• Anne69

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag behöver hjälp med vår Thailandsresa......vi är två vuxna o två barn 3 + 5 år.

Ju mer vi letat och funderat så ser vi ju möjligheten att flyga reguljärt. Hittade då relativt billiga biljetter med Swiss. Någon som har erfarenhet från detta? Flyger via Zürich direkt till Phuket, 16-17 tim total tid inkl ett par timmars mellanlandning i Zürich.

Alternativet ser ut att vara flygstol med Fritisdresor direkt till Krabi eller Phuket - men det är ungefär 10 000 kr dyrare.

Så: hur står sig reguljärflyget tycker ni? Någon som åkt med Swiss?

• Anne69
    Anne69 skrev 2011-07-07 08:55:56 följande:
    Jag behöver hjälp med vår Thailandsresa......vi är två vuxna o två barn 3 + 5 år. Ju mer vi letat och funderat så ser vi ju möjligheten att flyga reguljärt. Hittade då relativt billiga biljetter med Swiss. Någon som har erfarenhet från detta? Flyger via Zürich direkt till Phuket, 16-17 tim total tid inkl ett par timmars mellanlandning i Zürich. Alternativet ser ut att vara flygstol med Fritisdresor direkt till Krabi eller Phuket - men det är ungefär 10 000 kr dyrare. Så: hur står sig reguljärflyget tycker ni? Någon som åkt med Swiss?

Ingen med erfarenhet från detta???
  • Anne69
    obelix skrev 2011-07-07 21:11:48 följande:

lite beroende på var i thailand ni ska vara men i phuket området finns det en svensk som har ett taxi företag med barnstolar.

Oh, jag har hört detta en gång förut men inte mer exakt. Någon som vet vart man vänder sig?
  • Anne69

Hej allihop!

Vilka kostnader räknar ni med för mat och uppehälle per vecka ungefär? Vi är två vuxna och två barn (3 o 5 år) o har tänkt oss vara tre veckor på o kring Koh Lanta i månadsskiftet februari/mars 21012.

Och hur mkt ska man lägga till för aktiviteter på ett ungefär?

Kort sagt.....hur ser era budgetar ut?        

• Anne69
    Halvblod skrev 2011-09-29 14:56:05 följande:
    Anne69: vi ska vara borta 3veckor och har lagt en budget på i snitt 400:-/natt och lika mycket på mat

Tack!

Någon mer som vill dela med sig av sina budgetar?

Gör man av med mkt pengar på aktiviteter/utflykter?   
  • Anne69

Oh, ser att ni börjat diskutera Phuket.

Vi behöver ett bra boendetips nära flygplatsen där vi kan varva ner innan vi åker hem. Gärna ett riktigt bra hotell med bra bad. Någon som har tips?  

• Anne69
    själen skrev 2012-01-02 11:13:07 följande:
    Hej Vi drar till Thailand om precis en vecka med en treåring som är åksjuk. Postafen har jag för mig är för äldre barn än treåringar men hur tror ni det fungerar om man delar en tablett. Någon som har bra tips eller råd? Är ju så jobbigt för alla inblandade med en långflygning med spyor och tussig liten.  Däljer de soldräkter i Phuket? hon hade vuxit ur sin och det var slut på affärerna, och hinner knappadt skicka efter en.  Andra sista minuten tips på vad man måste ha med sig i packningen? Tack! :)

Min 3-åring har (nog) precis slutat kräkas.......vi har klarat oss jättebra i flera månader efter flera års helvete. Mitt bästa tips är att medicinera - vi har haft Lergigan sen hon var ett år och det har fungerat bra. Det är receptbelagt så prata med husläkaren. Men det funkar.

Mitt näst bästa tips (som vi fortfarande praktiserar) är att alltid ha med en sandhink i packningen. Så att ungen har någonstans att kräkas....... Vi har alltid en i bilen och numera alltid en i resepackningen. I oktober kräktes hon i hinken på en turistbuss på Kreta, det gick faktiskt hur bra som helst. I våras kräktes hon på flyget till Köpenhamn, det gick också bra!   
  • Anne69

Då är vi snart på väg till glassbaren!!!

Hörni, jag funderar en hel del på packningen. Vilka kläder använder man egentligen? Och vad kan man lämna hemma?   Vi gör Ao Nang - Koh Lipe - Koh Lanta i februari......

• Anne69

Vi startar också i Ao Nang och tror att det ska vara bra utgångspunkt för lite aktiviteter och turer ut i skärgården.
    Sen blir det råhäng på Koh Lipe och Lanta!

Någon mer med kläd- och skotips? Vi är två vuxna o två barn, så vi behöver minimera packningen - annars kommer vi gå under. Och vi är vana att ha halva hushållet med oss.....grrr......    

• Anne69

Åh, nu har vi landat in i shoppingspåret igen.....

Var finns skaplig shopping (tänker mest på barnkläder o sånt) på Phuket samtidigt som man slipper sexhandel?
    Vi har två obokade dagar kvar innan flyget vänder hemåt från Phuket och kanske skulle vi passa på att handla då?   

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)