• tildabelle

Vad tycker du om namnet Kristian?

När vår son föddes så ville jag att han skulle heta Jonatan. Pappan var inte alls förtjust i namnet men jag ville så gärna ha det så då fick det bli Jonatan.

Smarta jag lovade då att om vi får en till son så får pappan bestämma namnet även om jag kanske inte är så jätte förtjust i just det namnet.

Nu ska vi få vårat andra barn i juni och vi har enats om ett flicknamn. Men eftersom sambon skulle få bestämma eventuellt pojknamn så har han nu valt Kristian.

Jag är inte alls förtjust i det namnet men undrar nu vad ni alla andra tycker om just det namnet.

Är det fint?
    Passar det med Jonatan?

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Kristian?
  • BillyX

Jo, det är ett fint namn, men låter kanske lite gammaldags numer.

• DenNamnbitne
    tildabelle skrev 2010-03-27 20:30:19 följande:
    Ang stavning så är vi båda finska och väljer därför stavningar utan H. (i bägge namnen)
    Är Kristian en finsk stavning, det visste jag inte. Kristian är ju även den svenska stavningen medan Christian mer är internationell. Jag tycker att Kristian är så himla mycket stiligare än det krångliga Christian.
  • hallencreutz89

tycker det är fint men föredrar med ch, christian alltså. Men det kanske är för min pappa heter det så jag är van vid det

• spöke

Kristian är fint. Tänk bara hur mkt värre det hade kunnat bli... typ Lenny eller nåt.

• anne h

Christian är det vackraste namn jag kan tänka mig på en pojke, men som jag skrev med stavningen "Christian" (så finne jag är.. ;-.))

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • tildabelle

Det ser kanske lite finare ut med CH än bara K. Men vi vill inte krångla till stavnignen i så fall :P Det låter ju iaf lika när man uttalar det =)

Härligt att så många gillar namnet. Jag börjar bli mer positiv till det nu när man fått en tid på sig att fundera. Men som sagt, vi vet inte än om det blir en flicka eller pojke :P (9 veckor kvar)

• Thezzan76

Tycker Christian är ett jättefint namn. Vi valde mellan Christian och Christoffer, och det blev Christoffer. Det passade honom bäst

• människa

Jag gillar det namnet. Har en släkting som heter Kristian och så har jag träffat en bebis som heter Christian. (Båda är finnar {#lang_emotions_wink}

• elenaelisa

Min bästa vänninas pojke heter Jonatan Kristian, jättefint tycker jag!

• tildabelle
    elenaelisa skrev 2010-04-06 11:05:16 följande:
    Min bästa vänninas pojke heter Jonatan Kristian, jättefint tycker jag!
    Hehe, ja då passar ju namnen ihop iaf {#lang_emotions_laughing}
  • McIris

Jag skulle aldrig gå med på ett namn som jag inte gillade!! Min man o jag var överens om att vara överens, ingen skulle bli övertalad. Med den andra blev det varken från min eller hans lista, utan vi kom på ett namn som både gillade.

• tildabelle
    McIris skrev 2010-04-10 18:23:51 följande:
    Jag skulle aldrig gå med på ett namn som jag inte gillade!! Min man o jag var överens om att vara överens, ingen skulle bli övertalad. Med den andra blev det varken från min eller hans lista, utan vi kom på ett namn som både gillade.
    Alla har ju sina sätt =)
    Som sagt, jag bestämde första, då är det sagt att sambon bestämmer andra =)
  • Helix82

Min son heter Kristian och är 14 år. Har alltid gillat namnet sedan tonåren och han har alltid varit den enda på både förskola, fritte o skolan som hetat Kristian.????

• skolios

Fint men känns ju lite omodernt. Ett namn som nog hade sin storhetstid på 80-talet.

• Xenia

Jag tycker Kristian och Jonatan passar bra ihop. Både är klassiska namn och båda är internationella.

Det var du som fick välja namn till första barnet. Vad tycker pappan nu, gillar han namnet Jonatan nu när det förknippas med sonen? I så fall blir det väl samma sak för dig med Kristian.

• Maymom

Jättefint.

Tycker själv med ch är finare. Och oavsett vilket får man nog alltid frågan om det stavas med k eller ch.

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Kristian?