Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Vilja: Beror på när du skall ta  proverna. Bra att sluta med ASA åtminstone någon vecka eller två innan proverna för att vara säker. Har dock för mig att TT brukar säga att det räcker med en vecka.
    Tycker annars att det kan vara bra att fortsätta med ASA trots blödning eftersom det inte alls behöver betyda att det är kört. Om du inte känner dig ruskigt säker på att det verkligen ÄR kört igen.
    Hade själv en rätt rejäl blödning ibörjan och var verkligen HELT säker på att det var kört, men det var det uppenbarligen inte.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Vilja: Skräp också. men hoppet är det sista som dör..

grisolle: då skulle jag lagt krutet på fragmin eller innohep. ASA fixar du ju lätt själv, pred går alltid att få tag på OM ni vill testa det och progesteron tvivlar jag ärligt talat lite på om det gör så stor skillnad. Skönt att ha om man ändå får det, men måste man välja så är fragmin/innohep ett säkrare kort. tror att det hjälper betydligt fler .

Mula: Hoppas på det bästa.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Mula: Härligt!

Sushikatten: ja, jag håller med om att det är smart med uppehåll inför ÄP; konstigt att de inte sagt något om det tidigare. Hade jag varit du så hade jag öht inte tagit vare sig innohep eller ASA förrän dagarna innan återföring (dvs som ÄL för oss som inte gör IVF).

Med mig är allt bra och det tickar på åt rätt håll. Skall till Hbg igen om ett par veckor igen, var ett tag sen sist.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: hipp hipp hurra! Vad underbart vännen. Nu får vi hoppas att pred gör hela skillnaden; och det tror jag verkligen.

sushikatten: Ja, det räcker ju gott med ett.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: ja, tänkte att en 4klöver kunde bringa lite tur. Bådar verkligen gott att eksemen håller sig borta; precis som du säger så funkar pred uppenbarligen då.

grisolle: Vid en snabb titt ser jag inget avvikande, men det betyder ju inte ett skvatt eftersom de tar så få prover på SU. Vilken läkare hade du? Inte en utländsk kille med initialerna MM hoppas jag *hata*.
    Vet inte hur du kan komma vidare tyvärr. Bråka, bråka, bråka på SU. KRÄV innohep/fragmin och hänvisa till att dr Matthiesen och dr Hellgren (heter hon väl? Har gröt i hjärnan)  använder det vid habituell abort.
    Gå privat, testa Carlanderska; icka tyckte det var kasst, men har hört väldigt många som är nöjda. Beror kanske lite på hur behovet ser ut också och vem man får träffa. Annars KAN man ju försöka rota fram läkaren Irma skrev om; vet inte om hon är aktiv med immunologin längre och exakt var hon är verksam, så det blir lite detektivarbete där isf.

MtA: håller med om att det låter oroande att de kommer tidigare och tidigare. Du skulle kanske få bäst resultat av att åka över till England som Bling mfl gör. Åtminstone tycker jag att det vore hemskt bra om du fick testa pred nästa gång. Jag har kört med 5 mg till plus och sen 10 mg till v.13 typ. Du kanske behöver mer dock. Tycker definitivt att det är en bra idé med extra kalcium om man tar pred under en lite längre period

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

MtA: Jag förtår inte riktigt. Vart gick du? Varför fick du inte träffa en gynekolog och vem i hela friden var det du fick träffa istället och varför? Fick du ta prover alltså? vet du vilka?
    Och nej, jag tror inte du kan få provsvaren via mail, men du har rätt att få journalutskrift och dina prover utskrivna om du så begär (ev mot en mindre summa för besväret).

Eftersom jag inte förstår vem det är du pratat med hitintills har jag svårt att råda dig angående kontakt med privatgyn, men det kan kanske inte skada att kolla efter tid iaf? Var är det du bor?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Har faktiskt lite dålig koll på NKc numera; har mest läst in mig på sånt som berört mig. Men jag kommer ihåg att det står rätt bra i Beers bok om de olika problemen och bästa behandling för respektive. NKc kanske det skall till LIT och/eller IVIG för att hantera. Å andra sidan kanske pred hjälper där med? Tidigare och tidigare mf får mig annars att tänka att immunförsvaret triggas alltmer och då tänker jag att pred kan vara ett smart drag att testa.

Tipsar återigen om SISgruppen för dem som vill ha mer hjälp och få bättre koll. Inboxa isf mig så skickar jag info om hur man bär sig åt för att joina.

MtA: Skumt med skkproverna; första provet såg TSH toppen ut (men t4f var väl kanske lite lågt?), men det andra var ju lite sämre. Inte jättedåligt, men lite väl högt TSH även om t4f var liite bättre. Tycker att skkproverna borde tas om. Är TSH fortsatt över 2,0 borde du få testa levaxin tycker jag.

Vad var det du egentligen skulle göra hos gynekologen då och vad är det du vill ha ut av besök hos privat gyn? Mer prover? Diskutera behandling? Har du gjort någon form av utredning eller är proverna du skrev ovan de enda du tagit? Man bör ju MINST ta dem som är med här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

MtA: Ja, då har de verkligen inte tagit alla prover då borde. Tycker gott att du kan gå privat alt gå tillbaks och kräva en riktig missfallsutredning. T4 &T3 fritt handlar om hur mycket av hormonet du har i kroppen. Enkelt uttryckt. Lågt t4f ger oftast medföljande högt TSH. Inget av det är bra för fertiliteten. Men jag är allt annat än en expert på hur det hänger ihop; jag har lärt mig att ha koll på mitt t4f och mitt TSH; håller det första sig någorlunda högt (gärna runt typ 15) och det senare låg (under 2,0) så är jag nöjd.
    Ja, du kan begära att få ut din journal, det har du alltid rätt till. Specificera att du vill ha provsvaren. Ibland tar de lite betalt för besväret, men det brukar inte vara så mycket.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14