• paxa

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!

Hoppas jag får blanda mig i eran tråd lite grann!

Jag och sambon funderar på att åka till thailand i höst, typ sep-nov i tre månader. Än så länge har vi bara lite funderingar, inget mer men det är kul att börja reka lite.

Är ni som hänger här på väg att resa för att vara borta en längre period, eller kortare charter? Jag är lite intresserad av tips på att hyra hus ifall någon kan lite om det?

Vänliga hälsningar Paxa.

• paxa
    syster j skrev 2010-06-18 07:02:11 följande:
    Det är  precis den perioden vi åker.... Sept  och 3 månader framåt med 3 grabbar ,1 ,3 och 5 år. Vi har inte helt bestämt resrutt än. Men vi börjar nog på östra sidan pga att det är minst regn där i sept. Koh Samui/Koh tao, sen åker vi mot Koh Lanta sen upp mot Koh Chang. Detta är vår preliminära  resrutt. Vi har ej heller bestämt om vi ska boka longstay boende hemifrån eller bara boka de först nätterna hemifrån för att sedan boka på plats. Hur ser era planer ut och hur gamla är era barn?
    Hej Syster J!

Vi funderar på sep-nov, mer än så har vi inte tänkt. Vi har också tänkt att börja på östsidan, så jag antar att jag skall försöka hitta flygbiljetter från Göteborg till Ko Samui. Har googlat och hittat Finnair som billigast.

Jag har en snart två årig tjej och en tjej på två månader. De blir 2 år och 2 månader samt 4,5 månader när vi åker.

Vad är Longstay?
  • paxa
    Meramat skrev 2010-06-20 20:38:09 följande:

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

Hej Meramat!

Förra året åkte jag till Phuket med dottern som då var 8 månader. Resan ner gick över natten så hon sov i min famn, vilket gick alldeles utmärkt. Hemresan var lite "tjatigare". Jag skulle sammanfatta det så här, var utsövd innan och ta med dig en stor dos tålamod.

Sammantaget gick det otroligt smidigt. Jag hade laddat med mkt välling...
  • paxa
    Jackie85 skrev 2010-06-21 08:24:50 följande:
    Jag är så rädd att våran absolut största hobby (resor) skall bli något som vi tvingas lägga på hyllan bara för att vi får barn. Jag vet att man brukar säga att det blir vad man gör det till, men ändå så borde det finnas grejer som amn skall ta hänsyn till. Tex ifall jag skulle få för mig att resa redan sommaren 2011 då barnet bara är 6 månader gammalt, är det för tidigt och borde man isåfall satsa på en kortar resa, såsom en charterresa till Grekland? Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.
    Hej Jackie85,

jag har rest en del med min äldsta tjej (hon är snart två år). Förra året hann vi med Åre, Thailand, Italien och Spanien (längsta resan med henne, ca en månad). Så det går alldeles utmärkt.
    Jag skulle säga att största skillnaden är att man har mer bagage, naturligt blir lite mer bekväm samt tar det mesta i ett lite lugnare tempo.

Så oroa dig inte för att sluta resa! Det blir bara ett nytt häftigt sett att göra det på.
    Pia.
  • paxa

hjälm? varför?

köper ni flytväst där nere? till hur små barn finns det? Är det för när ni åker till andra öar eller till vad?

Undrar,
    Paxa.

Ps, trevlig midsommarpå er alla!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)