• Irma

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Sophan: Har du testat Strandkliniken? Anette Sjösten har jag för mig är bra där när det gäller missfall... Har hört gott om något ställe på Odeplan om jag inte minns fel. Kan det heta ultra-gyn någonting? Vet inte om ultra-gyn pysslar med missfall iufersig. Men man kan kanske kan ringa och kolla?

• Irma

Ätligen dax: Ja, det är guld värt att få sin oro tagen på allvar. Min barnmorska konstaterade häromdagen att jag inte alls behövt så mkt extra stöd som vi i början trodde. Själv trodde jag att jag skulle vara halvt skräckslagen hela vägen igenom och behöva minst en handfull psykologer. Men både min läkare och barnmorska har varit väldigt lyhörda och förstående på minsta lilla "fjantiga" oro från mig. 

Ninnin82: Håller tummarna  

• Irma

Sophan: Skitregler dom har då Håller med TantT, ring någon gyn och be om koll!

Ninnin82: Jag vet av erfarenhet att Dr.MH är dålig på att använda e-recept. En gång hade jag bråttom med ett recept, då jag glömt säga till att jag behövde mer sist jag träffade henne. Då skickade hon ett pappersrecept via snigelpost! :-O Säger som TantT, ring specMVC och prata med barnmorskorna. Dom är alltid trevliga och hjälpsamma där uppe. Berätta att du haft många mf, att du behöver medicinerna nu. Förklara att det är akut! Någon annan läkare måste kunna skriva ut ett e-recept så att du har det idag. Borde ju stå i din journal att du ska ha progg.

• Irma

Sissela: Har tyvärr ingen erfarenhet av pregnyl. Hoppas någon annan här inne kan hjälpa dig.

• Irma

Äntligen dax: Känner igen mig. Även om jag fick se ett bra VUL i V:6-7 eller V:9 så kunde jag inte lita på det och slappna av. Tyvärr. Det som höll mig uppe var att tänka att man gör det mesta man kan såsom att ta sina mediciner, försöka att inte stressa osv. Tog en del i taget, till nästa VUL liksom... jag hade också bruna och rosa flytningar hela tiden t.o.m vecka 13. Inget kul som gör en mer hoppfull direkt. Men som sagt, ta en vecka i taget! Mitt ända råd. Försök att inte stressa upp dig oroa dig. Man kan ända inte göra så mkt mer än man gör.

Sophan: Fy vilket trist bemötande "Käck" läkare som tycker att lite fest och alkohol är bra sådär i början...

• Irma

Ninnin82: Segt att hon missade det Är inte likt henne. Något som ibland kan vara bra är att ringa flera gånger till banrmorskorna. Om hon inte ringt upp. Normalt jobbar hon ju bara tisdagar och torsdagar på spec.mvc. men ibland är hon där ändå andra dagar. Trist att behöca vänta en månad innan ni kan köra igång. Men hoppas ändå det gör något gott

• Irma
    Ninnin82: Jag tror inte att progesteronet är det avgörande. Men förstår att det känns bättre med hela paketet.

sissela: Ja, det börjar närma sig. Känns rätt overkligt. Samtidigt som det är hur verkligt som helst  

Grattis till graviditeten! Har du testat hela betteriet av mediciner någon tidigare graviditet? 
  • Irma

Ninnin82: Förstår att du inte mår så bra av att behöva tänka på att du eventuellt måste genomlida ännu ett missfall Hoppas du slipper det!

TT: Grattis! Längre ska ni komma också Håller tummarna!

• Irma
    TT & Bettan: Jag hade faktiskt en diskussion med en läkare idag (var inne på TUL) om effekterna av kortison. Han tyckte inte att det finns belägg för effekter på människa, precis som du säger. och så låga doser som vi med habituell abort tar tyckte inte han borde påverka. Finns ju andra patientgrupper som tar mkt högre doser hela graviditeten igenom. Precis som min barnmorska på spec.MVC också säger... Jag hoppas dom har rätt.

Maria: Knepigt det blir med procenten... Något som är tydligt med dom där är väl att efter 3 missfall blir siffrorna sämre. Och om det är salhgrenska som inte tror på immunologiska förklaringsmodeller till missfall så är det väl inte så konstigt att oddsen blir sämre och sämre enligt dom... Om man får ett 3:e missfall och inte får behandling. Tänker jag...
    Hoppas du slipper ett 3:e missfall!

Sissela: Jag tog prednisolon till v:26+0. Det för att jag vid graviditet utvecklar jobbiga eksem. Men då med utfasning sista 2-3 veckorna. Hade bara 2,5 mg sista två veckorna. dessförinnan en längre period med 5 mg.  Jag tog fragmin till 36+0 och trombyl till 37+0.

Javisst: Grattis till Anette! Så skönt när man får ett bra bemötande

Ninnin82: Håller tummarna att du får fortsätta bli blå på magen länge till  
  • Irma

sissela: Ja du borde trappa ner efter första trimestern då det "bara" är förebyggande.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14