Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

MtA: Ingen aning. Beror nog på. Antar att en del har paketerbjudanden och en del tar betalt per prov. Du får nog ringa runt och kolla helt enkelt. Eller bara skippa vidare provtagning och satsa på att hitta någon som kan tänkas skriva ut det du behöver.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

MtA: De rien.

qatteriin: Man skall ABSOLUT ligga under 2,0. 2,0 är MAX vad TSH får komma upp i om man har fertilitetsproblem. Blir så trött på inkompetensen. *morrar* Och 3,5 är ta mig 17 inte inom normalområdet ens för den som INTE vill bli gravid; man har ju (eller kommer inom det snaraste) sänka rekommendationen till 2,5 för alla. Men LÄSER de inte forskning i öht läkarna? *morrar-lite-till*
    Bra att du fick ta om iaf proven; ligger det över 2,0 nästa gång också så tycker jag att du skall kräva att få levaxin. Jag fick intyg från en annan läkare på SU (för di gick på SU var det inte så?) att ge till min MVC, där hon tydligt skrev att TSH aldrig får stiga över 2,0.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    MammaSusan81 skrev 2010-10-15 16:42:56 följande:
    Angående TSH-värdet hittade jag detta : skoldkortel.blogspot.com/2010/08/tsh-over-25-...
    Numera säger ju de riktigt pålästa att tom 2,5 är på tok för högt. Har någon artikel liggande någonstans där man sett ökande risk för missfall från typ 1,1 och uppåt... Skulle aldrig gå med på att låta mitt TSH springa över 2,0, då river jag stället.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

qatteriin: Ja, ännu har jag inte hört någon med habituell abort som är nöjd med hur man behandlats på SU. De är verkligen ruskigt inkompetenta på det området. Jag orkade inte ens skicka klagobrev (även om jag vet att många kommit fram den vägen, vilket är helt sjukt) utan valt att hitta andra vägar istället.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Annica: Hoppas att de fick bort den nu och att det faktiskt kan förbättra chanserna avsevärt till nästa försök. Det är kanske inte hela förklaringen till dina missfall, men det skulle ju kunna vara en delförklaring till att du fått upprepade missfall.

Daniela: Usch och fy. Been there, felt that. Ingenting att känna sig gnällig över. Jag gick på SSRI hela våren för att det helt enkelt blev för mycket (förvisso var det min hunds död som slutgiltigt puttade mig över kanten, men..). Inget konstigt alls när man är i vår situation. Tveka inte att söka hjälp om det blir för jobbigt! *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Dara: Hej och välkommen. Beklagar dina missfall. Hur högt TSH hade du eftersom du fick förbud att försöka tills det gått ner? Tänker att det med stor trolighet i så fall kan vara orsaken till dina missfall; vore jag som dig hade jag väntat på att skk skulle komma i balans och sen försöka igen utan att ta till något annats (än på sin höjd progesteron). Hur som helst lär det bli svårt att hitta en läkare som skriver ut mer efter "bara" två missfall då det ju krävs minst tre mf/ma för att få diagnosen habituell abort och därmed rätt till utredning.
    Men jag tror som sagt att du kan ha gott hopp bara du får ner ditt TSH under 2,0.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

qatteriin: Kan ju vara TSH som spökar; man blir onekligen trött och seg när det stiger. Jag märker det direkt, för jag blir trött och hängig och så värker det i lederna (främst händerna och axlarna).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Med mig är det bara bra; trött som en gnu, men det får man stå ut med. Blir alltid helt sänkt på hösten, klart sämsta årstiden för Bettan.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14