Ni med deprimerade partners - prata av er?
Nu börjar det kännas lite jobbigt igen... Det var så skönt när min man blev inlagd och fick ny diagnos och ny medicin. Litium är det enda som har fungerat riktigt bra på min man. Hans irritation, ilska och skruvade argument försvann. Hans rätta värderingar kom tillbaka och han visar omtanke om både mig och barnen.
Men biverkningen blev extremt orolig mage. Nu har han varit illamående och haft diarré i snart en och en halv månad. Han har fått en annan variant av litium, som man bara kan få på licens, och den började han med i förrgår kväll. Men än har det inte blivit någon förbättring.
Vi är både oroliga att han ska behöva sluta med litium. Jag märker att han börjar försvinna bort igen. Han går och lägger sig runt 19.30 med barnen. Han orkar inte vara uppe längre, dels pga att han inte får i sig tillräckligt med näring, dels pga att han blir trött av att må illa och gå på toa hela tiden. Han vaknar även under natten av illamående, eller för att han måste springa på toa. Sen vaknar han med illamående, och har svårt att få i sig frukost. Den senaste veckan har han varit på dåligt humör redan när han vaknar. Inte som förut, när han skyllde på alla andra. Men han suckar, hänger med huvudet och har dåligt tålamod om något krånglar. Konflikterna med barnen börjar bli fler igen.
Jag förstår honom. Jag beundrar honom för att han orkat hålla humöret uppe så här länge. Men jag är, som sagt, orolig för hur det här ska fortsätta. Det är ett ödets hån, att när det äntligen finns en medicin som hjälper mot det psykiska, så funkar den inte fysiskt!