• Mallas

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi har precis bokat in första familjesemestern. Åker till Bangkok 12 dec. Sonen kommer då vara 14 månader. Hemresa 30 dec. Hittade biljetter för 5800 kr per person. För sonen betalade vi ca 300 kr. Vi funderar på att hyra hus alt lgh. Ska kolla bakåt i tråden om någon har tips. Har bara varit i Phuket tidigare så området runt Bangkok har jag inte så bra koll på.

• Mallas

Vi kollade runt en hel del och laborerade med datum i december. Blev att vi bokade med austrian men vi hittade även hyfsade priser med Turkish och ett ryskt(?) bolag - Aerosvit. China air hade också hyfsade priser. Åker man med turkish så landar man på förmiddagen. Nu flyger vi nattflyg och landar kl 15.

• Mallas

Efter att ha letat runt lite funderar vi på att stanna i Hua Hin en vecka och sen åka till Koh Samoi. Vi kommer vara borta 18 dgr i december och reser med ett barn på 14 månader. Är det någon som har varit där? Erfarenheter? Tips på bra boenden?

Vi är vana att resa och åker ofta reguljärt. Har dock bara varit i Thailand en gång tidigare i december 2008 (då vi även gifte oss!). Den gången var vi i Kata. Nu tänkte vi testa på en annan del av Thailand. Är det ett bra område att semestera i eller borde vi ta oss någon annanstans?

• Mallas
    obelix skrev 2011-01-29 22:55:40 följande:
    Hej

Av ticket som vi va i kontakt med när vi skulle boka resor så skulle man absolut inte med aerosvit (stavning??)  framför allt inte om man åkte med barn? vet inte riktigt varför med de sa så, men vi bokade inte med dem...

vi letade priser på flygresor.se var hittade ni era?

Har ni lång väntan vid mellanlandningen?
    Jag har ingen erfarenhet av aerosvit så det blev att vi inte heller valde dem. Skiljde bara någon hundralapp jämfört med att åka med Austrian så vi valde att gå på ett bolag som vi känner till lite bättre.

Maken har som hobby att leta billiga biljetter och ofta går vi in och kollar priser direkt på de olika flygbolagens egna hemsidor. Dessutom prenumererar vi på olika nyhetsbrev och får tips om resor och priser den vägen. Kollade även på flygresor och några andra sajter som får upp flera bolag (ticket, mrJet mfl). Vi valde att boka direkt via Austrian då en del av söksajterna tar en bokningsavgift när man bokar via dem. Många bäckar små...

Det fanns två plan att välja på när vi kollade. Med ena flyget var det ca 35 min mellan flygen och den andra ca 4 timmar. Vi valde den längre mellantiden eftersom vi flyger med barn för första gången och inte vågar chansa på att planet är i tid. Missar man flighten till Thailand gick inte nästa förren dagen efter om jag inte minns fel.
  • Mallas

Här ägnas det timmar åt att surfa resmål och hotell i Thailand just nu. För tillfället lutar det åt att vi flyger från bkk till samui och tar oss sen därifrån till Hua Hin. Sen avslutar vi med några nätter i Bangkok. Ni som har rest mycket, är det en bra mix? Vill gärna ha tips på boende och ort på koh samui. Vill helst slippa ta del av det "smutsiga" Thailand, undvika stök men ändå ha tillgång till ett flertal restauranger och fin strand.

• Mallas
    annaOmeja skrev 2011-02-03 04:08:22 följande:
    Är på koh samui just nu, du kan läsa lite på min blogg.
    Just nu vill vi bara här ifrån!! Bara regn eller mulet. Sen är vi så imponerade på ön, inget som utmärker sig.
    Fast om man bortser från det tråkiga vädret så har vi det bra.

stortlitetlof.blogspot.com/

Trist med vädret Rynkar på näsan. Ska genast kolla in bloggen!
  • Mallas
    hag7 skrev 2011-02-03 09:30:59 följande:
    Nu sitter jag här hemma o funderar igen , vi ska inte åka förräns i december men när ska man köpa biljetterna känns så längt kvar o samtidigt så vet jag inte vad som är ett bra pris för 2 vuxna o 3 o 5 åring när man bokar thai ? Verkligen velig ......
    Känns ju lite tråkigt att behöva betala redan men sen kanske priserna går upp , nån som vet om det är billigare så här tidigt att boka reguljärt el om det blir billigare ju närmare det är ?
    Vi bokade i förra veckan och hittade biljetter över jul för 11900 kr. Då är vi två vuxna och en infant. Fanns flera bolag som erbjöd liknande priser när vi kollade runt. Däremot åker vi hem innan nyår eftersom priserna blev några tusen dyrare om vi skulle åka hem någon dag senare. Nu flyger vi hem den 30:e och landar 31:a.
  • Mallas
    Mallas skrev 2011-02-03 14:55:13 följande:
    Vi bokade i förra veckan och hittade biljetter över jul för 11900 kr. Då är vi två vuxna och en infant. Fanns flera bolag som erbjöd liknande priser när vi kollade runt. Däremot åker vi hem innan nyår eftersom priserna blev några tusen dyrare om vi skulle åka hem någon dag senare. Nu flyger vi hem den 30:e och landar 31:a.
    Thai var dock lite dyrare än det pris vi hittade.
  • Mallas
    DecemberBebis skrev 2011-02-03 18:17:56 följande:
    11900 kr för båda ?? med vilket bolag då ?
    11900 kr för alla! Betalade ca 300 kr för sonen. Känns som vi gjorde ett fynd Skrattande. Vi flyger med Austrian airlines men hittade likvärdiga priser med Turkish och Aerosvit.
  • Mallas

Liljan och loppan - Vi har inte gjort så men däremot var vi i Hong Kong förra våren. En riktigt häftig stad! Vi var där i en vecka men det var någon dag för länge. Hann se och göra det mesta på 4 dgr.

• Mallas

Berry22 - Vi bodde på Kata Sea Breeze när vi var i Kata. Ett 3 stjärnigt hotell med pool och barnpool. Låg ca 15 min promenad från centrala Kata men låg nära restauranger och en marknad. Vi brukade gå in och ta tuktuk hem på kvällarna. Var väldigt nöjd med boendet förutom att man var tvungen att vara uppe tidigt och lägga handdukar på solstolarna om man skulle få plats vid poolen. Var dock där i december månad.

• Mallas

Nicke Nyfiken - det finns flera bolag som flyger till Bangkok. Därifrån kan du flyga inrikes till Samui. Tror det bara är Bangkok air som flyger den sträckan (någon kan säkert rätta mig om jag har fel). Vi betalar ca 6000 kr per vuxen med Austrian airlines till Bangkok i dec så visst borde ni kunna komma ner lite i biljettpris. Intikesbiljetter har vi hittat för ca 1300 kr per person t o r.

• Mallas

Vi håller just nu på att kolla på resa till Thailand två veckor i början på juni, två vuxna och ett barn 2,5 år. Flyger till Bangkok men vet inte riktigt vart vi ska sen. Hålla oss runt Rayong och Ban Phe? Flyga till Phuket? Koh Lanta? Vi har tidigare varit i Kata under jul men det var ett par år sedan och en helt annan säsong så vi vet inte vad vi har att förvänta oss. Vart åker ni helst under sommarmånaderna och vad bör man helst undvika?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)