Ni med deprimerade partners - prata av er?
Får jag låna er tråd?
Hur vet man om ens man är deprimerad?
Jag håller nu på att skiljas från min man som har ägnat hela vårt förhållande åt att hålla mig utestängd, men det kan han inte se. Först nu hra han börjat gå till terapeut, men är fortfarande på det stadiet att han inte vet något om sig själv.
Han har aldrig kunnat svara annat än "vet inte" eller " jag bryr mig inte" på frågor, och då gäller det alltifrån vilken mat vi ska ha till vad han vill med sitt liv, oss etc.
Han har aldrig varit sjukskriven, tvärtom, går till jobbet när alla andra normalt stannar hemma för att man är sjuk. Hans chefer har ibland ringt mig och sagt till mig att hålla honom hemma...
Han har inte haft en bra barndom, men ingen fysisk misshandel. Han kan dock inte se på sin uppväxt klart och tydligt. Vill inte gå in på detaljer, men med tanke på hur hans föräldrar är så är det märkligt att han ens anser sig ha ett förhållande till dom! Hans syster har också en massa problem som tar sig uttryck på annat sätt.
Mot mig har han alltid varit avig, hållt mig undan, gjort allt för att jag inte ska lita på honom eller kunna räkna med att han finns där för mig, för oss. Han har tagit ut all sinaggression och sin skit på mig, men kan inte se att han gjort något fel. Därför stannar jag inte längre, nu ger jag upp. Han VILL ju inte se att han mår dåligt.
I förhållande innan mig flydde han också, men då var det mer fysiskt. Med mig så har det varit mer psykisk flykt.
Han älskar att umgås med barnen, på sina villkor. Han är som ett barn själv. Inkonsekvent, otydlig och beter sig barnsligt vid konflikter, även med barnen. Han söker hela tiden deras bekräftelse (även om han även ger dom bekräftelse, men som sagt bara på hans villkor). Samma med mig, får han bara sin bekräftelse så verkar allt vara frid och fröjd, men får han inte det eller jag ställer krav så är allt ett helvete.
Kan han kanske ha en depression? Det negativa går ju i perioder, men samtidigt är det ju så här hela tiden. Bara det att i negativa perioder så agerar han ut det.
För så som jag har haft det önskar jag ingen. Jag har nästan gått under av att hålla uppe förståelsen och orken och styrkan av att se HONOM och inte det "SJUKA".
För hur gör man när man ska stötta någon som bara ger en skit helt enkelt? Min man har aldrig varit intresserad av utflykter eller semestrar, det är alltid jag som får dra igång det och planera. Det är pust, stånk och stön och allt är jobbigt, men det vill han inte erkänna. Han kan inte ens städa undan bordet efter middagen med barnen i närheten utan att bli irretar för det är så j-a jobbigt att bli störd. Han kan inte diska och sen få att telefonen ringer, då blir han irriterad och stressad. Och han anser sig vara stresstålig! Han som mår dåligt rent fysiskt av stress!
Jag hoppas han ska få hjälp av terapeuten, om inte annat så för våra barns skull och ffa för hans egen skull. För även om jag inte orkar längre så älskar jag honom och önskar att vi en dag ska orka vara tillsammans igen.