Ni med deprimerade partners - prata av er?
Anonym (bipolär sambo) skrev 2010-10-24 21:12:36 följande:
detta verkar vara en tråd för mig. min sambo är troligen bipolär och utreds just nu. under tiden sjlälvmedicinerar han med alkohol mest varje dag. detta tar verkligen kål på mig och funderar på att lämna, men inte så lätt när man har två små barn varav ett under 1 år...När jag skrev i tråden den 26 september var det som värst. Sedan dess har det verkligen börjat hända saker. Min man gick med på att lägga in sig, och jag och barnen fick några dagars andrum. Maken blev visserligen utskriven innan han hade kommit ur sitt "anfall", men han fortsatte ha nästan dagliga besök på avdelningen, till arbetsterapeut, psykolog (som utreder honom för adhd), läkare och samtalskontakt. Och för drygt två veckor sedan började den nya medicinen verka. Litium. Han är plötsligt den kloka, kärleksfulla, förstående man jag känner igen från förr. Men han har jobbiga biverkningar från medicinen, så han mår fortfarande väldigt dåligt, fast inte psykiskt.
Min man har tagit upp kontakten med sina anhöriga igen, och bett om ursäkt. Han är bra med barnen. Han kan hjälpa till mer hemma, även om kräkningar och diarre sätter ner orken. Jag kan börja slappna av...men istället kommer sorgen, ilskan och besvikelsen. Först nu har jag tid och möjlighet att känna efter fullt ut, och då känner jag hur himla sorgsen jag är över att det senaste året har varit så tungt och ensamt för mig.
Min man vill och klarar att ta emot min ilska och sorg. Han finns här för mig nu, äntligen. Men jag har så himla svårt att gå vidare. Dels vet jag ju att han kommer att svänga igen nån gång. Men det jag brottas mest med är nog att det liksom känns förnedrande att typ kasta mig i hans armar efter att ha blivit avvisad i ett år. Som om jag vore en dörrmatta som tacksamt tar emot smulorna han kastar till mig. Samtidigt vet jag ju att det handlar om sjukdom, och att han har lidit lika mycket som jag av att mentalt isolera sig från sin familj.
Nån som känner igen sig och kanske har nåt knep? Jag tycker att jag har gråtit, skällt, sörjt och ältat färdigt nu. Jag verkligen längtar efter att vara nära min man. Vi kan kramas en stund, men efter några minuter bubblar ilskan upp igen. Det är nåt inom mig som håller emot, och jag kan bara inte släppa det.