För ett halvår sedan ungefär kände jag att all stöttning, uppbackning och allt ansvarstagande har börjat slita på mig. Jag orkar nog minst ett år till, kanske ännu längre, men då känner jag att jag skulle vilja ha några garantier. Om någon kunde lova mig att min man kommer att bli helt frisk, så frisk att det skulle kunna finnas utrymme även för mig att falla (utan att barnen eller relationen kommer att bli allvarligt skadade), skulle det kännas mycket lättare att kämpa på.
I bakhuvudet, precis som du antyder när du berättar om din mamma, finns farhågan att det alltid kommer att vara så här.
En annan oro jag har är att min man behöver mig för att själv kunna stå upp, att han behöver mig som nån slags vårdare/stöttare/terapeut/hushållerska, snarare än en kärlekspartner. Jag känner mig inte utestängd från hans tankar, som du. Här är det nästan tvärtom - vi lägger ner jättemycket tid på att prata om hans tankar, känslor och beteenden.
Ja, garantier vore väldigt skönt att få känna av..... Bra att han pratar med dig, men hoppas ni kommer någon vart så du inte fortsätter ha de tankarna, att han är beroende av dig som stöd och inte kärlekspartner.
Jag känner nu igen som dig att jag skulle säkert klara av allt ett bra tag till, just om det fanns garantier. I nuläget står jag på mig. Jag vill inte äventyra hans tillfrisknande, så detta med årsskiftet, det finns enbart i mina tankar....
Här har allt tagit en intressant vändning. Nu har min man pratat lite mer om vad han behöver; arbetsträna med andra uppgifter om möjlighet finns, så just nu är jag i full färd med att få honom att förstå vikten av att han tar ett samtal med chefen under ledigheten och får det att hända, för annars kommer han våndas över tillbakagång till det som varit, om han inte bestämmer sig för att gå själv.
Det går väl så där. Eftersom vi arbetar nära varandra så har jag varit på samtal med chefen.... efter att ett oroligt fackombud pratade med mig.
Min man är nära uppsägning nu för att han håller sig undan, svarar inte i telefonen då chefen ringer, svarar inte på mail och chefen har tom åkt hem till oss då jag jobbade....ingen var hemma dock, så det var lite galet med oanmält om än att jag har viss förståelse, då det är svårt uppenbarligen att få kontakt.
Så, jag känner att jag har en tung börda att bära för tillfället, så därför har jag inte skrivit. Första tiden på jobbet har krävt sitt också. Sen har jag precis fått reda på i allt elände att jag är gravid.... så det är så fruktansvärt mycket att tänka på. En liten olycka och det hände, bara så där och första barnet fick vi vänta på i flera år. Vad är oddsen att allt kom på samma gång?
Nåväl, ska till bm i veckan och prata med henne och få stöd. Samtidigt som jag fortsätter jobba heltid och försöker trotsa min trötthet och trycker undan mina privata bekymmer på jobbet. Märks att jag är stressad för jag har fått eksem på överkroppen...
Just ja, arbetet. Det finns inga intyg sen i mars, fast min man säger att han har skickat in de. Han säger att han ska ordna med kopior så det finns. Sen måste han förbereda samtal med chefen....hoppas hoppas hoppas. Jag har erbjudit mig att följa med då jag ändå blivit så indragen i allt redan.
Jag kommer stanna hemma imorgon från jobbet. Idag har jag vilat tre ggr, flera timmar åt gången medan huset har varit tomt, mått illa och knappt fått behålla maten.
Funderar på att gå på anhörigsamtal ändå, fast jag blir så irriterad. Jag har gått så många ggr på samtal för egen skull....så jag vet inte hur jag ska bemöda mig att ta hjälp nu. Fast vi behöver stöd, båda två mamman. Jag ska faktiskt bryta tystnaden och ringa min mor i slutet av veckan så hon blir mer införstådd i hur tufft allt är.