Inlägg från: stockrosen |Visa alla inlägg
  • stockrosen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Delfinen skrev 2010-06-08 09:26:10 följande:
    SNACKA om att du får!!
    Bokar du hemifrån Sverige förutsätter dem att du är en rik falang och då slår de på REJÄLT på priset. Men boka några nätter så ni slipper stressa runt, utan kan kolla och jämföra i lugn och ro.!
    Ja, jag håller med ovanstående. BOKA PÅ PLATS (förutom de första 2-3 nätterna) för om du inte gillar stället så kan du byta. Har du bokat så har du bokat.
  • stockrosen

Nu måste jag fråga er en sak. Skitlöjligt kommer ni tycka men jag måste.
    Jag har en liten tös på ett år och trots att jag vart i Thailand många ggr innan jag fick barn så blir jag harig när jag fått barn.

Hörde senast häromdagen att 70% av alla streptokocker bakterier är multiresistenta i Asien och att det finns massor av sjukdomar som de små kan råka ut för. Annan bakterieflora etc.

jag VET att man kan råka ut för massor av "skit" här hemma också men man utsätter de små för lite större risker därnere trots allt (denugufeber, salmonella, värmeslag och annat). Jag skulle gärna vilja komma iväg till Thailand i höst (okt-nov någongång) men jag blir jätteharig Skäms

Är ni inte rädda? Eller hur tänker ni?
    Detta är absolut INGEN KRITIK utan mer en oro som jag bär med mig nu när jag planerar vår resa.

• stockrosen
    Tullemi skrev 2010-06-09 07:35:58 följande:
    Stockrosen: jag funderar inte på sådana saker, då blir semestern helt förstörd. Man gör vad man kan för att skydda sig själv och sina barn (alltså det vanliga som vaccination, handsprit och allmän renlighet), mer kan man inte göra varken hemma eller i Thailand.
    Det låter enkelt men det är en konst tror jag att lyckas med sånt om man är lite orolig. När jag läser ditt inlägg så tänker jag dock att jag kanske skall låta bli att åka om jag inte kan hantera det riktigt eller hur. Eller så får jag fundera lite till Men jag tror att livet skulle bli oerhört mkt enklare om man tänkte mer som du  .
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-09 08:52:14 följande:
    jag känner igen harigheten...nu senast funderade jag över dom där livsfarliga maneterna...hur känner i inför dom?
    Ha ha...det är skönt att du tar upp dem för dem har jag också funderat över. . Visst, det är väl inte så vanligt men vanligare än man tror (stod det i en tidning) och eftersom jag har en 5-åring också så blir jag lite orolig över det ......

Äsh, jag får fundera lite till och tänka över det hela...men Thailand (Asien lockar).
    Men jag är nog mer sugen på Koh Samet eftersom jag vart i Phuket och Koh Samui flera ggr redan.
  • stockrosen
    benjamin 040722 skrev 2010-06-11 11:49:56 följande:
    Låter precis som vi =) koh tao, koh samui , där vi gifter oss och Koh Lanta =) Men sen är frågan i vilken ordning =) längtar gör vi iaf. Ska bli underbart att få komma iväg och få semester. Nu börjar snart semestrarna hemma iofs. men för vår del blir det bara en vecka i Stockholm och resten av sommaren hemma. Men vad gör det
    Men ...är det inte dåligt väder under hösten på Koh Samui sidan? sep -dec
  • stockrosen
    syster j skrev 2010-06-11 19:38:19 följande:
    Om jag har förstått det rätt så är den sidan (östra bäst vi den tiden minst antal regntimmar, i alla fall i september)På den sida så börjar lågsäsongen i november och då börjar väl högsäsongen i övriga . Om jag inte har blandat ihop det helt och hållet!!! Vi har i alla fall funderat på den östra sidan i september just pga av att lågsäsongen ej har startat där än. Södra Thailand har många regntimmar under september.....
    okej, så det är ett "byte" någongång i november......okej....det var bra att veta.
  • stockrosen
    benjamin 040722 skrev 2010-06-11 19:38:39 följande:
    Vi kommer vara på den sidan i januari-feb. Jag vet inte hur vädret är varken då eller före, men bra mkt bättre än svensk sommar iaf

Var i Asien och reste runt juni-aug då det skulle vara regn period. På 3 månader kunde vi inte besöka stranden 2 ggr pga regn... alla andra dagar sken solen (visst det regnade i b l a n d på natten, men det kvittar juh  )
    Jo, sommarmånaderna är sällan problem (har tillbringat flera somrar där) men oktober är (vad jag hört) väldigt blåsig och regnig. På phuketsidan i alla fall.

Igår läste jag om Koh Samuisidan men då stod det att nov dec är dåliga där.

Det är inte lätt att komma ihåg allt
  • stockrosen
    Mawe123 skrev 2010-06-15 20:31:16 följande:
    Tack, ja det hoppas jag med!

Just nu är han väldigt lugn, ramlade med cykeln för två veckor sedan och spräckte mjälten. Blev ambulans färd till sjukhusset och en vecka inlagd, så nu är han nyss hemkommen och ganska spak, inga fysiska aktiviteter på 3 månader säger doktorn, trist sommarlov säger sonen..
    Näää, vad tråkigt men vad skönt att det gick bra trots allt. Hur gammal är han?
  • stockrosen
    Mawe123 skrev 2010-06-15 22:18:46 följande:
    Han är en rörlig 10-åring =)
    ..som kommer att få det tufft att vara stilla hela lovet..
    Ja, verkligen.
    För några år sedan när jag var låg inne på sjukhuset med min son så mötte vi en 13-åring som ramlat med sin sparkcykel och brutit bägge handlederna. Det var maj månad och han hade också hela sommaren framför sig.....det var verkligen jättejobbigt för honom eftersom han var tvungen att ta hjälp av andra när han skulle torka sig....inte så kul för en 13-åring ...kommer nog aldrig att glömma honom
  • stockrosen
    Thegran skrev 2010-06-22 18:21:33 följande:

sitter i lite pengafunderingar, igen.
    vad tror ni om 40 000 i fickpengar (mat, transport, utflykter, shopping) under 6 veckor?
    vi är två vuxna och en tvååring.

slå man ut det per dygn blir det väl en 800 kr ungefär, vilket är mycket pengar. Men det handlar ju inte om 800 kr dag, utan utflykter, slutshoppingen i bkk och så ska ju rymmas där i.

Har möjlighet att överskrida budgeten,  men vore skönt att ha ett litet hum om vad vi ska satsa på att ha kvar när vi kommer hem :)

förövrigt; har någon koll på om det går att hyra vanliga cyklar på Lanta?

Är det med eller utan boende?
    För jag funderar på samma summa, samma längd fast med boende....det kanske blir för lite?

Nu har jag inte vart i Thailand på 5 år och vet inte hur det ligger till med priserna men visst kan man väl bo realtivt bra för 1400 bath natten?
    Och vad äter man för? Vad kostar frukost, lunch, middag?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)