• Irma

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Annica P skrev 2011-07-23 17:26:21 följande:
    miss nöjd: Underbart med goda nyheter! Grattis och lycka till!

Ninnin: Den "expert"-läkare som vi träffat påstod att de fyra MA vi haft då, troligen berodde på att fel ägg och spermie träffat varann. Enligt honom är det vid ivf inte ovanligt att 7 av 10 befruktningsförsök inte är livsdugliga. Många läkare hävdar ju "otur" och i vissa fall har de säkert rätt, i andra inte. Vi har testat spermiekvalitet i missfallsutredningen (jag har krävt det mesta jag haft vetskap om), men inte ägg. Vår närmaste läkarkontakt tror dock på immunologiska problem. 
    Jag tror inte ett dugg på att det skulle vara otur! Tror mer på teorin att man i Sverige inte jobbar efter immunologiska förklaringsmodeller vid ivf. Hade dom gjort det skulle resultatet säkerligen bli bättre än "7 av 10". Tänk vad många par som inte skulle behöva (kanske?) lägga mer pengar än nödvändigt om man undersökte även immunologi vid utredningar. 
  • Irma

Äntligen dax: Grattis till fint KUB! Jag åt trombyl fram tom v:37+0

qatterin: Grattis! Skönt att du fick bli positivt överraskad!  

• Irma
    NN: Jag började strax innan ÄL och tog t.o.m v.26+0. Tog det såpass länge pga eksem som blossar upp vid graviditet. Min läkare trodde främst på effekten av preden innan implantationen. Alltså effekt på eventuellt för höga nivåer av NK-celler i livmodern. Men även att det gav effekt under graviditeten också.

Svårt att veta hur man ska göra med preden om man vet att det tar ett tag att bli gravid Vad säger läkaren? Vad är för lång tid att behandla om det inte tar sig på länge?
  • Irma

NN: Förstår ditt dilemma... Jag hade under min graviditet funderingar/oro kring biverkningar på min kropp av preden. Men både min läkare och barnmorska (på spec MVC) lugnade mig med att det var en såpass liten dos(10 mg). Att dom haft flera patienter som stått på högre doser längre tider pga bakomliggande sjukdom, utan att få problem. Men förstår ändå att det är svårt att veta/bestämma sig för hur du ska göra. Det är ju inte helt riksfritt.

• Irma

NN: Jag fick preden mot missfallen. Eftersom jag inte fått ta några mer ingående immunologiska prover tagna tyckte läkaren att vi kan testa och se om prednisolonet kan motverka missfall. Och det gjorde det ju för mig Tror absolut att det kan ha effekt om du dessutom har en konstaterad bakomliggande sjukdom. 

• Irma

TT: Härligt!

miss nöjd: Grattis! Skönt att du fått en så bra bm! Det är så viktigt för såna som oss. Bara vetskapen att man kan få lyssna på hjärtat när som gör att man blir lugnare. 

• Irma

sissela: Grattis!

Ninnin82: Jag är helt övertygad om att du kommer att få gå därifrån och känna dig omhändertagen!

Är det någon som vet någon privatgyn som är landstingsknuten som gör utredningar vid sekundär barnlöshet, i GBG? 

Frågar för en väns räkning. Dom har en liten kille. Men tvåan vill inte ta sig. Enligt repro på sahlgrenska måste dom ha försökt aktivt i 2 år innan dom tar sig an dom... Dom har försökt över 1 år nu.

• Irma

TT: Fortsätter hålla tummarna! 

nybliven fru: Vad är det för parametrar som har vobblat för dig? Jag slutade med fragminet v:36+0.

Javisst: Lågmolekylärt heparin (Innohep eller fragmin) och acetylsalitylsyra (trombyl eller albyl) verkar olika. Minns inte hur. Men vet att det är så, min läkare förklarade någongång... Bäst hade varit att ta både. men den ena är ju bättre än inget! 

• Irma
    MCT79: Tack för förklaring. Typiskt mig att göra det mer komplicerat än det är!

Miss nöjd: Grattis!

Petit: Välkommen hit! Jag hade 5 MA innan jag fick min son i juni i år. Den lyckade graviditeten medicinerade jag med fragmin, trombyl och prednisolon.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14