dubbelt s.a.s.)?
    Eller går det helt enkelt att boka dessa hotell via ngn thailändsk resesajt? Bara hotellvistelsen?

Blir jätteglad för svar från er. Kommer annars så klart kontakta Fritidsresor framöver, men vill gärna läsa om era erfarenheter av detta.   

• Billabong

winters: Åh tack för ditt svar. Då är det alltså möjligt.
    En tilläggsfråga: fungerar det att barnen får vara med i Bamseklubben när man bokar direkt hos hotellet? Isf hur gör man med den bokningen? 

• Billabong

winters: Ah! Viket bra tips, täntke inte på at de finns med där så att amn snabbt kan få skriftligt svar. Tack!

• Billabong
    lindaha skrev 2011-08-12 10:41:16 följande:
    Oj shit vad mycket pengar, hur många är det som åker?

Vi har betalat 5.500kr per person för flyget sen ska vi boka hotellet där nere, kommer gå på ca 3500kr för 3 veckor. Så allt som allt kommer vi betala ca 25.000kr 

asat reser väl under högsäsong vilket ni inte gör såsom jag uppfattat det när jag läser här i tråden. Och ev. är det kanske även direktflyg?

Har ni inte bokat boende via bekanta som är bosatta där? Då får ni nog billigare pris än medelsvensson. Dessutom är boendepriser också lägre när det inte är högsäsong. Vi vet heller inget om vilket slags boende ni resp. asat valt. Hur ska ni bo?
    Era flygbiljetter låter ju jättebra, både vad gäller tiden på dygnet ni åker samt att det är en kort mellanlandning. Var bokade ni dem? Hade lätt kunnat tänka mig flyg i den prisklassen men har budgeterat för 35 000 - 40 000.

Att boka flyg tidigt och/eller när det inte är högsäsong brukar vara bästa sättet att få billiga flygbiljetter. De släpps nästan ett år i förväg så många bokar sina flyg över jul/nyår redan i december/januari året innan de reser.

Någon som vill dela med sig av sin budget för vad en långresa kostat/beräknas kosta?
    Spelar ju självklart stor roll hur man vill bo, var, hur många man är, vad man ska göra osv.

Vår plan är, som sagt, att vara iväg 2-3 månader när barnen är 4,5 resp 6,5 år gamla. Vi kommer vara 2 vuxna och 3 barn. Vi beräknar att det kostar oss 1500 kr/dygn på plats, för boende, mat, lokala transporter med tåg/buss/flyg (AirAsia), lite shopping och utflykter. Ngt enstaka dyk kan nog ingå också. Är det realistiskt?
    Har inte varit i sydostasien sedan -06 och då levde vi gott på 500 om dagen som två vuxna utan barn. Men priserna har väl gått upp lite och vi kommer nog vilja bo lite bättre nu när vi har barn med oss (pool, reglerbar AC osv). Vad tror ni?
  • Billabong

Jojjo: Hur länge ska ni vara iväg på er resa? När under hösten/vintern tänker ni er att resa? Dyrare med flyg mellan 15/12-15/1 såsom jag uppfattat det vid tidigare flygbiljettsletande. Datumen är inte exakta, men däromkring är det allra högsta högsäsong inom högsäsongen s.a.s.

Flygbiljetter brukar jag leta via reseguiden.se och luftgrop.se Jag brukade även kolla på resfeber.se men som jag minns det bokade jag inget via träffarna jag fick där. Däremot fanns (finns?) det ett  ganska bra resesnacksforum där.Om ni ska resa "fritt" (inte charter) så är det bästa resefoumet backpacking.se tycker jag. Dessvärre inte så många barnfamiljer än, men man kan få många tips ändå.
    Men det kanske har dykt upp bättre bokningssajter de senaste 5 åren... Har inte varit ute på så många äventyr sedan -06 utan istället har vi påbörjat det andra äventyret i livet, att utöka familjen med barn.
    Tänk på att kolla runt på närliggande datum för avresan och hemresan, det kan skilja MYCKET i pris bara att välja ngn dag tidigare eller senare. 

• Billabong
    Jojjo skrev 2011-08-12 13:02:43 följande:
    Sara; vi tänker oss 2 veckor bara någon gång i okt/ nov-12. Vi har bara rest charter innan och det är ju såå smidigt:) Jag ska kolla runt lite mer, det är ju ingen brådska, vill mest få ett hum om priserna så jag vet om vi ena kan tänka på det:) Ska kolla upp tipsen, tack!
    Okej. Jag kikade snabbt bara nu på resfeber och det finns två veckor i oktober (detta året) med hotell från ca 45 000. Går säkert att hitta ännu billigare om man kikar runt. Och ffa om man bokar i god tid.

För att hitta info om vad andra tycke rom hotell, kika på tripadvisor (även om det spekulerats i media om att det är företag själva som ibland ger omdömen).  Jag gillar att läsa reseguider och kikar gärna hur resmål beskrivs i Lonely Planet eller Rough Guide, turligt nog finns de i mängder och nya versioner på mitt stadsbibiliotek.
  • Billabong
    Billabong skrev 2011-08-12 12:49:01 följande:
    Någon som vill dela med sig av sin budget för vad en långresa kostat/beräknas kosta?
    Spelar ju självklart stor roll hur man vill bo, var, hur många man är, vad man ska göra osv.

Vår plan är, som sagt, att vara iväg 2-3 månader när barnen är 4,5 resp 6,5 år gamla. Vi kommer vara 2 vuxna och 3 barn. Vi beräknar att det kostar oss 1500 kr/dygn på plats, för boende, mat, lokala transporter med tåg/buss/flyg (AirAsia), lite shopping och utflykter. Ngt enstaka dyk kan nog ingå också. Är det realistiskt?
    Har inte varit i sydostasien sedan -06 och då levde vi gott på 500 om dagen som två vuxna utan barn. Men priserna har väl gått upp lite och vi kommer nog vilja bo lite bättre nu när vi har barn med oss (pool, reglerbar AC osv). Vad tror ni?
    Jag har inte fått några svar på min budgetfråga som jag ställde i fredags...
    Hoppas verkligen några vill svara/kommentera.

Så, som sagt: 
    Någon som vill dela med sig av sin budget för vad en långresa kostat/beräknas kosta?
    Spelar ju självklart stor roll hur man vill bo, var, hur många man är, vad man ska göra osv
    .
    Vår plan är, som sagt, att vara iväg 2-3 månader när barnen är 4,5 resp 6,5 år gamla. Vi kommer vara 2 vuxna och 3 barn. Vi beräknar att det kostar oss 1500 kr/dygn på plats, för boende, mat, lokala transporter med tåg/buss/flyg (AirAsia), lite shopping och utflykter. Ngt enstaka dyk kan nog ingå också. Är det realistiskt? Har inte varit i sydostasien sedan -06 och då levde vi gott på 500 om dagen som två vuxna utan barn. Men priserna har väl gått upp lite och vi kommer nog vilja bo lite bättre nu när vi har barn med oss (pool, reglerbar AC osv). Vad tror ni?
  • Billabong
    Vi Wa skrev 2011-08-16 14:31:29 följande:
    Hej!
    Är det någon som har varit på Koh Phagnan med barn? Vi ska åka i mars och kommer att vara några nätter där och några nätter på Koh Samui.
    Vi var där 2004 i drygt en vecka, tyvärr dock utan barn så där kan jag nog inte ge så mkt input. Bodde på Salad hut på stranden Haad Salad. Trivdes jättebra där.
  • Billabong
    Tili skrev 2011-08-16 22:00:47 följande:
    Nu har jag inte varit i Thailand på länge men vi åker den 9/12 till den 15/1 hela familjen. Vi räknar på 1000 kr/dag och då är vi två vuxna och två barn. Men då inkluderar vi inte transporter och utflykter eller shopping. Vi planerar att bo ok med pool.

Det beror självklart även vart ni ska någostans. Koh Lanta är dyrare än andra ställen anser jag. 
    Åh, varmt tack för ditt svar!
    Hur mkt räknar ni utöver er dagsbudget? Alltså, vad har ni för budget till det andra; transporter, utflykter o shopping?

Jag glömde nämna att vi utöver vår dagsbudget kommer ha ca 10 000 för lite slösande av shopping och ev. dyk ifall det är så att det inte ryms i vanliga dagsbudgeten under våra 2-3 månader.

Vilka platser ska ni till på denna resan?  Hur ni förbokat några/flera/alla boenden hemifrån?  
  • Billabong
    Tili skrev 2011-08-17 07:25:57 följande:
    Vi planerar att åka till Koh Samui och Koh Phangan, men om vädret är dåligt på östkusten så åker vi över till västkusten. Vi flyger till Bankok och har tänkt att stanna några dagar i bankok på vägen hem och shoppa.

Vi kommer att boka hotell några dagar i början och sedan leta på plats. Har en kompis som var på Koh lanta i två månader i januari och de förhandlade på plats och fick halva priset mot vad som stod på nätet, så det är verkligen värt att göra på plats.

Vi har inte kommit så långt i budgetplaneringen men ska göra det på fredag har vi tänkt.

Vart ska ni åka?
    Vi vet inte alls än vilka platser vi väljer. Än så länge planerar vi bara eftersom alla våra barn är så små. Åker om drygt 2 år när vi slipper ha blöjbarn, vagnar och sådant med oss. Vi har tre små barn där det äldsta ännu inte fyllt 4 år...

Jag försöker mest planera för hur mkt pengar vi måste spara ihop innan avresan. Är också intresserad av att läsa om alla era andra tips om resmål, aktiviteter,sevärdheter, boenden osv under tiden. Älskar att planera och dagdrömma om resor.
    Vi är resvana men det är dels 5 år sedan vi senast var iväg på långresa, och dels reste vi då på budget-backpackervis. Nu med tre fripassagerare med i sällskapet känner vi att vi har lite andra krav på smidighet i inrikesreandet, boendet och liknande.

För att smidigt komma ner till södra delen av Thailand, flyger ni då inrikes mellan Bangkok och Surat Thani?  Med AirAsia, eller finns det andra bra o billiga bolag numera?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)