Fy vilken besvikelse detta läkarbesöket var! Jag hade ju hoppats få några svar eller hjälp att komma vidare men den enda rekomendationen var: hem och försök igen - skulle ni få ytterligare två missfall KANSKE vi kan få komma tillbaka... Läkaren sa att alla provsvaren var normala men jag har inget vidare förtroende för honom så nu behöver jag er hjälp mer än någonsin!
Jag begärde att få provsvaren uppkopierade och fick med mig dem hem direkt så jag vill gärna ha er hjälp att tolka svaren - är de verkligen helt normala eller finns det något att gå vidare med? Jag förstår inte heller vad allt innebär så om någon vet får ni gärna förklara lite, tack!
Fosfolipidantikroppssyndrom (ELSA):
Ak mot B2-glykoprotein 1 igG: NEGATIV
Ak mot kardiolipin igG: NEGATIV
Kromosomutredning
Konventionell cytogenetisk analys på G-bandade metafaser efter 72-96 timmars odling av lymfocyter. 11 analyserade metafaser. Kromosomkvalité: 400 band.
46,XX (mig)
46, XY (min man)
Koagulationsprover (?)
P-APTT: 29
P-PK: 1,0
P-dRVV screen: 0,85
P-dRVV tid: 32,9
P-dRVV ref: 38,8
APTT och resultat vid dRVV-test (dilute Russel Viper Venom) talar emot förekomst av lupus antikoagulens. Inga hållpunkter för förekomst av kardiolipinatikroppar av igG-typ eller B2-glykoprotein I-antikroppar (analyserat på Immunologlaboratoriet)
Sköldkörteln;
S-T4 fritt: 20
S-TSH: 0,22
Det enda jag förstår är att TSH är lågt (har opererat bort sköldkörteln för många år sedan och medicinerar med levaxin dagligen) men det är ju bättre än att det är för högt.
Men vad betyder allt det andra? Det verkar ju som om de testat något som har med immunförsvaret att göra men jag gissar att det inte är lika heltäckande som Dr. Beer förespråkar...
Och kanske viktigast... vad gör man nu?? Går privat, ber om fler prover eller gör som läkaren tycker och försöker igen... suck...
(Det blev väldigt långt men jag hoppas att några av er med mer erfarenhet orkar läsa och svara, jag uppskattar det verkligen!!)