Anonym (mamman) skrev 2010-04-08 23:29:00 följande:
Jag tycker det är vettiga tankar och frågor. Jag tror det är bra att komma överens om olika stopp-datum. Annars finns det en risk att man harvar på utan att få en uppfattning om ifall det går framåt eller bakåt. Till slut kanske man har överskridit gränsen för vad man orkar med för länge sedan, och då är man antingen ett vrak själv oxå, eller så gör man slut i ilska och frustration, och får ett ex som sätter sig på tvären.Vårt nästa stopp-datum är början av juni. Om min man mår lika dåligt då, ska vi sälja gården och flytta till lägenhet. Jag har tagit upp det många gånger genom åren, men min man har sagt nej. Han skulle bara må dåligt och känna sig instängd i en lägenhet. Men äntligen har jag fått honom att inse att det blir för tungt för mig att sköta gården själv de perioder han inte fungerar. Det är inget hot eller ultimatum - det är helt enkelt en realistisk och konstruktiv lösning.
Jo jag inser nu efter så lång tid att något måste hända. Jag kan inte gå ett år till och vänta och se vad som händer, vart vi är på väg, vad vi ska göra i framtiden. Jag kan gå framåt själv. Ska ta tjänstledigt och studera, men ändå så känner jag att min mans "vet inte" hindrar mig från att verka fullt ut.
Som du säger så vill jag att vi hellre sätter någon preliminär tidsplan och mål för att må bättre. Inte bara "jag ska prova jobba ett tag och se hur det går. Sen får jag se". Han mår inte bra av jobbet, men ska vänta och se hela tiden.... Igår sa jag att jag bara vill ge det till sommaren och sen måste vi ta ett beslut kring vart vi är på väg.
Vi har pratat länge om att sälja huset och flytta söderut. I väntan på barn så har vi bromsat allt, varit orolig över att ha bra ekonomi och hus så vi har fryst mycket förändringar.
Det låter bra planen ni har att sälja och flytta till lägenhet. Jag älskar vårt hus men jag har inget emot att köpa en bostadsrätt och hitta något som ger oss mer energi tillsammans. Det är tufft att försöka fixa allt själv. Nu är min man hos svärföräldrarna och huset är tomt. Jag tänkte städa och dona men jag känner mig helt slut och tankarna går på högvarv.
Som du säger vill jag inte vara ett vrak som till slut skriker "Jag vill inte längre" utan jag vill ge det en ärlig chans då vi firar 13 år tillsammans.... känns som att man inte bara kastar bort det.