Ni med deprimerade partners - prata av er?
Jag tycker det är skit att jag ska behöva ta på mig det mesta ansvaret kring vår ekonomi noch samtidigt knappt få några raka svar.
Jag har alltid sett det som självklart att den som för tillfället är starkast stöttar den som är svag eller mår dåligt. Det var därför vi gifte oss - för att vi ville ta ansvar för varandra i vått och torrt. Att dela livet fullt ut betyder att man delar även på det som är nattsvart och hopplöst.
Men nu har jag varit den starka i sju år. När den ena partnern är sjuk, blir det aldrig så att man växlar roller.
För ett halvår sedan ungefär kände jag att all stöttning, uppbackning och allt ansvarstagande har börjat slita på mig. Jag orkar nog minst ett år till, kanske ännu längre, men då känner jag att jag skulle vilja ha några garantier. Om någon kunde lova mig att min man kommer att bli helt frisk, så frisk att det skulle kunna finnas utrymme även för mig att falla (utan att barnen eller relationen kommer att bli allvarligt skadade), skulle det kännas mycket lättare att kämpa på.
I bakhuvudet, precis som du antyder när du berättar om din mamma, finns farhågan att det alltid kommer att vara så här.
En annan oro jag har är att min man behöver mig för att själv kunna stå upp, att han behöver mig som nån slags vårdare/stöttare/terapeut/hushållerska, snarare än en kärlekspartner. Jag känner mig inte utestängd från hans tankar, som du. Här är det nästan tvärtom - vi lägger ner jättemycket tid på att prata om hans tankar, känslor och beteenden.